آزادسازی صادرات، رشد تولید تایرسازان را رقم زد / مخالفت با افزایش رسمی قیمت؛ علت وضع موجود در بازار تایر

مهم‌ترین چالش صنعت تایر همچنان قیمت گذاری دستوری است، موضوعی که منجر به کاهش سود تولید کنندگان شده با این حال آخرین آمارها حکایت از رشد تولید تایرسازان در سال جاری دارد اتفاقی که به اعتقاد یک مقام صنفی در انجمن تایر ایران صرفا متاثر از آزادسازی صادرات تایر است که موجب شده به رغم زیاندهی تولید، شرکتها حجم تولیدات سواری خود را افزایش دهند.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، جدیدترین آمار تولید تایر در کشور نشان می‌دهد تا پایان مهر ماه، بیش از ۹۳ هزار تن تایر سواری تولید شده که به لحاظ وزنی 9 درصد و به لحاظ تعداد پنج درصد بیش از آمار تولیدی مدت مشابه سال گذشته است. با این وجود قیمت‌گذاری دستوری تایرسازان سبب شده تا شرکت‌های تولیدکننده کماکان وضعیت خوبی نداشته باشند.

توزیع قطره چکانی تایرهای رادیال سواری توسط برخی تولیدکنندگان داخلی دارد موضوعی است که به نظر می رسد عامل رشد قیمت تایر در یک ماه گذشته باشد، در این میان برخی فعالان بازار تبعات قیمت گذاری دستوری و زیان ده بودن شرکتهای تولیدی و از سویی مخالفت دولت با افزایش رسمی قیمت را علت وضع موجود در بازار تایر می دانند.

آمارها نشان می دهد که در سال جاری نرخ مواد اولیه تایرسازان بیش از 77 درصد تورم داشته اما وزارت صمت فقط اجازه 30 درصد افزایش نرخ را به این صنعت داده در حالی که پیشنهاد انجمن تایر 70 درصد بوده که تاکنون موافقتی با این افزایش قیمت نشده است.

بر اساس صورتهای مالی شرکت‌های تایرساز، بیشترین زیان تایرسازان از محل تولید تایرهای رادیال باری اتوبوسی است که باید در اولویت اصلاح قیمتی قرار گیرد. بعضی شرکت های تایرساز به خصوص در بخش رادیال سواری سبدهای فروش خود را از نظر تعدادی به شدت کوچک کردند که این اتفاق می تواند ناشی از تحمیل قیمت های دستوری و زیان دهی شرکت‌ها باشد.

حاشیه سود تایرسازان صرف نوسان‌گیری قیمت مواد اولیه شد

در این ارتباط سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گقت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر چالش جدی تایرسازان در قیمت گذاری تصریح کرد:صنعت تایر دیگر قادر به تحمل قیمت گذاری دستوری نیست مگر اینکه دولت در کنترل تورم موفق شده و رشد شتابان قیمت مواد اولیه تایرسازان متوقف شود.

وی با گلایه از اینکه حاشیه سود تایرسازان صرف نوسان گیری قیمت مواد اولیه شده است، افزود: اینکه کل زنجیره تولید از قیمت گذاری معاف باشند و آخرین حلقه این زنجیره مشمول قیمت گذاری شود عادلانه نیست و باید یا همه زنجیره تولید تایر مشمول قیمت گذاری شود و یا اینکه تایرسازان نیز از جریان قیمت گذاری خارج شوند.

وی با اشاره به خروج تایرهای بایاس از شمول قیمت گذاری گفت: این تصمیم نه تنها تاکنون مشکل و التهابی را در بازار تایر ایجاد نکرده است بلکه هیچ اختلاف قیمتی را نیز در بازار بوجود نیاورده است.

این مقام صنفی در انجمن صنعت تایر افزود: این اقدام نشان می دهد که حذف قیمت گذاری دستوری نه فقط باعث اشفتگی بازار نمی شود بلکه این اقدام جلوی زیان تولیدکننده را نیز خواهد گرفت.

تنها تاکید کرد: هم اکنون 10 کارخانه تایرسازی در کشور فعالیت دارند که رقابت این شرکت‌ها موجب کنترل قیمت در بازار و همچنین اجرای طرح های توسعه ای افزایش تولید کارخانجات می شود بنابراین وجود چنین فضای رقابتی مانع از هرگونه اقدام در نحوه توزیع آنها می شود. صورت های مالی شرکتهای تولید تایر نشان می دهد که قیمت های دستوری تا چه میزان کارخانجات را در حاشیه زیان قرار داده است.

انگیزه تایرسازان برای جذب بازارهای صادراتی

وی در ادامه به آمار تولید 7 ماهه تایرسازان و رشد تولید سواری در این مدت پرداخت و تصریح کرد: به نظر می رسد آزادسازی صادرات باعث شده که کارخانجات بعد از سالها محرومیت از بازارهای صادراتی و از دست دادن این بازارها، امیدوار به کسب سهم مهمی از بازار صادراتی شوند.

وی همچنین با توجه به پذیرش لاستیک در بورس کالا، این اقدام را کمک بزرگی به صنعت تایر دانست و بیان کرد: عرضه لاستیک در بورس کالا علاوه بر اینکه باعث می شود بخش مهمی از تولیدات تایرسازان با قیمت منصفانه تری در بازار عرضه شود بلکه موجب تعادل قیمت واقعی بازار و قیمت تولید نیز خواهد شد.

سخنگوی انجمن تایر در ادامه به تاثیر افزایش نرخ ارز در قیمت تایرسازان پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد ارزش مواد اولیه تایرسازان وارداتی است بنابراین زمانی که نرخ ارز بالا می رود باید این میزان افزایش در سهم ارزشی مواد اولیه وارداتی محاسبه شده و در قیمت تولیدکنندگان لحاظ شود که معمولا چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

تاثیر افزایش 30 درصدی قیمت در پوشش زیان تایرسازان

به گفته تنها از ابتدای سال با وجود روند رشد نرخ ارز، سازمان حمایت با افزایش 30 درصدی قیمت تایر موافقت کرده است که این افزایش 30 درصدی تنها زیان تایرسازان را پوشانده است و منجر به سوددهی شرکتها نشده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه درخواست کارخانجات تایرسازی برای افزایش مجدد قیمت تایر موجب قضاوت های نادرست در خصوص این صنعت شده است در حالی با خروج کل زنجیره تولید تایر از شمول قیمت گذاری دیگر شاهد این مشکلات و سوء تفاهمات نخواهیم بود.

کد خبر 139839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha