افزایش کیفی و معرفی محصولات و پیشرانه‌های جدید سایپا

گروه خودروسازی سایپا در دوره مدیریتی جدید این شرکت و به صورت خاص طی شس ماهه گذشته از سال جاری، توانسته گام‌های ملموسی برای کیفی سازی تولید و افزایش بهره‌وری بردارد که ارتقای کیفی محصولاتی نظیر شاهین و کوییک و معرفی خودروی اقتصادی و پیشرانه‌های ام 15پلاس و ام 16 بخشی از این دستاوردها بوده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نزدیک شدن به پایان نیمه نخست سال زمان مناسبی برای بررسی کارکرد شش ماهه شرکت‌ها است و می‌توان با استناد به آنچه در طول این ماه‌ها گذشته است به درک و پیش‌بینی صحیح تری از چگونگی ادامه روند کاری شرکت پرداخت.

گروه خودروسازی سایپا که یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی در کشور است سال جاری را با تیم مدیریتی جدید وارد عرصه شد و اکنون زمان مناسبی است تا ببینیم این خودروساز با سکان‌دار جدید خود چگونه این مسیر پردست‌انداز را طی کرده است.

 

معرفی محصولات و پیشرانه‌های جدید سایپا، دستاوردهای سایپا


گروه خودروسازی سایپا در حالی سال جدید را آغاز کرد که هنوز مشکل خودروهای ناقص از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت خودرو بود و بالغ بر 190 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان انبار شده بود.

از سوی دیگر سایپا با فرمان 8 ماده‌ای رئیس جمهوری و انتقاد شدید رهبر انقلاب از وضعیت صنعت خودرو و کیفیت پایین محصولات تولید شده مواجه بود.

سایپا اما با قرار دادن رفع این مشکل در اولویت و با تولید عبور مستقیم در نخستین گام توانست عبور مستقیم خودروها را از 20 درصد به بیش از 90 درصد برساند و در نهایت نیز آمار خودروهای ناقص را به صفر رساند و به طور کلی پروسه تولید خودروی ناقص را متوقف کند.

 

معرفی محصولات و پیشرانه‌های جدید سایپا، دستاوردهای سایپا


گام بعدی که سرمنشا بسیاری از انتقادات به گروه خودروسازی سایپا بود، مباحث مرتبط با کیفیت خودروهایی نظیر شاهین و کوییک را در برمی‌گرفت که لزوم رفع آن به خوبی از سوی این شرکت احساس شده بود. پروژه ارتقای کیفی سایپا شاهین با هدف افزایش کیفیت تولید در دستورکار قرار گرفت که با استقبال بازار نیز مواجه شد و خودروهای تحویلی تیرماه به بعد با نارضایتی کیفی بسیار کمتری برای این شرکت خودروسازی همراه شد.

توسعه محصول نیز از دیگر کمبودهای صنعت خودرو پس از تحریم‌ها بود که به حق موجب نارضایتی از صنعت خودرو شده بود. سایپا در این حوزه با معرفی و نمایش شاهین اتومات، آریا، کوییک اتومات، ام 44، اطلس و سهند در نمایشگاه‌های خودرو پایتخت و استانی نشان داد که توجه ویژه‌ای به افزایش تنوع محصولات دارد. همچنین سایپا در این نمایشگاه‌ها با استقرار تیم سنجش افکار این شرکت و انجام نظرسنجی گسترده از بازدیدکنندگان نشان داد که اولویت را بر جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان قرار داده است.

رونمایی از خودرو ام44 محصول مشترک سایپا و سیتروئن، بهره برداری آزمایشی اتوبوس‌ برقی شرکت سایپادیزل در خطوط اتوبوسرانی مشهد، تولید شاهین هیبریدی در سال 1402، معرفی دو محصول چانگان و معرفی یک ون جدید از دیگر برنامه‌های سایپا برای افزایش تنوع محصولات این شرکت بوده است.

 

معرفی محصولات و پیشرانه‌های جدید سایپا، دستاوردهای سایپا


مشکلات سایپا در تولید پیشرانه نیز از دیگر مشکلاتی بود که با وجود طرح‌هایی نظیر تولید پیشرانه سه سیلندر در این شرکت اما هرگز به مرحله اجرا نرسید. مدیریت ارشد سایپا در این خصوص نیز گام‌های عملی برداشت و با مشارکت گروه صنعتی ایران خودرو تلاش کرد تا این خلا را جبران کند. در خردادماه بود که گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به امضای تفاهمنامه توسعه همکاری های مشترک در زمینه موتور و گیربکس کردند. مگا موتور نیز از آغاز تولید انبوه پیشرانه‌ 1.6 لیتری این شرکت از بهمن ماه خبر داد. همچنین در مردادماه بود که مدیرعامل گروه سایپا اعلام کرد: امسال دو موتور عرضه خواهیم کرد، اول موتور ام 15 پلاس در حال تکمیل است که با این موتور، مصرف سوخت محصولات یک لیتر در 100 کیلومتر پیمایش کاهش مصرف خواهد داشت و در حال حاضر در مرحله تست و کالیبره شدن است، خط تولید موتور جدید به نام ام 16 نیز در حال راه اندازی است.

اصلاح ساختار نیروی انسانی، مالی و جذب نیروهای نخبه و کاهش نیروهای ستادی با نگاه به راندمان کاری و افزایش بهره وری نیز از دیگر مواردی بود که مدیریت ارشد سایپا به آن توجه ویژه‌ای نشان داد. مدیرعامل گروه سایپا در همان ابتدا با اعطای اختیارات كامل به مدیران عامل زیرمجموعه سایپا با هدف چابك سازی، اعلام کرد: مجموعه هایی كه در قالب هلدینگ هستند، باید به سمت شركت داری حركت كنند و دیگر وابسته به سایپا نباشند، استقلال در تصمیم گیری، عمل و مباحث مالی باعث خواهد شد كه گروه سریع تر به اهداف ترسیم شده برسد.

سایپا در گامی دیگر به منظور تعمیق پیوند صنعت و دانشگاه و استفاده از نیروهای نخبه داخلی همكاری با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبریدی شاهین را آغاز کرد.

در مجموع می‌توان گفت گروه خودروسازی سایپا با وجود تمام مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد و همگان به آن آگاه هستیم توانسته است با دوری کردن از حواشی و تمرکز بر تولید باکیفیت، وضعیت این گروه خودروسازی را نسبت به سال‌های قبل بهبود چشمگیری ببخشد.

کد خبر 139079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha