هیچ سناریوی جدیدی برای قیمت خودرو مطرح نیست / با قیمت های فعلی ادامه فعالیت خودروسازان امکان پذیر نیست

مدیرکل حمل و نقل وزارت صمت با اعلام اینکه دولت باید تکلیف شرکتهای خودروسازی را در خصوص ادامه تولید روشن کند، گفت: هیچ سناریوی جدیدی برای قیمت خودرو وجود ندارد. ستاد تنظیم بازار یا بر اساس فرمول شورای رقابت و نرخ تورم بخشی قیمت های جدید را اعلام خواهد کرد و یا درصد افزایش قیمت های قبلی تعدیل می شود.

سهیل معمار باشی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر اظهار داشت: با قیمت های فعلی و زیان دهی خودروسازان، امکان ادامه فعالیت برای شرکتهای خودروسازی وجود ندارد.

وی در خصوص آخرین تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت خودرو بیان کرد: ستاد تنظیم بازار در اولین جلسه بررسی قیمت خودرو با قیمت های اعلام شده توسط شورای رقابت قانع نشد بنابراین موضوع قیمت خودرو به جلسه دیگر ستاد موکول شد تا بررسی های دقیق تری در خصوص قیمت خودرو انجام شود.

به گفته معمارباشی، مقرر شد قیمت خودرو در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار حول محور قیمت های اعلام شده توسط شورای رقابت بررسی و در همین حد افزایش یابد و یا رویه دیگری در خصوص قیمت خودرو در نظر گرفته شود.

مدیرکل حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: در واقع با واگذاری قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار اتفاق جدیدی در حوزه قیمت خودرو رخ نخواهد داد و همان رویه شورای رقابت در خصوص تعهدات گذشته خودروسازان ادامه خواهد داشت.

 

سهیل معمارباشی


معمار باشی همچنین با بیان اینکه هیچ کسب و کار زیان دهی تداوم نخواهد داشت، تصریح کرد: صورت های مالی شرکت های خودروسازی نشان می دهد که با وجود افزایش قیمت های اعمال شده توسط شورای رقابت همواره این شرکتها به دلیل نحوه قیمت گذاری شورای رقابت با زیان عملیاتی مواجه هستند.

وی در خصوص احتمال نزدیک شدن قیمت کارخانجات به قیمت بازار گفت: در بررسی و تصمیم گیری برای افزایش قیمت های جدید به هیچ وجه موضوع قیمت های بازار مطرح نیست و به نظر می رسد یکی از گزینه های احتمالی در تعیین قیمت جدید خودروها اعلام قیمت ها بر اساس بهای تمام شده به اضافه پنج درصد سود باشد اما هیچکدام از تصمیمات جدید شامل تعهدات قبلی شرکتها تا پایان سال نخواهد شد.

این مقام مسئول، در خصوص احتمال نزدیکی قیمت های جدید شرکتها خودروسازی به قیمت های بازار بیان کرد: در بررسی و تصمیم گیری برای افزایش قیمت های جدید به هیچ وجه موضوع قیمت های بازار مطرح نیست و به نظر می رسد یکی از گزینه های احتمالی در تعیین قیمت جدید خودروها، اعلام قیمت ها بر اساس بهای تمام شده به اضافه پنج درصد سود باشد اما هیچکدام از تصمیمات جدید شامل تعهدات قبلی شرکتها تا پایان سال نخواهد شد.

وی همچنین در خصوص برخی گمانه زنی ها در خصوص افزایش 10 درصدی قیمت خودروها تصریح کرد: در شرایطی که نرخ متوسط تورم بخشی 18 درصد است افزایش 10 درصدی قیمت خودروها، به معنای تداوم زیان دهی در شرکتهای خودروساز خواهد بود.

معمارباشی در عین حال معتقد است زمانی که قیمت خودرو افزایش می یابد عرضه خودرو به بازار نیز باید روند افزایشی داشته باشد در غیر این صورت موجب شوک قیمتی در بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه خودروسازان در کنار افزایش قیمت ها باید به فکر افزایش عرضه و تعدیل قیمت ها باشند ادامه داد: با هر گونه افزایش قیمت خودرو باید خودروسازان برای عرضه بیشتر و مداوم به بازار برنامه ریزی کنند ضمن اینکه شرکتهای خودروساز باید در مسیری حرکت کنند که قیمت تمام شده خودروها را در یک بازه زمانی کاهش یابد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت، در پایان با اشاره به اینکه هر گونه افزایش تولید و عرضه به بازار بستگی به جلسه آتی ستاد تنطیم بازار و تصمیم گیری در خصوص قیمت خودرو دارد، ابراز امیدواری کرد تا پایان هفته جاری ستاد تنظیم بازار تکلیف قیمت خودرو را مشخص نماید.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 135569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha