علت ایجاد سهام تودلی خودروسازان و معضل واگذاری سهام خودروسازان به اهلش

یک پیشکسوت صنعت قطعه سازی کشور تنها راهکار دستیابی به توسعه و روند منطقی تولید، عرضه و قیمت در صنعت خودرو را بازنگری در سیاست گذاری ها می داند و معتقد است دولت برای قرار گرفتن صنعت خودرو در ریل درست و منطقی باید استراتژی دقیقی را برای صنعت خودرو تدوین کند و در تمام سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های صورت گرفته تجدید نظر کند.

رضا رضایی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب به توسعه خودروسازی در چین پرداخت و اظهار داشت: صنعت خودرو چین پیش از رسیدن به این میزان تولید و توانمندی در صنعت خودرو، دستورالعمل و آیین نامه ای را برای صنعت خودرو و قطعه سازی این کشور تدوین و ارائه کرد و پس از آن فضای کسب و کار و قوانین را برای حضور و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ خودروسازی و قطعه سازی دنیا فراهم کرد و با تخفیف های مالیاتی و تضمین سود مناسب ارزی بسیاری از صاحبان صنایع را به همکاری و مشارکت با صنعت خودرو چین تشویق کرد.

وی تاکید کرد: تمام این مشوق ها و تضامین با شرط دستیابی صنعت خودرو چین به اهداف تعریف شده در مدت زمان مشخص بود چنانچه در این جریان چین با کنترل و نظارت دقیق بر استراتژی ارائه شده و کارشناسی مناسب و استفاده از قطعه سازان برتر در دنیا، هم اکنون به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو در دنیا تبدیل شده است به طوری که در سال گذشته حدود 30 میلیون خودرو در چین تولید شد و امروز خودروهای چینی به بازارهای اروپا نیز صادر می شوند اما سهم ما از این بازار عمدتا محصولات بی کیفیت چینی است که در بازار داخل عرضه می شوند.

رضایی در ادامه به جریان خودروسازی در ایران و به نقش پر رنگ دولت ها در تشکیل ساختار خودروسازان و انتصاب مدیران ارشد این صنعت پرداخت و تصریح کرد: در شرایطی که مدیران استراتژیک در این صنعت با هر تغییر و تحولی در دولت و مدیریت های ارشد تغییر می کنند آیا می توان انتظار توسعه در این صنعت داشت.

عضو انجمن همگن قطعه سازی کشور افزود: البته مشکلات ناشی از تحریم و بحران ارزی و افت شدید نقدینگی واحدهای تولیدی در سالیان اخیر در تشدید مشکلات و زیان بالای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نیز نقش داشته است اما همچنان بخش زیادی از وضع موجود و زیان انباشته در این صنعت متاثر از تصمیمات دستوری دولت در حوزه قیمت گذاری است.

 

رضا رضایی


رضایی همچنین با اشاره به هجمه های اخیر به صنعت خودرو کشور، اظهار کرد: متاسفانه در چنین موقعیتی و به رغم دلایل چالش های موجود در این صنعت، مدام خودروسازان به لحاظ کیفیت و گرانی تولیدات مورد انتقاد قرار دارند و در این میان عده ای نیز با اهداف و تفکر مغرضانه با ارائه آمار دروغ و هجمه به خودروسازان تلاش می کنند تا ناجوانمردانه تیشه به ریشه این صنعت استراتژیک بزنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد خوب در توجه به تولید و بهبود فضای کسب و کار واحدهای تولیدی است، بیان کرد: زمانی می توان شاهد رونق و جهش اقتصادی در کشور بود که تولید با وضعیت بهتری فعالیت کند.

وی همچنین یکی از راهکارهای کلان رفع مشکلات اقتصادی کشور را وجود نقشه راه و استراتژی مشخص همراه با نظارت دقیق در صنایع کشور دانست و تاکید کرد: البته در این مسیر دولت به دور از هر گونه اجرا، باید فقط سیاست گذاری و تصمیم گیری کند و با نظارت گسترده، مانع از هر گونه انحراف از اهداف و سیاست ها شود و به موقع نیز برخورد کند.

این پیشکسوت صنعت قطعه سازی تصریح کرد: امروز قطعه سازان به عنوان فعالان بخش خصوصی انتظار دارند که دولت در حوزه کلان، سیاست های مهندسی و توسعه ای صنعت کشور را تعریف کند؛ سیاست هایی که در صورت اجرا می تواند مانع بسیاری از انحراف ها و کجروی ها در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی و به خصوص خودروسازی شود.

رضایی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت خروج دولت از صنعت خودرو و واگذاری این صنعت به اهلش به اظهارات اخیر مسئولان در خصوص واگذاری سهام خودروسازان پرداخت و گفت: بعید است چنین اتفاقی بیفتد و واگذاری ها عملی شود و اگر هم بشود به اهلش نخواهد رسید.

وی در پایان همچنین با توجه به برخی اظهار نظرها در خصوص تحقق خصوصی سازی در صنعت خودرو ظرف هفته های آتی به موضوع واگذاری سهام های تودلی اشاره کرد و افزود: اصلا چرا دولت اجازه داد که چنین اتفاقی بیفتد و سهام خودروسازان به زیر مجموعه این شرکتها واگذار شود و حالا این مساله به یک معضل تبدیل شود./


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 138553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha