مزایده خودرو چیست؟ و چطور از آن با خبر شویم

مزایده‌ها به دو صورت عمومی و خصوصی انجام می‌شوند و هرکدام قوانین خاص خود را دارند.

به گزارش پرشین خودرو، شاید تا به حال اسم مزایده به گوشتان خورده باشد یا در فیلم‌ها دیده باشید که یک جنسی را برای مزایده می‌گذارند و قیمت پایه را اعلام می‌کنند. سپس خریداران قیمتی بالاتر از قیمت پایه را پیشنهاد می‌دهند و هرکسی که بالاترین قیمت را اعلام کند، برنده مزایده است و می‌تواند کالا را خریداری کند. ارگان‌های مختلف مانند شهرداری‌ها، استانداری‌ها، پلیس، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، گمرک، اجرای احکام، اجرای اسناد و شرکت‌های خصوصی به دلایل مختلفی اگر نتوانند خودرویی را به صورت مستقیم به کسی بفروشند، مزایده برگزار می‌کنند.

 

مزایده‌ها به دو صورت عمومی و خصوصی انجام می‌شوند و هرکدام قوانین خاص خود را دارند. اما به طور معمول بیشتر ارگان‌های مزایده، ۱۰ درصد قیمت پایه خودرو را از شما به عنوان تضمین می‌گیرند تا اگر برنده شدید، باقی مبلغ را نیز پرداخت کنید. در صورتی که برنده نشدید، مبلغ ۱۰ درصد به شما برگردانده می‌شود. خودروهای مختلفی به مزایده گذاشته می‌شوند، از اوراقی گرفته تا خودرو صفر و اگر تخصص خوبی در تشخیص سالم بودن خودرو داشته باشد با کمی شانس، می‌توانید حتی تا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار خودرویی را خریداری کنید.

 

 

بررسی و شناخت مزایده

مزایده در لغت به معنای در معرض فروش گذاشتن کالایی است که هر شخصی که قیمت بالاتری را اعلام کند، به عنوان برنده نهایی می‌تواند کالا را خریداری کند. مزایده دو نوع دارد: مزایده عمومی و مزایده خصوصی

 

مزایده عمومی

مزایده عمومی به طور معمول توسط ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی بزرگ برگزار می‌شود. در این نوع مزایده، قیمت پایه از قبل مشخص شده و همه از آن آگاه می‌شوند. هر شخص یا شرکتی که شرایط لازم مزایده را داشته باشد، حق شرکت را دارد و قیمت پیشنهاد به صورت واضح بیان می‌شود. در صورت برنده شدن نیز، خودرو به شخص برنده تحویل داده می‌شود.

 

مزایده خصوصی

در مزایده خصوصی برعکس مزایده عمومی، اسامی شرکت کنندگان، مبلغ پیشنهادی، اسامی برندگان از دید بقیه مخفی است. این نوع مزایده برای شرایطی مناسب است که کالا و یا خدمات امنیتی و همچنین گران‌قیمت به فروش برسد و در مورد مزایده خودرو صدق نمی‌کند. افراد شرکت کننده در این مزایده جزو شرکت‌های خیلی بزرگ و یا افراد خاص هستند و عموم نمی‌توانند در آن شرکت کنند.

 

نحوه انجام مزایده

برگزاری مزایده نیازمند رعایت قوانینی است و عدم رعایت این قوانین، منجر به بطلان مزایده می‌شود. برای مثال برای اطلاع رسانی انجام مزایده نیز قوانینی وجود دارد. مطابق ماده ۱۱۸ قانون آگهی فروش باید در یکی از روزنامه‌های محلی یک نوبت منتشر شود. در ادامه ماده ۱۱۹ قانون بیان می‌کند که موعد فروش باید به نحوی معین شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیش از یک ماه یا کمتر از ۱۰ روز نباشد. البته در ماده ۱۲۱ قانون اجرای احکام مدنی مقرر شده است برگزار کننده مزایده می‌تواند علاوه بر آگهی در روزنامه، آگهی دیگری به هزینه خود منتشر نماید. برای مثال می‌تواند از طریق فضای مجازی مانند سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، اقدام به اطلاع رسانی کند. برگزار کننده مزایده در آگهی خود باید نوع و مشخصات خودرو و قیمتی که فروش از آن شروع می‌شود  و در نهایت روز و ساعت و محل فروش مال ذکر شود.

 

برگزاری جلسه مزایده باید با حضور داور یا نماینده دادسرا انجام شود. حضور این افراد در جلسه مزایده الزامی است و صورت مجلس فروش را باید امضا نمایند در غیر این صورت از موارد تخلف محسوب می‌شود. پس از اتمام مزایده، خودرو به شخصی که بالاترین مبلغ را پیشنهاد دهد، فروخته می‌شود.

 

تاریخ فروش و خصوصیات خودرو و بالاترین قیمتی که پیشنهاد شده است و اسم و مشخصات خریدار در صورت مجلس نوشته شده و به امضا خریدار می‌رسد. پس از پرداخت قیمت پیشنهادی، خودرو به برنده مزایده تحویل داده خواهد شد. حداکثر مهلت برنده برای پرداخت قیمت، یک ماه است و در صورتی که مابقی مبلغ را نپردازد، مزایده دوباره برگزار می‌شود یا نفر دوم را به عنوان برنده اعلام خواهند کرد.

 

چگونه در مزایدات برنده شویم؟

برای شرکت در مزایده، شما باید اطلاعات کافی در خصوص تشخیص میزان سلامت خودرو داشته باشید. اگر خود مهارت بالایی ندارید، حتماً شخصی را که کاربلد است همراه خود ببرید تا خودرو را بررسی کند. در غیر این صورت معاملات برای شما زیان‌آور خواهد بود. در زمان بازدید از خودرو بررسی کنید که خودرو نیاز به تعمیراتی دارد یا خیر. در صورت نیاز به تعمیرات، در زمان بازید هزینه تعمیرات احتمالی را هم در قیمت پیشنهادی خود لحاظ کنید. همچنین هزینه‌های متفرقه دیگر مثل خلافی و سند زدن با اینکه معمولاً مبلغ بالایی نخواهد شد ولی شما در قیمت پیشنهادی خود در نظر بگیرید.

 

نکته دوم در خصوص شرکت در مزایده، داشتن اطلاعات کافی و آگاهی از زمان انجام گرفتن مزایده‌ها است.

 

شما باید در مورد مزایده مانند محل آن، مقدار مبلغ موردنیاز تضمین برای شرکت در مزایده و... اطلاعات کافی کسب کنید. این اطلاعات در تصمیم گیری صحیح به شما کمک خواهد کرد.

 

نکته آخر و بسیار مهم این است که قبل از شرکت در مزایده، مدارک مورد نیاز مزایده را آماده کنید تا در صورت برنده شدن این مدارک را ارائه دهید. در صورت تأخیر در تحویل مدارک، از دور رقابت خارج می‌شوید و برنده شخص دیگری معرفی می‌شود. البته هر مزایده قوانین خاص خودش را دارد، به طور معمول سه نفر برنده اعلام می‌کنند تا اگر نفر اول، نتوانست مدارک مزایده را به طور کامل ارائه دهد، باید از دور رقابت خارج شود تا نفر دوم یا سوم برنده مزایده شوند. در نتیجه اگر نفر اول نشدید همچنان احتمال برنده شدن وجود دارد بنابراین تا عقد و اجرای کامل قرارداد مسئله را دنبال کنید.

 

فرمول نهایی در مزایدات خودرو:

برای برنده شدن در مزایده قیمت پیشنهادی شما باید بالاتر از قیمت پایه و کمتر از قیمت مدل ماشین در بازار باتوجه به بودجه‌تان باشد. برای مثال اگر قیمت پایه پراید مدل ۹۵، ۸۰ میلیون باشد و قیمت بازار ۱۳۶ میلیون باشد شما باید پیشنهاد بالاتر از پایه و کمتر از بازار برای مثال پیشنهاد ۱۱۰ میلیون را بدهید.

 

کلام آخر

برای شرکت در مزایده خودرو، بایستی از تمام مزایده‌هایی که قرار است در آنها شرکت کنید آگاهی کامل داشته باشید. اینترنت بهترین بستر برای اطلاع پیدا کردن از آگهی مزایده خودرو است، اخبار مربوط به مزایده‌های خودرو را به طور مستمر دنبال کنید. در دنیای رقابتی اقتصاد امروز، برد با کسانی است که از صفر تا صد مزایده‌ای که در آن شرکت می‌کنند اطلاع دارند.

 

جهت مشاهده آگهی های مزایده خودرو به لینک زیر مراجعه فرمایید:

www.mozayedecar.ir

 

 

 

کد خبر 138294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha