قسم می خورم مجلس نمی تواند صنعت خودرو را ارتقاء بدهد/ اگر نماینده مجلس تحقیق و تفحص نکند، باید دیوار تماشا کند

پرشین خودرو - طرح «تحقیق و تفحص» یکی از ابزارهای قانونی در اختیار نمایندگان مجلس است که با انجام آن می توانند نقش نظارتی مجلس را عملی سازند. در آخرین تجربه، نمایندگان دوره یازدهم و فعلی مجلس که از دوره آن خرداد سال 1399 تشکیل شده، انجام طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را تصویب کرده اند تا به باور خود به ارتقای صنعت خودروی ایران کمک کنند.

در گفت و گوی «پرشین خودرو» با مهدی دادفر (کارشناس صنعت خودرو)، علت ناکام ماندن طرح های تحقیق و تفحص، در ایجاد تحول در صنعت خودروی ایران بررسی شده است.

 

پیش از این بخش اول گفت و گو منتشر شد و هم اینک بخش دوم و پایانی تقدیم خوانندگان و مخاطبان می شود.

 

*****

 

*یک محور از محورهای 15 گانه طرح تحقیق و تفحص نمایندگان فعلی و یازدهم مجلس درباره برنامه راهبردی و بلند مدت صنعت خودرو در ایران است. از طرفی، جنابعالی هم اعتقاد دارید صنعت خودرو هیچگونه استراتژی نداشته است.

در حالی که آقای غروی که در سال 1373 مدیر عامل ایران خودرو شده بود یک برنامه هفت ساله تهیه و اجرا کرد و خودروی ملی سمند یکی از نتایج کار همان برنامه بود.

ایشان در سال 1381 هم، یک برنامه 10 ساله برای ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران، ارائه کرد ولی مدتی بعد برکنار شد.

در حقیقت در آن دوره استراتژی وجود داشته و این طور نبوده که استراتژی خاصی وجود نداشته است.  درست است؟

 

 

-سوال این است که وقتی آقای غروی از ایران خودرو رفت، آیا آن استراتژی تهیه شده را ادامه داده و دنبال کردند یا نه.

 

* در چارچوب این برنامه دوم و 10 سالهف قرار بوده جهانی شدن ایران خودرو اتفاق بیفتد و دومین خودروی ملی ساخته شود ولی آن خودرو ساخته نشد.

 

-پس برنامه ای که آقای غروی تهیه کرده بود پیگیری نشده. البته یک سوال کلیدی این است که آیا استراتژی باید ثابت باشد و همان کارهای قبلی ادامه پیدا کند یا این که استراتژی باید پویا و متغیر باشد.

 

*در مجلس ششم که تحقیق و تفحص درباره صنعت خودرو انجام شده بود، ایران خودرو 140 شرکت داشته و الان حدود 200 شرکت دارد و یکی از آنها یک دامداری است. یکی از نمایندگان آن دوره، در صحبت هایی که در روزهای اخیر، با ما داشت گفت که بعضی از نمایندگان مجلس یا افراد خاص بیکار می شدند و خودرو سازان آنها را استخدام می کردند یا شرکت های جدید ایجاد می کردند تا آن افراد مشغول باشند.

همچنین می گفت در همان دوره، خودرو سازان چند هزار دستگاه خودرو به یک نهاد دادند و در نتیجه آن نهاد، اِشکالات صنعت خودرو را بررسی نکرد و حواله های صادر شده آنها، بین مردم خرید و فروش می شد.

این بحث ها نشان می دهد که همان اِشکالات در زمان مجلس ششم و اوایل دهه 80 در صنعت خودرو بوده و همچنان به نوعی الان هم وجود دارد.

 

-من معضل خودرو سازی را در این نوع موضوعات نمی بینم. انباشت نیروی انسانی و حیف اموال و دارایی ها، یکی از آیتم های اثرگذار در این زمینه است. با این حال این مشکل، مشکل اساسی این صنعت نیست. ما با تاکید کردن بر این موضوع، رد گم می کنیم. در حالی که مشکل ما چیز دیگری است.

 

*اگر ما می خواهیم اقتصادی تولید کنیم برای هر ریال باید تلاش کنیم که هزینه کاهش پیدا کند. به چه علت، جنابعالی هزینه های این بخش را ناچیز می دانید؟

 

-اگر کویر لوت را به دست دولت بدهید و 10 سال بعد بگویید کویر را به ما برگردان، شن کم می آید.

 

*این همان دیدگاه میلتون فریدمن، اقتصاددان معروف جهان است و او این صحبت را در نقد مدیریت دولتی مطرح کرده است. با این حال، مدیریت دولتی در چین چگونه موفق شده که اینهمه خودروساز موفق دارد؟

 

-ما مدیریت دولتی در چین نداریم بلکه در چین، دولت سیاستگذار و ناظر کلان است. حاکمیت آن شرکت ها با دولت است ولی مالکیت آنها متعلق به افرادی است که صاحبان سرمایه های کلان هستند.

دولت چین، به یاری آنها می رود ولی دولت چین، خودش صاحب کارخانه نیست یا دولت چین، خودش مدیر عامل کارخانه منصوب نمی کند. کشور چین که کمونیستی است، مدیر کارخانه منصوب نمی کند. همچنین دولت چین، اعضای هیات مدیره شرکت ها را منصوب نمی کند.

آنجا که چین است و گارگری است، این طور نیست. مشکل ما این است که در ایران دولت در همه کارها دخالت می کند. دولت ناظر، تبدیل شده به دولت دخالت گرا یا دولت هدایت گرا تبدیل شده به دولت دخالت گر و فضول.

ما دولتی  داریم که عمق فکر، دانش و اگاهی آن، به اندازه نیم سانتی متر است، اما ادعای آن به اندازه قله دماوند است.

 

*برای مثال، دولت قیمت خودرو را تعیین می کند چه در قالب شورای رقابت و چه در قالب ستاد تنظیم بازار و می خواهد مردم تحت فشار قرار نگیرند و قیمت ها به شدت بالا نرود.

 

-اصلاً چه کسی گفته که دولت، قیمت تعیین کند. دولت باید بر بازار نظارت کند و در بازار تعادل ایجاد کند. به دولت چه ربطی دارد که قیمت تعیین می کند. بحث این است که بازار کشور ما سالیانه یک میلیون و 500 هزار خودرو می خواهد.

دولت باید به خودروساز بگوید 500 هزار دستگاه کسری داریم و کمک می کنیم تو افزایش تولید بدهی ولی سال بعد 300 هزار دستگاه باید واردات خودرو داشته باشیم چون بازار نیاز دارد.

از طرف دیگر، دولت باید حمایت های تولیدی ارائه کند تا شرکت های داخلی با خودروهای وارداتی رقابت کنند. درست نیست که دولت با قیمت گذاری خاصی که دارد خودروساز را ورشکسته کند و خودرو سازان ما 180 هزار میلیارد تومان بدهی و زیان داشته باشد.

دولت با دخالت های خودش، شرکت های خودرو سازی را به خاک سیاه نشانده، همان طور که تا الان صنابع زیادی را به خاک سیاه نشانده است مثل صنعت نساجی.

 

*مسئولان شورای رقابت می گفتند در بررسی هایی که انجام داده اند قیمت های تعیین شده بر اساس فرمول شورا، متناسب با هزینه های تولید است و اگر خودرو سازان به قیمت تعیین شده و فرمول آن اعتراض دارند در هیأت تجدید نظر شورای رقابت شکایت کنند.

 

-اصلاً چه ربطی به شورای رقابت دارد که متناسب هست یا نیست. شورای رقابت باید بازار را آزاد بگذارد و مشتریان انتخاب کنند.

 

مهدی دادفر

 

*اعضای شورای رقابت می گفتند چون بازار خودرو انحصاری است این شورا برای موضوع تعیین قیمت خودروهای داخلی ورود می کند.

 

-شورای رقابت باید انحصار را از بین ببرد. راه واردات را باید باز کرد تا این بازار از انحصار خارج شود.

 

*بهترین کار که تحول ایجاد کند، این است که خودرو سازان خارجی در ایران سرمایه گذاری کرده و اقدام به تولید خودرو کنند ولی شرکت های خارجی نمی آیند.

 

-بحث ما این است که آنچه که بازار می خواهد باید در اختیارش قرار بدهیم. آن موقع، بازار خودرو رقابتی می شود و دست پنهان بازار، خودش را تنظیم می کند. اگر مردم برای دولت مهم هستند، دولت باید بگوید این مردم خودرو می خواهند. راه تامین خودرو نیز مشخص است. 

کار سخت و پیچیده ای نیست ولی چون ما می خواهیم در همه جا فضولی کنیم و در این فضولی، منافع پنهان وجود دارد، هیچوقت نمی خواهیم دست از این رویّه برداریم.

از سال 1370 به بعد، مقام معظم رهبری این نکات را فریاد زده و بر اقتصاد مردمی و اجرای اصل 44 تاکید کرده اند، اما چون برای یک عده نان دارد و فضولی آنها، آورده دارد این کارها را رها نمی کنند.

 

*پیش از این اشاره کردید به این موضوع که زور نمایندگان مجلس به خودروساز نمی رسد. از طرف دیگر، اخیراض یکی از نمایندگان فعلی مجلس می گویند امکانات و تشکیلاتی که یک بخشدار  دارد نماینده مجلس ندارد.

 

-این نماینده مجلس، درست گفته است. به دلیل این که بخشدار در حوزه اجرایی مسئولیت دارد ولی نماینده، در حوزه قانونگذاری فعالیت می کند.

 

*وقتی که نماینده مجلس، آن نوع امکانات و اقتدار ندارد با چه توجیهی، مجلس و نمایندگان مجلس دوباره سراغ تحقیق و تفحص می روند؟

 

-بالاخره نماینده مجلس زور می زند و تلاش می کند. قرار نیست که او به مدت 4 سال نماینده باشد ولی فقط دیوار را نگاه کند.

 

*نماینده با تحقیق و تفحص تلاش می کند ولی باز یک بودجه صرف می شود و در عمل وقتی نتیجه نداشته باشد باز پول مملکت هدر می رود.

 

-درست است چرا که تحقیق و تفحص، نتیجه ندارد.

 

*یکی از نمایندگان مجلس، در سال 1397 گفته که تحقیق و تفحص در دوره های چهارم، ششم و نهم کجلس انجام شده و بی فایده بوده و تحقیق و تفحص های جدید هم فایده ای نخواهند داشت.

الان دور تجدید تحقیق و تفحص شروع شده و آقای کریمی رئیس هیأت تحقیق و تفحص گفته که «هدف ما مچ گیری نیست بلکه هدف ما ارتقای صنعت خودرو است». آیا در وضعیت فعلی، ارتقای صنعت خودروی ایران امکانپذیر است؟

 

-به خدا قسم اگر نمایندگان مجلس بتوانند این صنعت ارتقاء بدهند. حتماً این جملات من را منتشر کنید یعنی من به کلمه جلاله قسم خوردم.

 

*چرا و بر چه مبنا با قاطعیت می گویید نمایندگان مجلس نمی توانند صنعت خودرو را ارتقاء بدهند؟

 

-نمایندگان مجلس همان گزارش های تحقیق و تفحص های قبلی را بخوانند. اگر آنها را اجرا کنند، کُل کشورمان ارتقاء پیدا می کند و نه فقط صنعت خودرو سازی. بنابراین، تاکید من این است که آن گزارش ها را بخوانند ولی برای خواندن گزارش وقت نمی گدارند.

یکی از معضلات جامعه ما این است که اغلب افراد، چیزی نمی خوانند و فقط حرف می زنند.

 

*آیا در دوره فعلی و با تحولاتی که داریم، نیاز نیست که یک مطالعه جدید انجام شود و یک برداشت جدید از صنعت خودرو ارائه شود؟

 

-اصلاً نیاز به مطالعه جدید نیست مگر چه تحولات و اتفاقاتی رخ داده است. مجلس دهم، آن تحقیق و تفحص را در اوج تحریم ها انجام داده و انواع استراتژی های تحریمی در آن در تحقیق و تفحص نوشته است.

مجلس نهم نیز، در دوره تحریم نبود و در آن اوایل کار، حالت گل و بلبل وجود داشت. نمایندگان فعلی مجلس، گزارش های این دو تحقیق و تفحص و همچنین گزارش مرکز پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و بازرگانی را بخوانند. اگر روی همان صندلی های خودشان سه گزارش را خواندند و به نتیجه نرسیدند، آن موقع بروند تحقیق و تفحص انجام بدهند.

البته این نظر شخصی بنده است و من نمی گویم برای انجام تحقیق و تفحص نروند ولی اگر برای تحقیق و تفحص هم تشریف می برند، بدانند که همان «عِرض خود می بری و زحمت ما می داری» است.

 

*الان نمایندگان مجلس، تعداد 15 محور را برای انجام تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مصوب کرده اند. آیا همه این 15 مورد ضروری است؟

 

-من مسئولیتی ندارم ولی هیچکدام از آنها را قبول ندارم.

 

*جنابعالی به عنوان کارشناس و صاحب نظر در صنعت خودرو، به طور دقیق این 15 مورد را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

-جواب همه این سوالات و محورها در تحقیق و تفحص های قبلی به طور کامل، جامع و مانع وجود دارد. اگر نمایندگان مجلس فکر می کنند جواب این سوالات در آن گزارش ها وجود ندارد، یک جلسه برگزار کنند بنده با همان اعضای هیأت تحقیق و تفحص که آن گزارش ها را تهیه کردیم و 20 تا 30 نفر هستیم، حضور پیدا می کنیم.

 در این جلسه، نمایندگان مجلس سوال کنند و ما جواب بدهیم. اگر نمایندگان قانع نشدند تحقیق و تفحص جدید را انجام بدهند.

 

*الان جمعیت کشور ما افزایش پیدا کرده و متفاوت از 10 سال قبل است. محور پنجم تحقیق و تفحص مجلس فعلی، بررسی تقاضای واقعی و رانت موجود در بازار است. در سال های قبل که اصلاً بحث قرعه کشی و رانت ده ها هزار میلیارد تومانی بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشت.

 

-در سال های قبل، قرعه کشی نبود، اما رانت وجود داشت.

 

*تقاضای واقعی خودرو با توجه به افزایش جمعیت تغییر کرده است.

 

-من جواب شما را با استفاده از تحقیق و تفحص انجام شده می دهم. در بخش فروش تحقیق و تفحص مجلس نهم، شما می توانید به راحتی پاسخ همین محور از تحقیق و تفحص را بگیرید.

 

*مجلس نهم مربوط به چندین سال قبل بوده و الان ده سال گذشته است. آیا تقاضای خودرو و آمار و ارقام بازار تغییر نکرده است؟

 

-بر اساس آمار، تقاضا قابل پیش بینی بوده و عرضه هم، قابل پیش بینی است. پیش بینی عرضه و تقاضا در گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم نیز مطرح شد. تقاضای خودرو، یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال است.

 

*محورهای زیادی در تحقیق و تفحص جدید مجلس عنوان شده از جمله عزل و نصب مدیران شرکت های خودرو سازی توسط وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت. آیا این محوری هست که در مورد آن تحقیق شود؟

 

-در هر دو تحقیق و تفحص قبلی به این موضوع نیز توجه شده و این موضوع، قدیمی است.

 

*محور دیگر در این تحقیق و تفحص جدید، مربوط به ارائه یک برنامه راهبردی و بلند مدت در صنعت خودرو می شود. آیا مجلس فعلی قادر است چنین برنامه ای را ارائه کند؟

 

-در گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم، همین موضوع برنامه راهبردی وجود دارد.

 

*ولی جنابعالی گفتید استراتژی باید تغییر کند. آیا در وضعیت فعلی نباید همان برنامه و استراتژی مندرج در تحقیق و افحص قبلی تغییر کند؟

 

-نمایندگان مجلسف گزارش های تحقیق و تفحص قبلی و برنامه راهبردی را بخوانند. اگر دیدند کافی نیست، مثلاً بگویند این دو کار را انجام بدهیم و در مدت دو روز یا سه روز یا یک هفته، کار را جمع بندی کنیم.

به نظر من، تحقیق و تفحص جدید از صنعت خودرو لازم نیست. همان گزارش های تحقیق و تفحص های قبلی را به مرکز پژوهش های مجلس بدهند و بگویند این مرکز نظرش را اعلام کند. البته این نکته را هم بگویم که تهیه استراتژی، وظیفه مجلس نیست.

 

*الان نمایندگان مجلس فعلی، هیأتی را برای انجام تحقیق و تفحص تشکیل داده اند و بازدیدهایی از شرکت های خودرو سازی «ایران خودرو» و «بهمن» انجام شده. یعنی نمایندگان درگیر کار تحقیق و تفحض شده اند و این طور نیست که بگوییم این کار انجام نشود و فقط به گزارش های قبلی مراجعه شود.

 

-ما نمی گوییم این تحقیق و تفحص انجام نشود. ما نظر خودمان را می گوییم و نمایندگان مجلس، کار خودشان را انجام می دهند. نمایندگان مجلس، چه زمانی به حرف ما گوش کرده اند که الان بار دوم آن باشد.

 

*جنابعالی اعتقاد دارید که نمایندگان نباید درگیر لابی و لابی گری شوند. همچنین مدتی قبل گفته بودید جهش قیمت خودرو ناشی از همین کارهای لابی گری مجلس بوده است.

در وضعیت فعلی که مجلس، به دنبال اجرای تحقیق و تفحص با مدعای ارتقای صنعت خودرو است، این کار با آن لابی گری و افزایش قیمت چگونه قابل جمع و تحلیل است؟

 

-به قول معروف، یکی به نعل می زند و یکی به میخ. این تحلیل بنده از کارهای نمایندگان مجلس است. شب در محل کمیسیون مجلس جلسه برگزار می کنند و فرضاً به آقای یکه زارع و آقای جهرودی مدیران عامل ایران خودرو و سایپا می گویند 30 درصد قیمت را بالا ببرید.

با این حال، در این موضوع درمی مانند که چه کسی این افزایش قیمت را اعلام کند. در این حالت، می گویند این افزایش قیمت دادن سخت است و جامعه نمی پذیرد. بعد می گویند آقای شیوا (رئیس شورای رقابت) را صدا کنیم و و به او بگوییم تو برو یک فرمول درست کن و افزایش قیمت را اعلام کن.

آقای شیوا هم مثل بچه مدرسه ای ها، می آید و فردا افزایش قیمت را اعلام می کند. بعد همه چیز به هم می ریزد. یک دفعه سخنگوی دولت می گوید به علت افزایش قیمت بدون هماهنگی، مدیر عامل ایران خودرو عوض شد.

 

*شما می گویید آقای شیوا رئیس شورای رقابت، عامل اجرایی افزایش قیمت است ولی آقای شیوا، در دومین فرمولی که ارائه کرد  تاکید بر این داشت که فقط در صورتی که افزایش تولید و تیراژ خودرو اتفاق بیفتد، قیمت خودرو در دوره های جدید می تواند افزایش پیدا کند.

 

-کجای اقتصاد، چنین چیزی را می گوید. کجا می گوید افزایش عرضه همراه با افزایش قیمت باشد و این فرمول را از کجای اقتصاد آورده اند. در اقتصاد می گویند هر چه عرضه افزایش پیدا کند، قیمت کاهش پیدا می کند. چون هزینه بالاسری شرکت کاهش پیدا می کند. بنابراین، این چیزی که آقای شیوا گفته با کدام فرمول اقتصاد است.

 

*شورای رقابت می خواست با این کار، افزایش تولید را تشویق کند. تاکید شورای رقابت بر این بود که افزایش تولید عملی شود تا قیمت تمام شده نهایتاً در ماه های بعدی کاهش پیدا کند.

 

-شورای رقابت چه کاره است که بخواهد بر افزایش تولید خودرو تاکید کند. چرا که افزایش تولید، بازار رقابتی می خواهد.

 

*دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا 90 درصد خودروهای پُر تیراژ ایران را تولید می کنند. بر این اساس، شورای رقابت می گفت این وضع، انحصاری است و باید برای تعیین قیمت، نظارت شورا وجود داشته باشد.

 

-شورای رقابت، در صنعت خودرو دخالت می کند. در حالی که این شورا باید سیاست خودش را عوض کند تا تیراژ خودرو بالا برود. اگر انحصار وجود دارد، شورای رقابت باید انحصار را بشکند.

شورای رقابت می گوید انحصار وجود دارد. خُب انحصار را بشکند و به شورای رقابت چه ربطی دارد که خودروساز می خواهد چه تعداد خودرو تولید کند.

 

*در سال های گذشته چند بار قرار بود که قطب سوم خودرو سازی در ایران تشکیل شود و خودرو سازی از حالت انحصاری خارج شود. اگر آن قطب سوم تشکیل می شد یا قطب چهارم هم تشکیل شود تعداد شرکت تولید کننده زیاد می شود و این 4 شرکت می توانند به تقاضای بازار پاسخ بدهند. درست است؟

 

-اصلاً قطب پنجاهم خودرو سازی تشکیل شود به شورای رقابت چه ارتباطی دارد. شورای رقابت باید بگوید راه شکستن انحصار، فلان است.

 

*در وضعیت فعلی که انحصار وجود دارد شورای رقابت موثر بوده ولی الان در دولت آقای رئیسی، عملاً شورای رقابت کنار گذاشته شده.

 

-چه کسی می گوید موثر بود.

 

*یعنی بالاخره فرمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت تعیین می شد.

 

-شورای رقابت، لباس قانونی می پوشاند روی تَنِ افزایش قیمت. تعریف شورای رقابت، در اصل این طور است.

 

*بالاخره تورم اتفاق افتاده بود و خودرو سازان می گفتند قیمت ورق فولادی و مواد پتروشمی و مسی افزایش پیدا کرده و باید قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند. شورای رقابت بر این مبنا و بر اساس فرمولی که داشت درصد افزایش قیمت را با توجه به نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام می کرد، تعیین می کرد. 

 

-افزایش قیمت اتفاق بیفتد ولی این افزایش در بازار رقابتی باشد. اگر این طور باشد اِشکال ندارد. یک بازار رقابتی ایجاد شود و فرضاً یک خودروی دیگر در محدوده قیمتی پراید، به ایران بیاید و بعد ما ببینیم افزایش پیدا می کند یا نه.

ما اینهمه موارد مختلف را امتحان کردیم ولی هیچوقت یک کار خاص را نمی خواهیم انجام بدهیم. ما باید دروازه این کشور را باز کنیم.

 

*از نظر شما، واردات خودرو باید اتفاق بیفتد تا رقابت ایجاد شود؟

 

-بله؛ همین طور است. رقیب باید به ایران بیاید و با شرکت های خودرو سازی ایران رقابت کند. اگر وضعیت صنعت خودرو درست نشد، آن موقع ایراد بگیرند. در عمل، هر کاری انجام می دهند که این یک کار انجام نشود.

 

*برای این که صنعت خودرو به معنای واقعی در ایران شکل بگیرد، بهترین راهکار این است که شرکت های خارجی در کشور ما سرمایه گذاری کنند و نه این که واردات خودرو انجام شود.

 

-شرکت های خارجی به ایران نمی آیند. چرا شرکت های خارجی به ایران بیایند و چه کسی گفته شرکت های خارجی باید بیایند. آیا ما فضای مناسبی را برای شرکت های خارجی فراهم کرده ایم، آیا خیلی خوب ه با آنها صحبت می کنیم و آیا مراقب سرمایه آنها هستیم که شرکت های خارجی هم به ایران بیایند؟

آیا ما یاد گرفته ایم که سریع و مناسب تصمیم بگیریم و آیا به راحتی از شرکت های خارجی حمایت می کنیم و معافیت های خاص برای آنها در نظر گرفته ایم. چه امتیازی به شرکت های خارجی داده ایم که آنها بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند. ما چه کار خوبی انجام داده ایم که انتظار داریم شرکت های خارجی به ایران بیایند.

به قول معروف پدر صاحب بچه در می آید تا یک کار تولیدی انجام شود. من نمی دانم چرا ما فکر می کنیم مردم جهان احمق هستند و ما خیلی می فهمیم. واقعیت این است که در کشور ما امنیت سرمایه گذاری وجود ندارد.

 

*ولی برخی کارشناسان صنعت خودرو می گویند چون ایران یک بازار بزرگ است، این بازار برای شرکت های خودرو سازی خارجی جذاب است.

 

-آن کارشناسان، حرف بی پایه و اساس می زنند. اصلاً کجای بازار ما جذاب است. برخی کارشناسان خودرویی، دچار خودبزرگ بینی و توهم شده اند. کجای این بازار، بزرگ است.

 

*بالاخره بحث این است که در این بازار می توان سالیانه دو میلیون خودرو فروخت. الان شرکت های خودرو سازی ایران، برای تحویل  خودرو در بهمن سال 1401 اقدام به پیش فروش و قرعه کشی می کنند. این بازار با این نوع خریداران جذاب نیست؟

 

-چون انحصاری است این طور عمل می کنند. اگر انحصار وجود نداشته باشد، این طور نمی شود. این بازار، کلاً یک میلیون خودرو تقاضا دارد و خبر خاصی در آن نیست. در حالی که برخی شرکت های دنیا 10 میلیون دستگاه از یک مدل خودرو تولید می کنند.

ما در مورد چه چیزی صحبت می کنیم. البته ما نمی دانیم در دنیا چه خبر است،  نمی دانیم تعداد تولید جهانی چند دستگاه است و نمی دانیم چه تعداد مدل جهانی تولید می شود. متاسفانه بعضی افراد فکر می کنند بازار عجیبی و غریبی داریم. در حالی که بازار ما، یک بازار عادی است.

 

*الان حداقل سه میلیون خودروی فرسوده در ایران در حال تردد هستند ولی قطعاً آنها باید تعویض و نوسازی می شدند. در سال های آینده چند میلیون خودروی فرسوده دیگر به آنها اضافه می شود. همین وضع، بازار ایران را یک مقدار جذاب نمی کند؟

 

-این خودروهای فرسوده، یک شبه تعویض نمی شوند.

 

*بالاخره جذاب بودن بازار شامل این نوع موارد هم می شود.

 

-ما می توانیم حداکثر 200 هزار خودرو را در سال اسقاط کنیم. چون اسقاط و تعویض این خودروها، پول می خواهند.

 

*آقای عباسپور عضو هیأت تحقیق و تفحص و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بعد از بازدید از «ایران خودرو»، در روزهای اخیر گفت که اقدامات خوبی برای ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخلی انجام شده تا فقط محصولات با کیفیت 4 و 5 ستاره تولید شوند. آقای کریمی ، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو هم، بعد از بازدید میدانی گفته بود «هدف ما مچ گیری از صنعت خودرو نیست».

جنابعالی تاکید دارید که گزارش های قبلی تحقیق و تفحص مطالعه شود. آیا شما امید دارید که تحت شرایطی خاصی، این تحقیق و تفحص فعلی به نتیجه برسد و کارساز باشد؟

 

-اصلاً و ابداً این تحقیق و تفحص، به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید. چون ما نمی خواهیم به آن نتیجه نتیجه برسیم. آن نتیجه نیز، عرضه متعادل خودرو در بازار کشور است.

 

*ولی شما در عین حال ادعا دارید که مافیای خودرو در کشور وجود دارد. در این حالت و حتی اگر واردات خودرو انجام شود اوضاع چگونه خواهد شد؟

 

-کمر مافیا، با شکستن انحصار خودرو می شکند.

 

 

کد خبر 136939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha