پیش بینی معامله گران از تشدید رکود تورمی در بازار خودرو

هرچند مسئولان وزارت صمت معتقدند که قیمت خودرو با افزایش عرضه کاهش خواهد یافت اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار این قیمت دلار و انتظارات تورمی است که روند قیمت ها را در بازار خودرو شکل می دهد جریانی که این روزها در فضای اقتصادی مبهم و با اخبار منفی مذاکرات، قیمت ها در بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده و بر حباب قیمتی در این بازار دامن زده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو پس از تدوام جریان رکود و نوسان قمیت، ظرف ماه های اخیر کاهش چند میلیونی قیمت را در برخی مدل‌های پر تقاضا تجربه کرد اما این روزها جریان قیمت ها با وجود رکود در بازار خودرو متوقف شده است و همراه با روند صعودی دلار، به تدریج برخی مدل هایی که طی هفته های گذشته ثبات قیمت را تجربه کرده بودند دوباره روند افزایشی به خود گرفتند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار آینده مبهم واردات خودرو، قیمت گذاری دستوری و روند قیمت دلار را متغیرهای مهم و موثر در بازار خودرو می دانند، متغییرهایی که این روزها در کنار اخبار منفی برجامی، بازار خودرو را بیش از گذشته با رکود تورمی مواجه کرده است.

رکودی که ماههاست کلید واژه بازار خودرو است و به باور کارشناسان از دلایل عمده رکود سنگین حاکم بر بازار، انتظار معامله گران برای به ثمر رسیدن اتفاقات و وعده های تاثیرگذار بر قیمت خودرو است اتفاقاتی که هرچند نتوانستند رکود بازار را از بین ببرد اما تاثیر بسزایی بر قیمت خودرو به خصوص در ماه های اخیر داشتند.

حالا چند روزی است که در کنار انتظار معامله گران و بلاتکلیفی خریداران، قیمت دلار روند صعودی به خود گرفته است و این احتمال وجود دارد که با تداوم مسیر بازار ارز، دوباره شاهد افزایش قیمت ها در بازار خودرو باشیم.

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو معتقد است با ادامه روند صعودی نرخ دلار، قیمت تولیدات داخلی و وارداتی نیز متاثر از بازار ارز، صعودی خواهد بود.

کاظم محمدی نیکخواه، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، افزود: در حال حاضر بیشتر مالکان و فروشندگان در بازار خودرو بر اساس محاسبات روز بازار دلار قیمت خودروهای فروشی را تعیین کردند شرایطی که باعث شده که خریداران نیز پا پس بکشند و رکود در بازار خودرو تشدید شود.

به گفته وی با ادامه رشد همزمان نرخ ارز و خودرو، بازار خودرو شاهد رکود تورمی بیشتری خواهد بود و این جریان با بی ثباتی بازار ارز، بر بلاتکلیفی بازار و رشد قیمت ها دامن می زند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ معامله ای در بازار خودرو انجام نمی شود و پیش بینی می شود با ادامه شرایط کنونی، بازار خودرو اوضاع نگران کننده تری داشته باشد و با رکود حاکم عملا بازار خودرو قفل خواهد شد.

این فعال بازار خودرو بیان کرد: در صورت هرگونه تغییر مسیر در بازار ارز، می توان امیدوار بود که بازار خودرو نیز از شرایط رکود تورمی خارج شود.

وی با این حال تغییر قیمت های روزهای اخیر در بازار خودرو را به نوعی حباب قیمتی دانست و گفت: با توجه به بی ثباتی در بازار و حباب قیمتی، نمی توان درصد تغییر قیمتی دقیقی را در خصوص بازار خودرو اعلام کرد اما در صورت ثبات در بازار، درصد تغییرات قیمتی قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در وضع کنونی هر کسی در بازار قیمت مورد دلخواه را می دهد به طوری که فروشنده با نرخ دلخواه خودرو عرضه و خریدار با محاسبات قیمتی خود خواهان خرید و معامله است جریانی که عملا منجر به معامله در بازار خودرو نمی شود.

نیکخواه در ادامه به موضوع فروش خودروهای دپو در گمرکات در قالب مزایده اشاره و تاکید کرد: خودروهای مزایده ای وارداتی تاثیری در بازار ندارند و اگر چه قیمت های کف و پایه برای برخی از این خودروها اعلام شده است، اما تا زمان فروش واقعی مسلما قیمت ها بالاتر از این تعیین و به فروش خواهد رسید.

این فعال بازار خودرو همچنین با توجه به خبر آغاز فرایند واردات خودرو، تاکید کرد: تاکنون هیچ برنامه دقیقی در خصوص شرایط واردات خودرو ابلاغ نشده است و اگر با شروط و ابهاماتی که در خصوص قیمت، نرخ تعرفه و برند خودروها مطرح است خودرویی هم وارد شود، تعداد در نظر گرفته شده برای واردات تنها مسکنی برای بازار خودرو خواهند بود و عملا تاثیری در قیمت ها نخواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به دورنمایی از بازار خودرو تاکید کرد: در صورت تداوم شرایط کنونی اقتصادی و روند صعودی دلار شاهد شرایط خوبی در بازار خودرو طی ماهها و هفته های آتی نخواهیم بود.

به گزارش پرشین خودرو، با توجه به برخی اخبار منفی مذاکرات برجام و چشم انداز افزایش قیمت ها طی ماه های آینده در سطح جهانی به نظر نمی رسد بتوان انتظار کاهش قیمت ها را در هفته های آتی داشت و بنا به سابقه بازار خودرو، می توان گفت بخش اعظمی از تغییر قیمت ها به تعیین تکلیف مذاکرات برجامی و بازار دلار گره خورده است که اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 139230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha