علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد خودرو چیست؟ / راه‌های رفع صدای آب داخل خودرو

برای اطلاع از علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد خودرو و راه‌های رفع صدای آب داخل خودرو، پیشنهاد می کنیم که این مقاله را بخوانید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر یک از ما عاشق رانندگی با ماشین هستیم. این‌طور نیست؟ اما مشکل واقعی زمانی شروع می‌شود که ماشین شروع به تولید صداهای عجیب‌وغریب می‌کند. صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو چند مورد از این صداها است. اغلب اوقات نمی‌دانیم چه مشکلی وجود دارد. از اینکه آیا واقعاً باید برای رفع آن به مکانیک رجوع کنیم بی‌اطلاعیم. در این مقاله قصد داریم علل و نحوه رفع این‌گونه صداها را توضیح دهیم.

 

علل و نحوه رفع صدای شرشر آب در داخل خودرو

صدای شرشر در داشبورد خودرو را نباید نادیده بگیرید. اگر سروصدا به دلیل تجمع آب در جایی باشد، می‌تواند منجر به رشد باکتری‌های ناخواسته مانند کپک شود. این می‌تواند باعث ایجاد بوی کپک‌زدگی در وسیله نقلیه شما شود.

متداول‌ترین علت صدای آب در خودرو، گرفتگی تخلیه میعانات اپراتور، کم بودن خنک‌کننده، هوا در سیستم خنک‌کننده، گرفتگی تخلیه درب و گرفتگی تخلیه شیشه جلو است.

 

1-زمان تعویض عمر واشر سر سیلندر سررسیده

 روغن در آب خودرو و وجود کف در روغن یکی از نشانه‌های به اتمام رسیدن طول عمر واشر است. از دیگر این علائم می‌توان به وجود تورم در لوله‌های آب که به دلیل فشار هوای زیاد درون لوله‌های آب ایجاد می‌شود. علاوه بر این کاهش میزان آب و افزایش روغن می‌تواند نشانه ترکیب آب و روغن باشد.

 

2-وجود هوا در سیستم خنک‌کننده

یکی از رایج‌ترین علت‌ها هوا داشتن سیستم خنک‌کننده است. بسیاری از افراد صدای شرشر آب از پشت داشبورد را به‌خصوص در هنگام سرد بودن خودرو می‌شنوند. ممکن است صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو به علت وجود هوا باشد. ماشین‌هایی مانند خودرو تیبا،405، سمند سورن، پژو، ال 90، سمند ef7 دچار این اتفاق می‌شوند.

 

مراحل هواگیری خودرو:

- پیچ‌های هواگیری را باز کنید.

- برای خروج محلول بدون هوا از محلول ضد یخ یا آب استفاده کنید.

- پیچ‌های هواگیری را محکم کنید و درب رادیاتور را ببندید.

- ماشین را روشن کنید تا دما به دو خط آمپر برسد. این کار باعث باز شدن ترموستات و خروج کامل هوا از ماشین می‌شود.

- این دفعه خودرو را خاموش کنید و درب را باز کنید و عملیات مراحل قبل را انجام دهید.

- خودرو را روشن کنید. گاز بدهید و روی 2500 دور نگه‌دارید. احتمالاً صدا قطع می‌شود ولی اگر این‌طور نبود احتمالاً ایراد از کابین است.

 

3-گرفتگی رادیاتور بخاری

اگر موارد قبلی را انجام دادید و نتیجه نگرفتید، این گزینه را امتحان کنید. استفاده از ضد یخ برای می‌تواند طول عمر سر سیلندر و موتور را افزایش دهد. پس سعی کنید حداقل بعد از هر دو سال ضد یخ را عوض کنید. انجام ندادن این کار باعث جرم‌گرفتگی داخل سیستم آب موتور می‌شود. علاوه بر این می‌تواند موجب تولید صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو شود.

اگر ضد یخ را خیلی وقت پیش عوض نکرده‌اید، صدها می‌توانند با جرم‌گیری رادیاتور بخاری رفع شود. برای این کار از دو عدد نیم متری شیلنگ بخاری استفاده کنید. این لوله را به رادیاتور وصل کنید. ترکیبی از یک واحد اسیر یا جوهر نمک بعلاوه آب را بسازید. لوله بالا را در ظرف پلاستیکی قرار دهید. در لوله زیری، اسید را تا میزانی بریزید که رادیاتور پر شود. در این صورت اسید از لوله بالایی در ظرف ریخته می‌شود. بگذارید مدتی محلول در رادیاتور بماند. سپس برای این‌که رادیاتور تخلیه شود، لوله پایینی را به زیر ماشین سرازیر کنید. برای تخلیه کامل اسید، از لوله بالا آب بریزید. شیلنگ‌های خودرو را در سر جای قبلی قرار دهید. سپس مثل مرحله یک هواگیری را انجام دهید.

 

صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو، دلایل اصلی شرشر آب از پشت داشبورد، علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد خودرو، دلیل صدای شرشر آب و کم شدن آب رادیاتور، صدای قرقر آب تو رادیاتور بخاری سمند

 

چگونه صداهای حباب یا قرقر آب در رادیاتور را رفع کنیم؟

بیاموزید که چرا اتومبیل شما صدای حباب یا قرقر می‌دهد و چگونه آن را تعمیر کنید. موتور خودرو می‌تواند صداهای مختلفی ایجاد کند. سیالات و قطعات مکانیکی بسیاری وجود دارند که گرم و سرد می‌شوند. بنابراین ممکن است صدای قرقر در هنگام بروز مشکلات ایجاد شود.

 

علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد خودرو و صدای قرقر در رادیاتور از چیست؟

درمورد صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو توضیح دادیم. حال می‌خواهیم علت صدای قرقر در رادیاتور را بیان کنیم. به‌طورکلی صداهای قرقر ناشی از جریان مایعات داخلی از یک محفظه همراه با مخلوطی از هوا است. البته برخی از صداهای قرقر طبیعی هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

دلایل صدای قرقر آب در خودرو

درحالی‌که موتور خاموش و در شرایط خنک است، ماشین را روی زمین صاف پارک کنید. برای شروع تعمیرات، ابتدا یک بازرسی لازم است. بنابراین داشتن یک چراغ‌قوه و دستکش ایده خوبی است. سعی کنید به صدا گوش دهید. ببینید که صدا از کجا می‌آید تا بتوانید مشکل را بهتر پیدا کنید. سپس موارد زیر را چک کنید.

 

۱- گرمای بیش‌ازحد موتور را بررسی کنید

 گرمای بیش‌ازحد موتور باعث ایجاد قفل حرارتی در سیستم خنک‌کننده می‌شود. درنتیجه صدای قرقر در داخل موتور را تولید می‌کند. دلیل آن نیز می‌تواند قفل شدن ترموستات، دمیده شدن واشر سر یا نشت مایع خنک‌کننده باشد.

هنگامی‌که یک موتور بیش‌ازحد گرم شود، خنک‌کننده را وارد محفظه سرریز می‌کند. همین عاملی برای ایجاد حباب است. علت دیگر آن می‌تواند معیوب بودن درپوش رادیاتور باشد. هرگز سطح مایع خنک‌کننده را تا زمانی که موتور کاملاً خنک نشده بررسی نکنید. گاهی اوقات ممکن است هوا به‌طور طبیعی در داخل سیستم محبوس شود. بنابراین به دنبال پیچ هواگیری در یکی از اجزای سیستم خنک‌کننده مانند محفظه ترموستات باشید.

 

۲- هوا در سیال فرمان

سیستم فرمان برقی از فشار هیدرولیکی استفاده می‌کند که به‌وسیله پمپ فرمان تولید می‌شود. اگر سطح سیال پایین باشد، می‌تواند هوا را به داخل سیستم بکشد. سپس به دلیل وجود حباب‌های هوا در سیستم، صدای قرقر، صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور یا صدای آب داخل خودرو ایجاد می‌کند.

سطح انرژی برقی را با قرار دادن مخزن مایع بررسی کنید و درپوش آن را بردارید (در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید). اگر سطح سیال پایین باشد یا سیالی در مخزن وجود نداشته باشد، سیستم نشتی دارد. پس پمپ یا شیلنگ‌های نشتی فرمان، قفسه و پینیون یا مجموعه جعبه را بررسی و تعویض کنید. همچنین قطعات فرسوده یا شکسته را در صورت نیاز تعویض کنید. سپس اجازه دهید سیستم برای مدتی هوا هوادهی شود.

 

۳- هوا در هسته بخاری

زمانی که موتور کار می‌کند، مایع خنک‌کننده از طریق بخاری خارج می‌شود. همچنین وقتی هوای حباب‌ها به دام می‌افتد، صدای قرقره‌ای ایجاد می‌کند. در این صورت، عقب یا جلوی ماشین باید با جک بالا برود تا حباب‌ها از آن پاک شوند. هوا در بخاری نیز می‌تواند از حجم بالای مایع خنک‌کننده باشد. هسته بخاری طوری طراحی‌شده که جریان خنک‌کننده محدودیت داشته باشد. تا تولید این صداهای حباب به حداقل برسد. برای حل این مشکل، باید یک دستگاه تنظیم مجدد جریان بر روی شیلنگ ورودی یا خروجی اصلی نصب کنید.

 

۴- قرقر کردن هنگام خاموش شدن موتور

روغن‌موتور هنگام کار کردن در سراسر موتور به گردش درمی‌آید. هنگامی‌که موتور خاموش می‌شود، روغن سر سیلندر، تخلیه می‌شود. سپس به داخل روغن بازمی‌گردد. این طبیعی است و نباید به‌عنوان یک مشکل در نظر گرفته شود.

 

صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو، دلایل اصلی شرشر آب از پشت داشبورد، علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد خودرو، دلیل صدای شرشر آب و کم شدن آب رادیاتور، صدای قرقر آب تو رادیاتور بخاری سمند

 

دلیل صدای شرشر آب و کم شدن آب رادیاتور

پیچیده‌ترین قسمت خودرو رادیاتور است. در صورت خراب شدن، صداهای عجیب تولید و درنهایت آب آن کم می‌شود. به همین دلیل قصد داریم در ادامه عوامل این مشکل را بررسی کنیم. برای پیشگیری از مشکلات، به‌صورت تجربی بهتر است آب رادیاتور سالی یک‌بار عوض شود.

رادیاتور مسئول تبادل حرارت با هوا است. به‌صورت کلی می‌توان گفت رادیاتور وظیفه خنک‌کنندگی موتور را بر عهده دارد. اگر این کار به‌درستی انجام نشود صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو ایجاد می‌شود.

 

نقش رادیاتور در ماشین

احتراق در خودرو باعث تولید حرارت در موتور و سایر قطعات داخلی آن می‌شود. قاعدتاً برای پیشگیری از خرابی موتور باید دستگاهی برای خنک کردن موتور تعبیه‌شده باشد. از طرفی کم بودن دما نیز باعث آسیب رسیدن به موتور می‌شود.

بنابراین برای ثبات حرارت موتور، وجود سیستم خنک‌کننده الزامی است. وجود این سیستم برای جلوگیری از ذوب شدن اجزای موتور ضروری است. خراب شدن هر بخش از رادیاتور سیستم خنک‌کننده در کم شدن آب رادیاتور خودرو اثر می‌گذارد.

 

اجزای رادیاتور خودرو

رادیاتور ماشین از اجزائی مانند ترموستات، شبکه رادیاتور، فن، بخاری، فن بخاری و … تشکیل‌شده است.

 

دلیل کم شدن آب رادیاتور

بسیاری از راننده‌ها از عواقب کم شدن آب رادیاتور خودرو آگاه نیستند. کم شدن آب در رادیاتور و جوش آوردن آن می‌تواند علل زیادی داشته باشد. اگر با این دلایل آشنا نباشید، مشکلات فراوانی نظیر سوختن واشر سر سیلندر ایجاد شود.

کم شدن آب رادیاتور موجب ایجاد صدای قرقر، صدای قرقر آب در رادیاتور و صدای شرشر آب از پشت داشبورد در برخی از خودروها می‌شود. علت صدای قرقر آب تو رادیاتور بخاری سمند نیز ممکن است از کاهش آب رادیاتور باشد. بی‌توجهی نسبت به این موضوع موجب گریپاژ کردن پیستون‌ها و حتی سوختن موتور می‌شود. در این صورت باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوید.

 

صدای شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور، صدای آب داخل خودرو، دلایل اصلی شرشر آب از پشت داشبورد، علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد خودرو، دلیل صدای شرشر آب و کم شدن آب رادیاتور، صدای قرقر آب تو رادیاتور بخاری سمند

 

علت صدای آب داخل خودرو چیست؟

آیا هنگام استارت زدن، شتاب گرفتن، چرخش یا توقف، صدای شرشر آب را در ماشین خود می‌شنوید؟ آیا تابه‌حال متوجه صدای ریزش آب عجیبی شده‌اید که از داخل ماشین می‌آید؟ اگر چنین است، پس ممکن است تعجب کنید که چیست و چگونه می‌توان سروصدا را متوقف کرد.

صدای ریزش آب در ماشین شما معمولاً به دلیل خرابی موتور برف‌پاک‌کن ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از نشتی سانروف، درزگیرهای آسیب‌دیده در پنجره‌ها یا چهارچوب درها و ترک‌خوردگی شیشه جلو باشد. بسته به‌جایی که صدا را می‌شنوید، چندین علت متفاوت و مراحل مختلفی برای رفع آن‌ها وجود دارد.

 

چه چیزی باعث صداهای ریزش آب در هنگام راه‌اندازی خودرو می‌شود؟

گاهی اوقات وقتی موتور ماشین خود را روشن می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که آب در رادیاتور ریزش دارد. این صدا به دلیل حباب‌های هوا در مایع خنک‌کننده رخ می‌دهد. هنگامی‌که ماشین را روشن می‌کنید، این حباب‌ها همراه با هر هوای اضافی که به دام افتاده به بالای مایع رانده می‌شوند. آن‌ها مخلوطی را تشکیل می‌دهند که باعث می‌شود صدا از داخل کابین شنیده شود.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله در مورد برخی از صداهای تولیدشده در خودرو توضیح دادیم. علت صدای شرشر آب از پشت داشبورد، دلایل اصلی شرشر آب از پشت داشبورد، صدای قرقر آب در رادیاتور و دلیل صدای آب داخل خودرو را بیان کردیم. گفتیم که بی‌توجهی نسبت به هرکدام از این موارد می‌تواند شما را متحمل خسارت‌های زیادی کند. شما با رفع این موارد می‌توانید جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرید./

 


 

 

کد خبر 138265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha