استفاده از ظرفیت و توان قطعه سازان داخلی لازمه دستیابی به تولید خودروی اقتصادی است / 3 شرط لازم برای تحقق رشد تولید خودرو در سال 1401

یک مقام مسئول در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است در صورت استفاده از ظرفیت و توان قطعه سازان داخلی، برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو اقتصادی و ارزان با حداقل قیمت عملی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معاون وزیر صمت این هفته خبر از رونمایی یک خودروی اقتصادی و ارزان داخلی در بهمن امسال داد به گفته منوچهر منطقی این موضوع با خودروسازان مطرح شده و مطالعات مربوط به تولید خودروی ارزان آغاز شده است اما نکته مهم در اظهارات معاون حمل و نقل وزیر صمت، قیمت خودرو ارزان در دنیاست که معمولا در محدود 6 هزار دلار است و به گفته وی در صورت مشارکت سازندگان، امکان عرضه این خودرو ارزان با قیمت 6 هزار دلار در داخل نیز ممکن خواهد بود.

موضوع تولید و عرضه خودروی ارزان در حالی از سوی معاون وزیر صمت مطرح می شود که به گفته برخی کارشناسان عرضه چنین خودرویی آن هم اگر بنا باشد با همان قیمت 6 هزار دلار صورت گیرد محصولی با حداقل کیفیت و امکانات خواهد بود.

با وجود ابهام کارشناسان در خصوص تحقق وعده معاون وزیر صمت و تولید خودرو اقتصادی و ارزان 6 هزار دلاری، رئیس انجمن قطعه سازان همگن کشور معتقد است در صورت استفاده از ظرفیت و توان قطعه سازان داخلی، برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو اقتصادی و ارزان با حداقل قیمت عملی است.

محمد رضا نجفی منش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اظهارات معاون وزیر صمت که قیمت خودرو ارزان مورد نظر را منوط به مشارکت سازندگان دانستند، تاکید کرد: الیته مشارکت سازندگان در تولید این خودرو بستگی به طراحی آن دارد و چنانچه این طراحی عملیاتی شده باشد قطعه سازان آمادگی تامین تمام قطعات این خودرو را دارند.

وی تصریح کرد: با این وجود به وزارت صمت توصیه می کنم که در طراحی این خودرو از توان قطعه سازان داخلی نیز استفاده شود کاری که در دنیا انجام می شود و در موقع طراحی معمولا قطعه سازان دخالت دارند.

تولید خودرو با حداقل قیمت اقدامی عملی و موثر در بازار خودرو

وی با اشاره به اظهار معاون وزیر صمت مبنی بر مذاکره با خودروسازان در خصوص تولید این خودرو تاکید کرد: اگر وزارت صمت مذاکراتی هم با خودروسازان در خصوص تولید این خودرو ارزان داشته است اما سازندگان تاکنون در جریان طراحی و تولید این خودرو قرار نگرفتند.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان همگن با این وجود تولید خودرو ارزان و اقتصادی 6 هزار دلاری را تصمیمی قابل اجرا و حرکتی خوب برای صنعت و بازار خودرو داخل دانست و گفت: تولید خودروی موردنظر (با فرض قیمت 25 یا 26 هزار تومانی برای دلار) قیمتی برابر با 150 میلیون تا 160 میلیون تومان خواهد شد که این حداقل قیمتی است که در صورت عملی شدن کمک خوبی برای بازار داخل خواهد بود.

تولید خودرو 6 هزار دلاری منوط به رعایت استانداردهای 85 گانه است

نجفی منش با اشاره به اینکه خودرو 6 هزار دلاری در دنیا، کف قیمت برای خودرو ارزان محسوب می شود، تصریح کرد: در حال حاضر چنین خودروهایی با حداقل قیمت در هند تولید می شود اما استاندارد مورد نیاز مانند ترمز ای بی اس و یا شیشه بالابر را ندارند و دارای حداقل امکانات هستند.

وی با توجه به لزوم جذابیت، امکانات و رعایت الزامات استانداردی در تولید خودرو ارزان، قیمت را در عرضه خودرویی با کیفیت و با ظاهری جذاب مهم دانست و افزود: مسلما عرضه خودرویی ارزان و جذاب باز هم منوط به پاس کردن استانداردهای 85 گانه است و حتما باید مطابق با استاندارد روز طراحی و تولید شود.

وی بیان کرد: در صورتی که قطعات این خودرو در داخل تولید شود میتوان خودروی ارزان 6 هزار دلاری را عرضه کرد در غیر این صورت با تامین قطعات وارداتی قیمت این خودرو اقتصادی نخواهد بود.

3 شرط لازم برای تحقق 50 درصدی تولید خودرو در سال 1401

رئیس انجمن قطعه سازان همگن همچنین به موضوع افزایش 50 درصدی تولید خودرو در سال 1401 اشاره و خاطر نشان کرد: دستیابی به این رشد تیراژ در صورت پرداخت به موقع پول قطعه سازان عملی است ضمن اینکه پیش بینی می شود با رفع بحران جهانی تامین میکروچیپ ها و قطعات الکترونیکی در سال جاری بتوان با هزینه کمتر اما به میزان بیشتر و به موقع این قطعات را تامین و برجریان تولید خودرو و افزایش آن سرعت بخشید.

نجفی منش در پایان وجود 3 اقدام لازم را برای بهبود جریان تولید و تعدیل قیمت در بازار ضروری دانست و تصریح کرد: حذف قیمت گذاری دستوری، خروج دولت از مالکیت و مدیریت در شرکتهای خودروساز و تامین مواد اولیه ارزان مورد نیاز از شروطی است که در صورت تحقق آنها مانعی برای دستیابی به افزایش تیراژ 50 درصدی تولید خودرو در سال جاری نخواهد بود.
 

کد خبر 137630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha