تایرسازان برای دومین بار خواستار افزایش 30 درصدی قیمت شدند / زیان هنگفت کارخانجات تایر در 3 ماهه اول سال 1401

تایرسازان به رغم مجوز دولت با افزایش 30 درصدی قیمت تایر در خردادماه، باز خواستار موافقت سازمان حمایت با افزایش مجدد قیمت کارخانحات تا حدود 30 درصدی شدند در حالی که بر اساس گزارشات و اعلام صورت مالی کارخانجات تولیدی تایر در سایت کدال، تمام شرکتهای تولیدی تایر در 3 ماه اول امسال رقم های هنگفتی از زیان را ثبت کردند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه صنعت تایر و لاستیک سازی طی دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است اما به‌ رغم رشدی که در تولید تایر کشور اتفاق افتاده، کماکان تولیدکنندگان تایر در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارند و عمده‌ترین علت این اتفاق را باید در بالا بودن قیمت تمام شده تولید و از سویی قیمت گذاری دستوری جست‌وجو کرد.

شرایطی که عملا موجب شده تا تولید در این صنعت فاقد صرفه اقتصادی باشد. دلیل این مساله هم به افزایش قیمت ارز و افزایش نرخ مواد اولیه داخلی و خارجی بازمی‌گردد. چنانچه به اعتقاد کارشناسان و فعالان این صنعت، وجود این میزان هزینه تولید و قیمت‌گذاری دستوری منجر به اختلال در سازوکارهای ایجادشده در بازار و تعادل در معاملات شده است.

تایرسازان که چند سالی است همچون خودروسازان از قیمت دستوری آن گلایه‌مند هستند معتقدند قیمت دستوری فقط در محصول نهایی تایر لحاظ می‌شود در حالی که قیمت‌گذاری باید در تمام زنجیره تولید رخ دهد. چالش بزرگی که موجب خروج سرمایه از این بخش و زیان‌ده شدن واحدهای تولیدی شده است.

البته سال گذشته اعضای انجمن صنفی صنعت تایر طی نامه‌ای به وزارت صمت اعلام کرده بودند که قیمت تایر باید 30 تا 40 تا درصد گران شود چرا که قیمت مواد اولیه افزایش یافته است و کارخانه‌های تولید کننده در حال زیان هستند، هر چند این درخواست رد شد اما در نهایت در نیمه نخست سال، قیمت تایر 30 درصد افزایش یافت، اما به‌گفته تولیدکنندگان همچنان نرخ تایر بر اساس هزینه تمام شده، واقعی نشده است.

علاوه بر چالش قیمت، مساله دیگری که با توجه به توان تامین و تولید بیش از نیاز بازار پیش روی تایرسازان است، محدودیت در صادرات تایر است و با وجود اینکه تولید تایر در ایران در بیشتر سایزها بیش از نیاز کشور است، متاسفانه وزارت صنعت اجازه محدود صادرات را به کارخانه‌ها اختصاص می‌دهد.


برای دومین بار در سال جاری درخواست افزایش قیمت تایر به سازمان حمایت رفت

بر همین اساس محمدرضا تقی گنجی عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به درخواست تایرسازان از سازمان حمایت برای افزایش حداقل 30 درصدی قیمت تایر گفت: انتظار تولیدکنندگان افزایش قیمت حداقل 30 درصدی تایر است، در غیر این صورت کارخانجات داخلی بدون سودآوری به تدریج به سمت ورشکستگی خواهند رفت.

وی قیمت‌گذاری دستوری را مهمترین چالش این صنعت برشمرد و افزود : وقتی هزینه‌های تولید به دلیل افزیش نرخ مواد اولیه و همچنین بالا رفتن ارز افزایش پیدا می‌کند، چرا تولیدکننده مجبور به اعمال افزایش قیمت است در غیر این صورت این جریان سبب خروج سرمایه از این بخش و زیان‌ده شدن واحدهای تولیدی می شود.

به گفته وی افزایش قیمت 30 درصدی تایر که در یک ماه گذشته اعمال شده است اگر چه کمی از زیان دهی شرکتها جلوگیری کرده است اما همچنان تایرسازان در حاشیه زیان قرار دارند.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر با بیان اینکه متاسفانه سازمان حمایت زیر بار درخواست افزایش مجدد قیمت تایر نمی‌رود، گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری و کمبود نقدینگی مشکل عمده تایرسازان است.

گنجی با اشاره به اینکه در سال جدید نیز تولیدکنندگان شاهد افزایش چند برابری بهای کالاهای مورد نیاز مثل دوده، نخ و سایر محصولات نفتی و پتروشیمی هستند، افزود: علاوه بر رشد قیمت مواد اولیه داخلی، خرید مواد اولیه خارجی هم برای تایرسازان بسیار گران تمام می‌شود. علاوه بر این مساله دستمزد هم وجود دارد. همه اینها دست به دست هم داده تا اینکه قیمت تمام شده ما به شدت بالا برود و تنها اتفاقی که در این مدت رخ داده این است که از بهمن گذشته تا خرداد 1401 همه کارخانه‌ها با ضرر تولید کرده‌اند.

به گفته گنجی بر اساس گزارش و اعلام صورت مالی کارخانجات تولیدی تایر در سایت کدال، تمام شرکتهای تولیدی تایر در 3 ماه اول امسال رقم های هنگفتی زیان کردند.

وی تاکید کرد در واقع قیمت‌گذاری دستوری بدترین نوع قیمت‌گذاری است و پیشنهاد ما این است که قیمت‌گذاری دستوری از تایر حذف شود تا کارخانه‌ها و انجمن صنفی تایر بتوانند محصولشان را با توجه به هزینه‌های تولید قیمت‌گذاری کنند.


عرضه کمتر از 10 درصد از تولیدات تایرسازان در بورس دردی از این صنعت دوا می کند؟

وی همچنین با توجه به عرضه بخش کمی از تولیدات تایرسازان در بورس گفت: با مجوزی که برای عرضه تایر در بورس کالا ارائه شده است که کمتر از 10 درصدی تولیدات کارخانجات را شامل می شود و عدد بسیار کوچکی است بنابراین این اقدام نیز تاثیری بر قیمت تولیدات و سوددهی شرکتها نداشته است و برای خروج از زیان باید تمام تولیدات کارخانجات در بورس عرضه شود.

این فعال در صنعت تایر با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت تمام شده تایرسازان بیش از قیمت های بازار است ، تصریح کرد: در 3 ماهه اول امسال به دلیل قیمت های کنونی شرکت تایرسازی زیان های بالایی را به ثبت رساندند به عنوان مثال شرکت بارز بیش از 200 میلیاد تومان، شرکت یزد تایر حدود 32 میلیارد تومان، آرتاویل تایر 48 میلیارد تومان و سایر شرکت ها نیز حتما به همین میزان زیان داشته اند.

گنجی تاکید کرد: درصورتی که این افزایش 30 درصدی قیمت مورد موافقت قرار گیرد امکان توقف زیان دهی در این صنعت وجود دارد اما در صورتی که این افزایش به نیمه دوم سال موکول شود این زیان دهی صدمات بیشتری را به تولیدکنندگان وارد خواهد کرد.


گلایه تایرسازان از مجوز محدود برای صادرات تایر

وی افزود: با رفع این معضل قیمت، تایرسازان علی رغم خرید مواد اولیه با ارز نیمایی، مشکلی برای تامین 100 درصدی نیاز بازار داخل در حوزه تایر سواری و 70 درصدی نیاز تایر بازار تایر سنگین نخواهند داشت و می توانند بخش مهمی از تولیدات را نیز صادر کنند.

وی همچنین با توجه به توان صادرات تایرسازان به محدودیت در صادرات تایر اشاره کرد و گفت: بر اساس مجوزی که در این زمینه صادر شده است کمتر از 5 درصد از تولیدات تایرسازان امکان صادرات دارد و تاکنون مجوز کلی در این زمینه ارائه نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در پایان با توجه به مهمترین معضلات صنعت تایر، خواستار توقف قیمت گذاری دستوری در صنعت تایر و همچنین حمایت تسهیلاتی بانک ها از تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش در این صنعت شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 138506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha