آیا دولت وظیفه تنظیم گری بازار خودرو را به درستی انجام می دهد؟ / واردات خودرو باید مطابق با مطالعه بازار و ظرفیت های تولید باشد

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که مساله مهم در جریان واردات خودرو این است که دولت وظیفه خود را در حوزه تنظیم گری و نیاز بازار خودرو به درستی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از کش‌وقوس‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوان، دولت سرانجام رای به آزادسازی واردات خودرو پس از چهار سال ممنوعیت داد و حالا همه در انتظار ابلاغ آیین‌نامه اجرایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ازسرگیری ورود خودرو به کشور هستند.

این در شرایطی است که همچنان ابهامات زیادی درباره آیین‌نامه اجرایی واردات، قیمت و حجم موتور و تعرفه خودروهای خودروهای وارداتی مطرح است.

در واقع اینکه آزادی واردات واقعا به تنظیم بازار منجر خواهد شد یا تنها بساط رانت را برای افراد و شرکت‌ها و حتی نهادهایی محدود فراهم خواهد کرد، در گرو مسائلی مانند محدود کردن یا نکردن واردات (از حیث تعداد، مدل، قیمت و...)، میزان تعرفه،عوارض، مالیات و همچنین اعتمادزایی است.

پیش‌تر وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که در مصوبه آماده‌شده برای واردات خودرو، تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی که عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند خواهد بود اما همچنان با وجود گمانه زنی ها و اظهارات اخیر معاون وزیر صمت در خصوص برخی جزئیات احتمالی و کاهش تعرفه خودروهای 1000 سی سی، کماکان مصوبه نهایی ابلاغ نشده است تاخیری که سردرگمی مشتریان و فعالان حوزه خودرو و بازار را به دنبال داشته است.

این در حالی است که معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در نشست اخیر خبری با یادآوری اینکه " هنوز مصوبه واردات خودرو نهایی نشده و ضوابط آن باید تدوین شود،" تاکید کرد که نکته اصلی در آیین نامه واردات خودرو توجه به همه دهک‌‌‌های درآمدی است تا همگان بتوانند از عواید واردات خودرو بهره‌‌‌مند شوند.

به گفته منطقی «کیفیت مناسب، فناوری روز و قیمت مناسب، سه نکته‌‌‌ای هستند که در واردات خودرو به آنها توجه خواهد شد».

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه به هیچ وجه مهم نیست که در آئین نامه، واردات خودرو با چه قیمت دلاری و حجم و تعرفه ای مصوب شود بلکه مساله مهم در جریان واردات خودرو این است که دولت وظیفه خود را در حوزه تنظیم گری و بر اساس نیاز بازار خودرو به درستی انجام دهد.


مدیریت بازار با مطالعه دقیق بازار خودرو

حسن کریمی سنجری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به اظهارات وزیر صمت مبنی بر واردات خودروهای ارزان و اقتصادی اظهار داشت: واردات خودرو باید بر روی سگمنت هایی انجام شود که در آن سگمنت کمبود عرضه وجود دارد و نیاز بازار است.

وی افزود: در سالهای گذشته که واردات خودرو انجام می گرفت صرفا خودروهای لوکس وارد می شد در حالی که خودروهای لوکس پاسخی به تقاضای قشر مرفه جامعه بود که عرضه آنها هیچ تاثیری در بازار ندارد در حالی که در شرایط کنونی برای خرید خودروهای ارزان قیمت و متوسط صفر کیلومتر جنگ است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه پاسخ به نیاز بازار و تنظیم گری و مدیریت بازار مستلزم مطالعه دقیق بازار خودرو است، اظهار داشت: برای مدیریت بازار ابتدا باید مطالعه بازار صورت گیرد و دولت بر این اساس جدولی تدوین و مشخص نماید که در رده های مختلف قیمتی چه میزان در بازار خودرو تقاضا وجود دارد. در واقع با طراحی جدولی که بر اساس خروجی مطالعه بازار و توان خروجی شرکتهای خودروساز تدوین می شود سهم خودروهای مختلف با توجه به سگمنت های قیمتی مشخص و با توجه به کسری موجود در هر یک از رده های قیمتی که از حاصل کسر سهم تولیدات داخلی از نیاز بازار محاسبه شده، خودرو وارد شود.

 

کریمی سنجری


تعیین سهم واردات بر اساس مختصات و نیاز بازار

کریمی سنجری افزود: اینکه روش و آئین نامه واردات خودرو چگونه باشد نیازمند بررسی و ارزیابی دقیقی است اینکه در این روش خودروساز یا واردکننده و یا حتی مردم خودرو وارد کنند یا اینکه باید بر اساس مقتضیات و مختصات بازار و نرخ ارز تعیین و انتخاب شود.

وی با توجه به اینکه یکی از بهانه های ممنوعیت واردات خودرو در چند سال اخیر کمبود منابع ارزی بوده است، گفت: در صورت وجود مشکل تامین ارز دولت می تواند در مسیری که برای واردات خودرو ترسیم می کند، از هرکسی که توان واردات خودرو بر اساس مکانیزم تعیین شده دارد، استفاده کند در واقع با اجرای این طرح که سیاست گذاری و مدیریت بازار خودرو است دیگر دولت دخالتی دارد بلکه مکانیزم های خود کنترلی بازار را فعال می کند بدون اینکه دخالتی در تعیین متولی امر واردات داشته باشد و صرفا بر اساس مختصات واردات که شامل منشاء ارز، نرخ تعرفه واردات، تعیین سطح قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش است واردات انجام خواهد شد.

به گفته وی چنانچه جدول تنظیم بازار بر اساس خروجی بازار و در نظر گرفتن ظرفیت های تولید باشد خودروهایی که وارد می شوند متناسب با نیاز بازار خواهند بود و در کنترل قیمت خودرو در بازار هم تاثیر خواهد گذاشت.


دولت بدون دخالت، بازار خودرو را مدیریت کند/ لزوم حذف قیمت گذاری با آغاز واردات

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: چنانچه همزمان با واردات خودروهایی که متناسب با نیاز بازار و هم قیمت تولیدات داخلی است، قیمت گذاری خودرو هم برداشته شود این اقدام همان سیاست گذاری درست دولت برای مدیریت بازار خواهد بود اما متاسفانه دولت همچنان با قیمت گذاری و برنامه تولید به شرکتها در این صنعت دخالت می کند در حالی که با برنامه ریزی و بدون دخالت می تواند سیاست گذاری و مدیریت بازار را در دست بگیرد.

کریمی در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که واردات خودرو با شیوه ای که در مقابل صادرات خودرو و قطعه مطرح می شود انجام شود عملا در قیمت و بازار خودرو تاثیر گذار نخواهد بود گرچه که ممکن است بخشی از حباب بازار را از بین ببرد و قیمت ها کمی کنترل شود اما اثر آن با توجه به اینکه برگرفته از قوانین مدیریت بازار نیست، کوتاه مدت بوده و از بین خواهد رفت.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 137988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha