رازداری حیرت‌انگیز کارکنان تویوتا و تعجب خودروسازان آمریکایی

کارکنان تویوتا علاوه بر این که کار خود را با کیفیت انجام می دهند،‌ رازدار هم هستند؛ نشانه ی این رازداری آن است که کسی نمی داند تویوتا چه طور بهتر از دیگران از پس معضل کمبود تراشه برمی آید.

به گزارش پرشین خودرو، بی شک خبردار شده اید که بیش از یک سال است خودروسازان بزرگ دنیا به خاطر کمبود تراشه، با تعطیلی و توقف خط تولید و عقب ماندن از برنامه و انبار کردن خودروهای کامل نشده در کف پارکینگ ها مواجه شده اند به امید آن که قطعه برسد و تکمیل کاری انجام شود و خودرو تجاری شده و راهی بازار شود.

شاید تعجب کنید که تویوتا برای این وضعیت راه حل پیدا کرده است. هر چند که تویوتا هم از 40 درصد برنامه خود عقب مانده است اما می گوید تا پایان دسامبر امسال دوباره به حداکثر ظرفیت تولید جهانی خود باز می گردد. پیش بینی هم کرده است که ماه بعد 800 هزار دستگاه خودرو از خطوط تولید این خودروساز در کارخانه های آمریکای شمالی بیرون خواهد آمد. در حالی که آمار سال 2020 نشان می دهد که تویوتا در ماه دسامبر 760 هزار دستگاه خودرود تولید کرد. چنین خبری از تویوتا، قطعاً خشم و حسادت کمپانی های فورد، جنرال موتورز، استلانتیس، فولکس واگن، نیسان و بقیه را برمی انگیزد.

مخصوصاً که ماه دسامبر، شب عید به حساب می آید و اشتهای بازار خودروی نو هم سیری ناپذیر است. همین عامل به ظاهر ساده، یک نتیجه ی بسیار مهمی دارد که عوض کردن آن سال ها طول می کشد، وفاداران به برندهای دیگر ممکن است برای رفع نیاز تویوتا بخرند و بعد از آن دیگر به راحتی نمی توان نظر آنها را نسبت به محصولات و برند تویوتا در بازار آمریکا عوض کرد و پدیده ای بلند مدت خواهد بود.

فورد و جنرال موتورز به قدری از این پدیده ی کمبود تراشه زیان دیده اند که خودشان آستین بالا زده اند و می خواهند تراشه های مورد نیازشان را خودشان بسازند تا از این وضعیت وحشتناک بیرون بیایند. شرکت تراشه سازی گلوبال فانریز هم در خاک آمریکا تولید می کند، در نتیجه به احتمال زیاد خودروسازان آمریکایی در آن سرمایه گذاری خواهند کرد.

این وضعیت باعث می شود که هم امسال و هم سال بعد، عنوان پرفروش ترین خودروساز جهان در دستان تویوتا باقی بماند و تعداد خودروهای تولید شده این شرکت تا پایان 2021 به رقم 9 میلیون دستگاه برسد. رسیدن به چنین رقم خیره کننده ای آن هم در این اوضاع و احوال کمبود شدید تراشه، نتیجه ای شگفت آور است.

هیچ کس از داخل تویوتا، اطلاعاتی را به بیرون درز نمی دهد که چه طور این کمپانی موفق شده است از پس کمبود تراشه برآید، آن هم بدون آن که امکاناتی را از خودروهایش کسر یا حذف کند. اخبار جنرال موتورز در ماه های اخیر حاکی از آن بود که امکاناتی نظیر گرمکن صندلی، تهویه صندلی، سامانه هشدار نقطه کور، سوپرکروز و برخی از امکانات مشابه را در برخی از مدل ها حذف می کند تا امکان رسیدن به بازار را داشته باشد.

این روزها هم بهانه قرار دادن کرونا به روال رایج تبدیل شده است. در حالی که تویوتا همان موقع توقف خطوط و کاهش تولید هم نگرش و رفتار بهتری به خرج داد و با تأمین کنندگان خود روش بهتر در پیش گرفت. در فصل دوم سال مالی ژاپنی [مصادف با تابستان] حتی 48 درصد سود عملیاتی بالاتر هم نشان داد. سال مالی تویوتا در 31 مارس 2022 تمام می شود و هنوز هم فرصت دارد جبران کند و به پیش بینی های برنامه های خود دست پیدا کند.

کد خبر 135485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha