برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ناگزیر به واردات خودرو هستیم

با وجود اقدامات و پیگیری های مجلس و دولت برای گشایش در واردات خودرو همچنان ابهامات زیادی در عملی شدن واردات خودرو وجود دارد با این حال یکی از وکلای ملت تاکید می کند برای رقابتی شدن بازار خودرو و حمایت از حقوق مصرف کنندگان ناگزیر به واردات خودرو هستیم.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با اصلاح اشکالات مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو و تصویب این اصلاحیه در دولت و از سویی معرفی شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو و اعلام بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز واردات، به نظر می رسد جریان ثبت سفارش خودرو وارد فاز اجرا و واردات خودرو نهایی شده است با این وجود همچنان برخی از کارشناسان بر این باورند که با شرایط اقتصادی و سیاسی و با شروط دولت برای واردات، تحقق این امر غیر ممکن است.

در همین حال جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن تایید وجود موانعی برای واردات خودرو معتقد است که دولت باید موانع واردات خودرو را برطرف نماید چرا که برای رقابتی شدن بازار خودرو و حمایت از حقوق مصرف کنندگان ناگزیر به واردات خودرو هستیم.

این در حالی است که یکی از اهداف وزارت صمت از ابتدای دولت سیزدهم کنترل بازار خودرو و رفع نارضایتی مردم از موضوعات مربوط به نابسامانی‌های بازار خودرو بوده است. برای این منظور یکی از ابزارهای موثر جهت جبران فاصله بین عرضه و تقاضا، واردات خودرو از کشورهای خارجی با اولویت عرضه خودرو برای عموم اقشار کشور بوده است. از این‌رو موضوع واردات خودرو از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت.

این جریان که با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی در خردادماه سال جاری و مطالعات کارگروه‌های تخصصی به‌ منظور تدوین آیین‌نامه واردات آغاز شد، در شهریورماه به تصویب هیات وزیران رسید و حالا پس از گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو و بنا به اعلام وزارت صمت قرار است با برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای موضوع واردات خودرو و ورود حجم مناسبی از خودرو در مدتی کوتاه، در نیمه دوم سال جاری شاهد تاثیر مناسب واردات در بازار خودرو باشیم؛ موضوعی که از نگاه برخی از کارشناسان و فعالان حوزه واردات دور از انتظار است.

ابهامات مربوط به واردات خودرو در حالی است که طی روزهای اخیر وزارت صمت با اصلاح اشکالات مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو و تصویب این اصلاحیه در دولت اقدام به معرفی شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو کرده است و همزمان بانک مرکزی نیز تخصیص ارز واردات خودرو را تقبل کرده است.

در همین ارتباط یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به وجود موانعی برای واردات خودرو معتقد است که دولت باید موانع واردات خودرو را برطرف نماید چرا که برای رقابتی شدن بازار خودرو ناگزیر به واردات خودرو هستیم اما این واردات همان گونه در اعلام سقف یک‌میلیاردیورویی برای واردات خودرو آمده نباید به میزانی باشد که به تولیدات داخلی آسیب وارد کند.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: باید بخشی از نیاز بازار داخل از طریق واردات تامین شود تا فضای بازار به سمت رقابتی شدن برود.

وی همچنین با اشاره به لیست برخی از شرکت های واردکننده و وجود اسم شرکتهای خودروساز داخلی در لیست مورد تایید برای واردات خودرو گفت: وزارت صمت با این اقدام اختیار واردات بخشی از خودروی خارجی را به شرکتهای خودروساز داخلی داده است به امید اینکه شرکت های خودروسازی بتوانند بخشی از دانش فنی را برای تولید قطعات و سایر موارد به کشور انتقال دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: اینکه واردات خودرو توسط هر شرکتی صورت گیرد و هر خودرویی از این مسیر وارد شود و هیچ انتقال تکنولوژی در این جریان اتفاق نیفتاد خیلی توجیه ندارد.

قادری تاکید کرد: در شرایط کنونی واردات خودرو بهانه ای برای کاهش قیمت خودرو در بازار داخلی است به نظر می رسد با عملی شدن این مصوبه شاهد تعدیل قیمت ها باشیم و قیمت خودروی داخلی از رقم های نجومی به قیمت های واقعی تر نزدیک شود.

وی در پایان تصریح کرد: آزادسازی واردات خودرو منجر به رقابتی شدن بازار خودروی داخلی می‌شود، ضمن اینکه خودروسازان در این بازار تلاش می کنند تا کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند و این کار از انحصار بازار خودرو هم جلوگیری می‌کند.
 

کد خبر 139564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha