کد خبر 139834
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

پس از سال‌ها قیمت‌گذاری‌های مختلف دستوری و نیمه دستوری برای خودروهای پرتیراژ و عمومی، امروز یک هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در یک فرآیند شفاف و بر پایه عدالت معامله شد تا دولت نشان دهد عزمی جدی برای احقاق حقوق تولیدکننده، مصرف‌کننده و سهامدار دارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از بورس کالا، امروز برای همیشه در ذهن دلالان خودرو نیز خواهد ماند؛ چراکه معامله پژو ۲۰۷ در بورس، نقطه آغازی برای پایان دوران سودهای بادآورده و رانت‌های کلان در معاملات خودرو خواهد بود.

امروز یک هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت که به احتساب هزینه‌های جانبی قیمت تمام شده ۲۰۷ در بورس به ۳۹۱ میلیون تومان می‌رسد؛ قیمت ۲۰۷ در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان است و به این ترتیب خرید این خودرو در بورس حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار انجام شد.

تیرماه امسال طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران در شورای‌عالی بورس مورد تصویب قرار گرفت و طبق وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی، عرضه‌های خودرو کم تیراژ در بورس کالا آغاز شد. بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا که با خودروی کارا دو کابین و تک‌کابین آغاز شد، تا قبل از معاملات امروز در مجموع به حجم معامله ۳ هزار و ۸۰ دستگاه خودرو در بورس کالا رسید.

در این مدت ۷۴۲ دستگاه فیدلیتی گروه بهمن موتور، ۷۳۱ دستگاه هایما S۷ گروه صنعتی ایران خودرو، ۵۹۴ دستگاه دیگنیتی بهمن موتور، ۳۱۶ دستگاه کارا دو کابین بهمن موتور، ۱۴۰ دستگاه کاراتک کابین، ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما مجتمع صنعتی آرین پارس موتور، ۱۲۱ دستگاه کامیون کشنده امپاور بهمن دیزل، ۶۹ دستگاه کی ام سی T۸ کرمان موتور، ۶۸ دستگاه جک S۵ کرمان موتور، ۶۴ دستگاه شاهین سایپا و ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW معامله شده است.

نوبت به پرتیراژها رسید

اما پس از موفقیت معاملات خودروهای کم تیراژ و به نوعی غیر عمومی‌تر برای مردم، از امروز عرضه پژو ۲۰۷ ایران خودرو به عنوان نخستین عرضه خودروی پرتیراژ در بورس کالای ایران آغاز شد تا حذف قیمت گذاری دستوری خودروهای عمومی پس از سال‌ها به طور رسمی و بر اساس عرضه و تقاضا عملیاتی شود.

امروز ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت تا مشخص شود عرضه خودروها در بورس کالا به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده و به زیان دلالان است.

به قیمت تمام شده هزینه‌هایی شامل بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت جمعاً به مبلغ ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که بر اساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود، اضافه می‌شود.

خرید خودرو ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار

نگاهی به آگهی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش بیانگر آن است که پژو ۲۰۷ معمولی امروز با قیمتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ اما مصرف‌کنندگانی که امروز در بورس کالا اقدام به رقابت و خرید ۲۰۷ کردند با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون تومان موفق به خرید شدند تا مشخص شود وقتی به سازوکار بازار اعتماد می‌کنیم، قطعاً یک سمت برنده این سیاست، مصرف‌کنندگان واقعی هستند.

کد خبر 139834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha