کاهش تولید خودرو در چین به‌دلیل بحران کمبود تراشه

«چن بین»، نایب رئیس اجرایی فدراسیون صنایع ماشین‌آلات چین می‌گوید، کمبود تراشه ممکن است تولید خودرو را در طول سال جاری در این کشور حدود ۲میلیون دستگاه کاهش دهد.

به گزارش پرشین خودرو، او هشدار داد که برخی از محصولات مانند حسگرهای صنعتی، نرم‌افزارهای اساسی صنعتی، مواد اولیه ویژه و ابزار دقیق که به واردات وابسته هستند نیز با «بلایای طبیعی و بدبختی‌های بشر» بیشتر آسیب خواهند دید.

او این سخنان را در کنفرانس زنجیره تامین خودرو چین که در محل شهرداری چوچینگ برگزار شد، بیان کرد.

از ماه مه تا سپتامبر امسال، تولید و فروش خودروهای چین برای 5 ماه متوالی کاهش یافته است. بر اساس این گمانه‌زنی‌ها، کمبود تراشه ممکن است تولید را در حدود 2 میلیون دستگاه در طول سال کاهش دهد.

بین در ادامه افزود: «یک تراشه می‌تواند بر تولید و فروش میلیون‌ها خودرو در سال تأثیر بگذارد و چنین وضعیتی بازتاب متمرکز شکنندگی اکولوژیکی زنجیره تامین تولید در چین است.ـ

تاثیر کمبود تراشه همچنین به بسیاری از زمینه‌ها در صنایع تولید این کشور مانند تلفن‌های همراه، ابزار ماشین، لوازم خانگی و رایانه‌های گوناگون گسترش یافته است.

«تیان یولونگ»، سخنگوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات در یک نشست مطبوعاتی در ماه سپتامبر گفته بود: «اگرچه اوضاع تا حدودی تسکین یافته است، اما به طور کلی، زنجیره تامین تراشه خودرو برای مدتی محدود باقی می‌ماند و مشکل فعلی هنوز کاملا جدی است.

تیان به این مهم اشاره کرد که همه‌گیری باعث شده است که شرکت‌ها، برنامه توسعه ظرفیت خود را کند کنند و روند طولانی این وضعیت باعث تعطیلی خط تولید تراشه در برخی از کشورها شده که این موضوع دلایل اصلی کمبود است.

داده‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو در چین نشان می‌دهد، فروش خودروهای چینی در ماه سپتامبر برای پنجمین ماه متوالی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که ارتباط مستقیمی با کمبود تراشه در بازار دارد. در ماه سپتامبر، فروش خودروها در چین به 2 میلیون و 67 هزار دستگاه رسید که نسبت به سال پیش، حدود 19.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منبع: همشهری

کد خبر 134806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha