کد خبر 139257
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
پیش‌شرط مهم پیشرفت صنعت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: پیشرفت صنعت خودرو نیازمند کناره گیری دولت از این صنعت و واگذاری آن به بخش خصوصی واقعی است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از صداوسیما، امیرحسن کاکایی افزود: تولید خودروی با کیفیت نیازمند برقراری رابطه درست میان زنجیره تامین شامل تولید کنندگان قطعات خودرو و خودروساز است، اما اکنون به دلیل نبود توازن، کیفیت خودرو نه تنها رشد نکرده بلکه رضایت بخش هم نیست.

وی با بیان اینکه تصمیمات غلط مانع رشد صنعت خودرو شده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر گام‌های اساسی برای رفع مشکلات تولید خودرو در کشور برداشته نشده و همین مساله عامل آشفته بازار کنونی است.

این استاد دانشگاه نداشتن دانش کافی در تولید قطعات با کیفیت را یکی از مشکلات صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: خودروسازان در تولید یک قطعه پیشرفت می‌کنند، اما چون فناوری ساخت قطعات مرتبط دیگر را ندارند، دستاوردشان به چشم نمی‌آید و همین روال باعث نارضایتی از کیفیت خودرو می‌شود.

کاکایی تحول صنعت خودرو را در گرو تسریع روند خصوصی سازی عنوان کرد و افزود: با کناره گیری دولت از این صنعت شاهد ورود فناوری‌های نو در ساخت خودرو و ارتقای کیفیت محصولات خواهیم بود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز در روند تولید محصولاتشان به دلیل برخی مسائل از جمله تحریم‌های اقتصادی و کمبود قطعات متحمل زیان شدند، گفت: با این روند ممکن است خودروسازان به سمت ورشکستگی بروند به طوری که سایپا مدعی شده به ازای تولید هر خودرو حدود ۷۰ میلیون تومان زیان می‌دهد.

بر اساس این گزارش؛ چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرده بود که با تولید هر خودرو مبلغی حدود ۴۰ میلیون تومان ضرر می‌کند. تاکنون زیان انباشته این دو شرکت خودروسازی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 139257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha