بازدید خبرنگاران از کراس اوور ملی ایران خودرو

صبح امروز در مرکز تحقیقات ایران خودرو کراس اوور «ری را » محصول جدید ایران خودرو برای خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از رونمایی اولین کراس اوور ایران خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرکت ایران خودرو به منظور ارایه اطلاعات کامل تر از این محصول، برنامه بازدید از محصول «ری‌را» را با رونمایی از نسخه نمایشی از این خودرو برگزار کرد و در حضور خبرنگاران، مدیران این پروژه گزارشی از روند شکل گیری و فرایند تکوین محصول ری را ( K125 ) از فاز طراحی تا ساخت این محصول را در اختیار رسانه ها قرار دادند.

کراس اوور ری را ایران خودرو تا پیش از این با نام پروژه K125 معرفی شده بود بر روی پلتفرم جدید این شرکت موسوم به IKP1 توسعه یافته است. این پلت فرم در واقع نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه پی اس‌ای فرانسه (صاحب برند پژو، سیتروئن، دی اس، اوپل و واکسول) است که در پروژه تارا هم دیده می‌شود.

این خودرو که تا رسیدن به مرحله نهایی تولید و ورود به بازار فاصله زیادی دارد در مرحله رانینگ پروتوتایپ بوده و‌ ممکن است در نسخه تولیدی 10 تا 20 درصد نسبت به این مدل تغییرات داشته باشد البته مدل رونمایی شده تا 80 درصد به محصول نهایی شباهت دارد اما به نظر می رسد نسخه نهایی این خودرو نسبت به نمونه اولیه که امروز در معرض نمایش قرار گرفت تفاوت هایی را خواهد داشت.

 

بخشی از مراحل طراحی نمونه اولیه پروژه K125

 

طراحی فرایند و ساخت نمونه



«ری‌را» که یک کراس اوور در سگمنت B پلاس و از نخستین کراس اوورهای تولید ملی است قرار است مطابق با استانداردها و تجهیزات ابمنی و رفاهی روز تولید شود و به نظر می رسد با توجه به اطلاعات ارائه شده در خصوص آن به سادگی می تواند محصولی قابل رقابت با خودروهای وارداتی و محصولات بازار جهانی باشد.

محصول جدید «ری را» به نظر می رسد با هدف سهم خواهی از بازار کراس اوورهای لوکس کامپکت در ایران و همچنین توسعه بازارهای صادراتی توسط ایران خودرو طراحی شده است. محصولی که از نظر ابعادی تقریبا نزدیک به خودروی پژو 2008 است و قرار است که در سایت بابل ایران خودرو تولید شود.

زبان طراحی «ری‌ را» با جدیدترین متد طراحی خودروهای دنیا مطابقت دارد و از نظر سطح تکنولوژی و تجهیزات نسبت به سایر خودروهای تولید شده در داخل بالاتر بوده و نشان دهنده گام مهم ایران خودرو برای پیشرفت در طراحی محصولات است. پیش بینی می شود عرضه این محصول تصویر ذهنی مشتریان را از برند ایران خودرو تغییر خواهد داد.

 

نمونه اولیه پروژه K125 از جنس گل مخصوص

 

K125



بر اساس اطلاعات ارائه شده ری را با دو موتور مختلف به بازار عرضه خواهد شد؛ TU5 پلاس نام آشنایی است که برای اولین موتور «ری را » در نظر گرفته شده است. این موتور با توان تولیدی 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتون متر در ترکیب با یک گیربکس 6 دنده AT احتمالا شتابی متوسط را برای این محصول فراهم خواهد کرد.

دومین موتوری که روی «ری را» نصب خواهد شد، موتور TC7 پلاس است که با حجم 1.7 لیتر قدرت و گشتاوری معادل 168 اسب بخار و 245 نیوتون متر را به یک گیربکس 6 دنده AT منتقل می کند. این مشخصات فنی احتمالا قیمت خودرو را بالاتر خواهد برد.

البته نسخه فول آپشن ایران خودرو «ری را » مجهز به موتور TC7 پلاس بوده که با 1645 سی سی حجم و استفاده از موتور توربو شارژر و به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای 10 نقطه ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ ها و… مجهز خواهد بود.

 

طراحی نهایی پروژه K125 موسوم به ری‌را

 

نمونه نهایی ریرا



به گفته مدیران این شرکت تولید نمونه برقی « ری را» نیز در برنامه این شرکت قرار داشته و در مراحل بعدی تولید هم خانواده موتور سه سیلندر ایران خودرو بر روی آن نصب می‌شود.

ایران خودرو همچنین قصد دارد تا کراس اوور "ری‌را" را در مدل های مختلف V1،V2، V3 به بازار عرضه کند اما در ابتدا این خودرو در مدل V2 به بازار ایران عرضه خواهد شد.

کراس اوور جدید ایران خودرو در هر 100 کیلومتر 6.8 لیتر بنزین (محاسبه) مصرف می کند و مخزن بنزین خودرو ری را حجمی معادل 50 لیتر دارد. همچنین این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو5 بوده و در آینده امکان ارتقا به یورو6 را هم دارد. همچنین «ری‌را» در اکسل جلو دارای سیستم تعلیق مکفرسون و در اکسل عقب دارای تعلیق میله پیچشی است. کراس اوور ایران خودرو در همه نسخه ها دارای رینگ 18 اینچی آلومینیومی با تریم دو رنگ بوده و به صورت استاندارد دارای تایرهایی با سایز ۲۱۵/55R۱۸ و سیستم پایش فشار باد تایرها است.

طبق اعلام قبلی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، کراس اوور ملی «ری را» با قیمتی در حدود 600 میلیون تومان عرضه خواهد شد.
 

کد خبر 138352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha