واگذاری مستقیم ایران خودرو و سایپا ممکن نیست

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: دو خودرو ساز ما کل سهم‌شان وثیقه است یعنی اگر من اراده کنم و همین فردا خودم به این نتیجه برسم، این امکان وجود ندارد. چند روز پیش هم جلسه‌ای در خدمت معاون اول محترم بودیم و من آنجا هم عرض کردم، مس، فولاد، ایران‌خودرو و سایپا به دلیل وثیقه بودن‌شان ، امکان اینکه این‌ها را مستقیم واگذار کنیم

به گزارش پرشین خودرو، حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی در کلاب هاوس در خصوص واگذاری ایران خودرو و سایپا گفت: قیمت تابلو علی رغم همه نواقصی که بازار دارد، قیمت پایه خرد تلقی می شود و معتقدیم اگر منافع غیر رسمی وجود داشته باشد معنا دار است در غیر این صورت خرد و عمده چه فرقی دارد؟ قیمت خرید و عمده متفاوت است، زمین تا آسمان

وی در ادامه افزود: کسی که این همه تلاش می‌کند برای یک کرسی مدیریتی و کنترل شرکت، آیا با کارگری که یک سهم گرفته تفاوتی ندارد؟

قربانزاده افزود: با توجه به قدرت ورود به تغییر در دارایی ، تصمیم گیری در مورد سرمایه‌گذاری و ... روشن است که قیمت خرد و اضافه ارزش بلوکی آن متفاوت باشد و این موارد در واگذاری قریب الوقوع انجام می شود.

جلسه سطح بالای دولتی با مخبر درباره واگذاری ایران خودرو و سایپا

حسین قربان زاده گفت: دو خودرو ساز ما کل سهم‌شان وثیقه است یعنی اگر من اراده کنم و همین فردا خودم به این نتیجه برسم، این امکان وجود ندارد. چند روز پیش هم جلسه‌ای در خدمت معاون اول محترم بودیم و من آنجا هم عرض کردم، مس، فولاد، ایران‌خودرو و سایپا به دلیل وثیقه بودن‌شان ، امکان اینکه این‌ها را مستقیم واگذار کنیم، نداریم و به شدت پیگیر این موضوع هستیم که وثایق این‌ها معلوم شود. این‌ شرکت ها سال 79 و 80 برای مبلغ اندکی وثیقه شده‌اند و همچنان این سهام وثیقه مانده است. من به جد پیگیری می‌کنم در ماه آینده که این 4 شرکت وثایق‌شان به این وسیله آزاد شود و امکان واگذاری سهم‌شان فراهم شود.

وی درمورد ارزش‌گذاری افزود: ما مارکت بورس را وقتی به رسمیت شناختیم، باید قیمت تابلوی آن را هم به رسمیت بشناسیم، من هم می‌دانم که یک نقایصی دارد، عمق این بازار را می‌دانم حتی بعضا ملاحظاتی که در مورد دستکاری و ملاحظات دیگری که وجود دارد، تخلفاتی که ایجاد می‌شود را می‌دانم، اما با همه این‌ها همانطور که ما قاضی فاسد هم داریم، ولی ما نمی‌توانیم کل احکام قضایی را زیر سوال ببریم ما نمی‌توانیم قیمت روی تابلوی بازار سرمایه را زیر سوال ببریم و بگوییم که بروید به روش ارزش خالص روز دارایی ارزش گذاری کنیم و با آن روش شرکت بورسی را عرضه کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: شرکت بورسی قیمت سهم دارد، مبنا باید قیمت سهم تابلو باشد، اما این ملاحظات که کسی قیمت را عمدا پایین نیاورد، دستکاری نکند و به قول شما با آن فضایی که یک هلدینگ یا شرکتی دارد که این موتوریته را دارد که دستکاری کند، این ملاحظاتی است که اولا ناظر باید حواسش باشد، ثانیا ما به عنوان سازمان خصوصی سازی این اجازه را نمی‌دهیم همانطوری که قیمت را در روزی که فریز می‌کنیم، بعد از آن هر اتفاقی هم بیفتد، تاثیری ندارد و با همان قیمتی که تعیین شده است با اضافه ارزش بلوکی است.

وی در پایان عنوان کرد: در مورد اضافه ارزش بلوکی روش‌های مختلف و دستورالعمل وجود دارد، اگرچه هنوز آنچه که دستورالعمل قاطعی باشد در خصوص فرمول افزایش مدیریتی وجود ندارد و ما هم نتوانسته‌ایم هنوز به آن سمت برسیم که آئین نامه‌ای به این شکل تصویب کنیم، اما بالاخره چون قانون این اجازه را داده است ، آیین نامه قیمت‌گذاری هم تصریح دارد که به پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هییت عالی واگذاری ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که از همه کارشناسانی که در ارزش‌گذاری در سطح 1 کشور حضور دارند استفاده کنیم. همانطوری که در سال گذشته برای اضافه ارزش بلوکی آن استفاده کرده‌ایم و به درصد 40 رسیده‌ایم و برای اضافه ارزش بلوکی 18 درصد سهم دولت امسال ما داریم این را بازنگری می‌کنیم، ولی حتما بعد از آن جمع‌بندی که مطرح می‌شود اضافه ارزش بلوکی آن کمک می‌کند به اینکه این سهم سهم ارزنده‌ای برای فروش باشد.

منبع: بورس 24

کد خبر 138652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha