ربات‌های کوچک جایگزین نیروی انسانی در خودروسازی نیسان

قائم مقام اجرایی خودروسازی نیسان در یک مراسم بازدید از کارخانه در خط تولید خودروی شاسی بلند آریا گفت: «ربات ها با هوش مصنوعی، داده ها را جمع آوری می کنند و با تجزیه و تحلیل آن تنظیمات را برعهده دارند. فناوری ها تا این حد پیشرفت کرده اند.»

به گزارش پرشین خودرو، کارخانه توچیگی Tochigi در حومه توکیو از اوایل آوریل همین امسال راه اندازی شده و خطوط تولید آن طوری تعبیه شده اند که تولید سه نوع مختلف خودرو در آن امکان پذیر است: خودروهای بنزینی، برقی و هیبریدی. در نوع e-Power موتورهای دوگانه ی بنزینی-برقی به کار می روند و همگی از یک خط بیرون می آیند. هر خودرو بر اساس شماره بدنه و براساس سفارش مشتری یکی از سه حالت بنزینی، برقی یا بنزینی-برقی را دریافت می کند و از خط خارج می شود.

حالا دیگر نیروی انسانی به جای کار یدی، به کارهایی می پردازد که به مهارت بیشتری نیاز دارد و بر اساس تحلیل داده ها تصمیم های مناسب را اتخاذ می کند. هنوز کار نگهداری و تعمیرات ربات ها با نیروهای انسانی است.

همه خودروسازان در حال تحقیق و توسعه و پیشرفت در زمینه فناوری های رباتیک هستند که می تواند وفق پذیری و رقابت پذیری را بالا ببرد و واکنش ها را سریع تر کند.

روی بازوی این ربات های مکانیکی، انواعی از حسگرها و دوربین ها نصب است طوری که اطلاعات از همه زوایا گرآوری می شوند و کوچکترین نقص هم از چشم ها دور نمی ماند.

نیسان در حال تحقیق روی فناوری و تکنیک هایی است که جایگزین آهنربا و مغناطیس در خودروهای برقی خواهد شد و این نوآوری می تواند نیاز به مواد نادر و استخراج بی رویه عناصر از معادن را کاهش داده و هزینه های تولید را پایین بیاورد.

نیسان می گوید این فناوری جدید در کارخانه توچیگی در حال آزمایش است و به تدریج در سایر کارخانه های جهانی نیسان از جمله کارخانه های رنو، شریک تجاری نیسان در فرانسه هم تسری می یابد.

ساکاموتو می گوید محاسبه میزان کاهش هزینه خط تولید تمام اتوماتیک کار آسانی نیست اما با توجه به شیوع جهانی ویروس و کمبود شدید نیروی انسانی و استانداردهای سخت گیرانه آلاینده های کربنی برای کاهش بحران گرمایش زمین، اتوماتیک شدن خطوط تولید و تجهیز با ربات ها نیاز شدید کارخانه ها است.

نیسان می گوید از سال 2050 از لحاظ تولید و مصرف کربن در تمام عملیات و چرخه عمر محصولاتش به تعادل می رسد که در اصطلاح به آن «خنثی شدن کربنی» می گویند. خنثی شدن کربنی شامل استخراج مواد خام، تولید، بهره برداری و بازیافت می شود.

روش جدید رنگ آمیزی بدنه خودروها در نیسان و درگلگیرهای آن از نوعی است که همزمان رنگ آمیزی و حرارت [پخت رنگ] با هم انجام می شود و مصرف انرژی را 25 درصد کاهش می دهد. پیش از این فناوری جدید، بدنه خودروها که در بدنه از آلومینیم و در گلگیرها از نوع پلاستیک بودند می بایست به طور جداگانه و در درجه حرارت های مختلف رنگ آمیزی می شدند.

نیسان انتظار دارد در سال مالی جاری که در مارس 2022 پایان می یابد، به سوددهی بازگردد. اما موضوع این است که نیسان هم از موضوع کمبود تراشه [پردازشگرهای نیمه هادی] در امان نبوده و نام و نشان این برند به خاطر رسوایی رئیس هیئت مدیر سابق آن، کارلوس قصن هنوز بهبود نیافته است. قصن در سال 2018 به دلیل رفتارهای سوء مالی در ژاپن دستگیر شد.

کد خبر 134685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha