ناکارآمدی خودروسازی نتیجه انحصار است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایجاد انحصار برای خودروسازان داخلی و چینش مدیریتی دستوری و دولتی از جمله دلایل ناکار آمدی صنعت خودروسازی کشور بوده که باید تغییر کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، اقبال شاکری با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: از نظر بنده دو مطلب کلیدی در خصوص وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور و ناکارآمدی آن در طول این سالیان حائز اهمیت است. اولین مطلب بحث ایجاد انحصار برای این صنعت است. تجربه ثابت کرده در هرکجا که انحصار ایجاد شده نتیجه عدم کارآمدی و کیفیت پایین بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که خودرو سازی خارج از میدان رقابت باشد و بازار در اختیار خودروسازان باشد، خودروساز نیز با هر کیفیتی که می خواهد خودرو تولید و با هر قیمتی که می خواهد عرضه می کند. خودروساز دیگر در چنین شرایطی به دنبال ارتقای کیفیت کالای خود متناسب با استانداردهای جهانی نخواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر وزارت صمت باید از مدیریت دولتی حاکم بر دو خودروسازی بزرگ کشور خلع ید کند. درست که سهم دولت در ایران خودرو و سایپا خیلی کم است اما سیستم مدیریتی حاکم بر این دو خودروسازی دولتی است. چینش مدیران در این دو خودروسازی دستوری و دولتی است.

انحصار در خودروسازی باید شکسته شود

وی در ادامه تاکید کرد: ما به جای مدیریت دولتی در خودروسازی به مدیریت کارآمد، متخصص، بازار شناس و خودروشناس نیاز داریم. دو گام مهم برای اصلاح ساختار این صنعت رفع انحصار ایجاد شده و تغییر مدیریت دستوری در این صنعت است. یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی این صنعت به وزارت صمت باز می گردد. دستگاه های نظارتی نیز کوتاهی داشته اند اما نقش اصلی به وزارت صمت باز می گردد. مجلس به وزیر صمت دو ماه فرصت داده تا برنامه اصلاح مدیریتی و ساختاری صنعت خودروسازی را ارائه کند.

وی افزود: از سوی دیگر برای شکست انحصار در بازار خودرو مجلس مصوبه ای داشت که افرادی که صادرات قطعه انجام می دهند بتوانند خودرو وارد کنند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است، اما مجلس بر این مصوبه خود پافشاری دارد. قطعا واردات خودرو می تواند انحصار ایجاد شده برای خودروسازان داخلی را شکسته و آنان را به ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی وادارد.

وی در پایان بیان کرد: اگر ما بتوانیم سایه مدیریت دولتی را از صنعت خودروسازی کشور برداریم، اتفاق های خوشایندی رخ خواهد داد. رفع انحصار از این صنعت، مدیریت خصوصی و کارآمد و همچنین واردات خودرو تاثیر مثبتی در این صنعت خواهد داشت.

کد خبر 136875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha