کراس اور Chill-Out جانشین نیسان لیف می‌شود؟

چیل-آوت کراس اور 2021 مفهومی [در حد طراحی که هنوز به تولید انبوه نرسیده] در جایگاه کمی پایین تر از آریا قرار می گیرد و در حقیقت پیش نمایشی از جانشین خودروی برقی لیف نیسان است و اواسط این دهه به دست مشتریان می رسد.

به گزارش پرشین خودرو، نیسان تا سال 2030 قرار است 15 خودروی برقی جدید به بازار دنیا عرضه کند که در سگمنت های مختلف بازار قرار دارند و چند مورد از آنها که مرحله طراحی را هم سپری کرده، امسال معرفی می شوند. جانشین خودروی برقی لیف، یک کراس اور است که از لحاظ اندازه شباهت زیادی به شورولت بولت EUV دارد.

به عنوان بخشی از راهبرد بلندپروازانه ی نیسان برای سال 2030، این خودروساز ژاپنی شمه ای از افکار خود را برای سال های آتی به نمایش گذاشته که چهار مفهوم متمایز را دنبال می کند از جمله دو کراس اور، یک سقف تاشو [کانورتیبل] ویک وانت پیکاپ. هر چهار سگمنت، دارای عناصری آینده گرا در طراحی خود هستند. برخی از آنها احتمال رسیدن به تولید انبوه را دارند.

نام هایی که نیسان برای این خودروهای مفهومی در نظر گرفته هم در نوع خود نوآوری است. برای مثال برای کراس اور جانشین لیف نام چیل-آوت Chill-Out؛ برای سقف تاشو، از نام مکس-آوت Max-Out و برای وانت از نام سِرف-آوت Surf-Out استفاده کرده است. نام هایی که ماجراجویی در طبیعت را در ذهن متبادر می سازند و کراس اورهایی که احتمال تولید انبوه آنها به مراتب بالاتر است. از این چهار مفهومی که نیسان معرفی کرده، یکی از آنها حتی به نمونه اولیه فیزیکی هم رسیده اما سه تای دیگر در حد رندرینگ است. چیل-آوت در حقیقت ورژن شبیه به کوپه ای از آریا است و از آن کوچکتر است. خیلی از جزئیات منتشر شده در خصوص چیل-آوت به دنیای طراحی و خودروهای مفهومی تعلق دارد اما در هر حال شکلی که در حال حاضر به خود گرفته هم آینده گرا است و هم امکان ساخت آن وجود دارد. خود نیسان هم در بیانیه خبری خود می گوید چیل-آوت طراحی مدرن و با ظرافتی دارد و به انواعی از فناوری های ایمنی مجهز است، فضای داخلی آن راحت و بهره ور است. این کراس اور از پلتفرم CMF-EV استفاده می کند و موتور برقی آن AWD از نوع e4ORCE است یعنی نیروی قوای محرکه به چهارچرخ به طور مستقل اعمال می شود. پلتفرم CMF-EV از نوع پلتفرم های جدید خودروهای برقی است و همان طور که از نام آن پیداست به معماری «خانواده ماجول مشترک» Common Module Family با نیروی باتری تعلق دارد. این پلتفرم برای استفاده مشترک اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی طراحی شده است. روی این پلتفرم امکان اجرای سلیقه های مختلف بدنه در این سه برند خودروسازی فراهم است. از ویژگی های خاص این پلتفرم ای است که باتری را می توان بسته به مدل آن در ارتفاع های مختلف نصب کرد. آریا که به زودی در نمایندگی های نیسان عرضه می شود اولین خودرویی است که از این پلتفرم استفاده کرده است. نیسان در سال 2020 در وصف این پلتفرم گفته بود: «چون این پلتفرم ماجولار است، طول آن را می توان بسته به نوع باتری و پیمایش مد نظر تغییر داد. بنابراین پلتفرم CMF-EV هم برای خودروهای شهری با سفرهای کوتاه می تواند مورد استفاده قرار گیرد هم در مدل های مناسب برای سفرهای طولانی بدون نیاز به شارژ مکرر.»

نسل جدید لیف خیلی وقت است که سر زبان ها است و با توجه به گرایش شدید مردم دنیا به خودروهای کراس اور، طبیعی است که نیسان به جای هاچبک به دنبال خودرویی با ظرافت بیشتر و شباهت زیادت به خودروهای کوپه فکر می کند. چیل-آوت از همه بیشتر برای جانشینی لیف مناسب به نظر می آید. اما تا زمانی که از لحاظ عملی امکان پذیر شود، حداقل تا سال 2024 وقت لازم است.

نیسان یکی از پیشاهنگ ها و پیشگامان تولید انبوه خودروهای برقی است و اولین خودروی برقی این خودروساز هاچبک لیف بوده اما همه این را می دانند که سلیقه و ذائقه مردم به سمت کراس اورها گرایش پیدا کرده است. مثال مهم این گرایش، روند علاقه ای است که مردم به تسلا مدل Y‌ و فولکس مدل ID.5 و سایر کراس اورهای برقی کوپه مانند نشان می دهند.

کد خبر 135617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha