اجرای کامل طرح سپهتن در بستر سامانه هوشمند سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای کامل طرح سپهتن (طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش) در بستر سامانه هوشمند سوخت خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح، افزون بر مدیریت مصرف سوخت، توزیع سوخت ناوگان برون‌شهری به سمت عدالت‌محوری حرکت می‌کند و سبب رضایتمندی مالکان خواهد شد.

به‌گزارش پرشین خودرو، علی‌اکبر نژادعلی در این باره اظهار کرد: طرح پیمایش از طرح‌های موفقیت‌آمیز در زمینه مدیریت مصرف انرژی در کشور و در مجموعه وزارت نفت است که عملیات اجرایی آن از مهرماه سال ۹۴ از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در کشور آغاز شد. فاز تکمیلی این طرح شامل سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان برون‌شهری است که اخیراً در قالب تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، پلیس راهور و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به امضا رسید.

وی با بیان اینکه سامانه سپهتن زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا بخشی از سهمیه سوخت که در گذشته بر اساس بارنامه‌های حمل‌ونقل تخصیص داده می‌شد، با توجه به تولید و ارسال اطلاعات از سوی سامانه مذکور شارژ شود، تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح، اطلاعات ناوگان حمل‌ونقل به‌صورت الکترونیک در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار داده می‌شود. این اطلاعات ورودی سامانه تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش است و به‌عنوان لیتراژ عملکردی ناوگان حمل‌ونقل مسافری و باری از طریق کارت هوشمند سوخت وسیله نقلیه، در جایگاه‌های سوخت قابل بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون اجرای این طرح در صدر برنامه‌ نهادها و سازمان‌های مرتبط قرار دارد، گفت: در مرحله نخست این طرح روی ۳۶۸ هزار خودرو اجرایی خواهد شد که از این تعداد، ۳۵۰ هزار دستگاه در حوزه باری و ۱۸ هزار دستگاه در حوزه مسافربری فعال‌اند.

نژادعلی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه در اسرع وقت مبادله و اجرایی خواهد شد، افزود: سرمایه‌گذاران این طرح از طریق فراخوان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین و معرفی می‌شوند و ضمن نصب این تجهیز کاربردی روی خودروها، امکان مدیریت مصرف در بخش نفت‌گاز نیز فراهم خواهد شد.

طبق اعلام وزارت نفت، وی به مهم‌ترین مزایای اجرای سامانه سپهتن اشاره کرد و گفت: روند تخصیص سوخت در وضع فعلی به ناوگان جاده‌ای به‌صورتی است که افزون بر سهمیه عملکردی، سهمیه‌ای هم به‌عنوان سهمیه پایه در نظر گرفته و به خودروها اختصاص داده می‌شود و سهمیه پایه به‌دلیل عدم نصب تجهیزات سپهتن به ناوگان حمل‌ونقل تعلق می‌گیرد که اگر عملکرد آنها در دوره قبل کم باشد، به‌دلیل توقف نشدن فعالیت ناوگان، در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

نژادعلی با اشاره به اینکه با وجود راه‌اندازی سامانه سپهتن و دریافت اطلاعات به‌صورت برخط، سهمیه پایه به مقدار حداقل خود و در حد یک پیمانه خواهد رسید، افزود: سهمیه سوخت بر اساس مسافت پیموده‌شده و با توجه به فرمول‌های مشخصی به لیتراژ تبدیل و به‌صورت پیمانه‌ای به کارت هوشمند سوخت آنها در زمان سوخت‌گیری منتقل می‌شود، اما با نصب و راه‌اندازی سامانه سپهتن، سهمیه پایه دیگر مفهومی نخواهد داشت و تنها یک سهمیه باک اضافی در اختیار ناوگان حمل‌ونقل قرار خواهیم داد تا در مواقع قطع ارتباط استفاده شود، همچنین با راه‌اندازی سامانه سپهتن، بارنامه‌های حمل‌ونقل کاربری خود را از دست می‌دهد و در عمل در حوزه حمل‌ونقل مدیریت مصرف به سرانجام خواهد رسید.

وی تأکید کرد: این امکان وجود دارد که در ماه‌های نخست نیاز باشد تخصیص سهمیه از طریق مقایسه عملکرد تعیین‌شده از بارنامه‌های حمل و عملکرد تعیین‌شده انجام شود، اما سرانجام به سمت‌وسویی خواهیم رفت که اطلاعات منحصراً از طریق سامانه سپهتن در اختیار سامانه تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش قرار گیرد.

تخصیص سوخت به سمت عدالت‌محوری حرکت می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تخصیص سوخت باید به سمت عدالت‌محوری سوق داده شود، عنوان کرد: همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مزایای اجرای طرح سپهتن، مدیریت مصرف سوخت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است.

نژادعلی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌دنبال این است تا روش‌های نوینی را در مدیریت مصرف ابداع کند که البته برای تحقق این مهم به‌دنبال کاهش مصرف نیستیم، بلکه درصددیم با ارائه راهکارهای لازم مصرف را در وهله نخست به طرز بهینه‌ای مدیریت کنیم که در صورت تحقق آن، کاهش مصرف خودبه‌خود صورت می‌پذیرد.

وی از خروجی طرح سپهتن به‌عنوان یکی از موفق‌ترین دستاوردهای سامانه تخصیص سوخت یاد کرد و افزود: با توزیع عادلانه و واقعی سوخت، امکان رصد مقدار توزیع و شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی در بستر طرح سپهتن ایجاد خواهد شد، ضمن آنکه هدف اصلی از اجرای طرح پیمایش دستیابی جامعه هدف به توزیع عادلانه نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل است که این مهم نیز کاملاً محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از مواردی که در سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان همواره مدنظر قرار داشته است، مربوط به کلاس کاربری خودروهاست که با اجرای سامانه مذکور امکان بررسی دقیق مقدار مصرف سوخت در هر کلاس کاربری (نوع وسیله نقلیه از نظر باری یا مسافری و ظرفیت تناژ حمل یا تعداد ظرفیت مسافر) نیز مشخص خواهد شد.

نژادعلی تخصیص نیافتن سهمیه به ناوگانی را که فاقد بیمه شخصی یا فاقد معاینه فنی یا دارای بدهی جرائم رانندگی و ... هستند را از دیگر قابلیت‌های این طرح خواند و گفت: البته این راهکارهای عنوان‌شده مادامی ‌که از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌های خاص به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابلاغ شود، قابلیت اجرا شدن خواهد داشت.

وی به بلوک‌بندی جغرافیایی در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: یکی از امکانات سامانه مورداشاره این است که فعالیت ناوگان به محدوده جغرافیایی که وسیله نقلیه مربوطه در آن قرار دارد، محدود می‌شود و به این منظور از مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت می‌توان جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از دیگر مزایای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش می‌توان به ساماندهی میزان تخصیص سهمیه و همچنین کاهش مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل اشاره کرد. در سال ۱۳۹۴ و هم‌زمان با پیاده‌سازی اولیه این طرح در طول بازه زمانی یک‌ساله ما توانستیم حدود ۱۰ درصد مصرف سوخت را در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش دهیم.

نژادعلی افزود: امیدواریم که با راه‌اندازی کامل این سامانه، مدیریت مصرف سوخت را به نحو مطلوب اجرایی کنیم و شرایطی را مهیا کنیم که مالکان خودروهای باری و مسافربری به‌صورت برخط سوخت موردنیاز خود را پس از حمل دریافت کنند و رضایتمندی لازم را داشته باشند و دیگر به مانند سابق شکایتی از باب مقدار سهمیه عملکردی پایه و تخصیص داده شده نداشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران این طرح با کمک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پلیس راهور و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وارد مرحله اجرایی شود.

کد خبر 139236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha