با بستن ناف واردات به انتقال تکنولوژی، وارداتی نخواهیم داشت / هیچ برند خودرویی برای ورود به بازار ایران صف نکشیده است

وزارت صمت که پیش ‌تر وعده داده بود واردات خودرو فقط محدود به چند کشور به‌ خصوص چین نیست، اما اخیرا در نقض صحبت های گذشته ورود خودروهای فرانسوی به ایران را ممنوع کرده است، این تصمیمات سیاسی از نگاه کارشناسان با تعیین شرط و شروط در نحوه همکاری با خودروسازان خارجی، اقتصاد و بازار کشور را به بازی می گیرد.

/ خبرنگار : زهرا حریری /به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته بود که با اعلام سخنگوی وزارت صمت واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد. موضوعی که عنوان شد به‌دلیل رفتار پژوسیتروئن و رنو در دوران تحریم و ترک ناگهانی ایران از سوی این شرکت‌هاست و در دور جدید آزادسازی واردات ورود خودروسازان فرانسوی به کشور به شرط جبران خسارت از سوی آنها خواهد بود.

تاکید بر ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی در شرایطی مطرح می شود که پیش از این صحبت از مذاکره با خودروسازان فرانسوی برای آغاز مجدد همکاری ها بود در حالی که تصمیم غیر منتظره وزارت صمت در ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی چند نکته و مساله مهم را در خود جای داده است، آیا اصولا دولت می تواند در خصوص نحوه همکاری شرکت‌ها و نوع خودروهای وارداتی اعلام نظر کند؟

اینکه فرانسوی ها برای بازگشت به بازار ایران باید خسارت پرداخت کنند از نگاه کارشناسان اگر چه مطلب و موضع گیری صحیحی است اما به گفته آنها طرح چنین مواردی از سوی وزارت صمت دخالت در مسائلی است که در اختیارات این دستگاه نیست و باید مطابق مذاکرات قانونی که در جریان همکاری این شرکتها با خودروسازان داخلی صورت گرفت برخورد شود و به هیچ وجه دولت نمی تواند با سهم 5 تا 10 درصدی در شرکتهایی که عملا خصوصی هستند دخالت مستقیم کند.

آسیب های قطع همکاری با شرکتهای خارجی

در این ارتباط امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن انتقاد به رفتار وزارت صمت دراظهار نظر در خصوص همکاری و یا قطع همکاری خودروسازان خارجی گفت: دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی قراردادهای محکم و بین المللی را با دو خودروساز بزرگ فرانسوی داشتند که در این قراردادها تمام موارد حتی موضوع تحریم ها هم دیده شده است اگر چه بر خلاف قرارداد دو شرکت پژو - سیتروئن و رنو همکاری خودشان را متوقف می کنند و به خودروسازان بزرگ داخلی و صنعت کشور خسارت وارد می کنند اما تمام موارد خاص در صورت هرگونه ترک فعل از سوی دو طرف مشخص شده است و هر گونه همکاری جدید براساس رضایت دو طرف و در چارچوب های حقوقی و اقتصادی و پس از پرداخت میزان خسارت وارده، خواهد بود.

وی افزود: اینکه گفته شود چون رفتند دیگر با این شرکتها همکاری نخواهیم کرد رفتار مضحکی است زیرا عملا خودمان را از مزایای ارتباطات بین المللی محروم می کنیم و به نوعی ضربه به خود است اما برای حضور خارجی ها فرش قرمز هم پهن کردن قطعا درست نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین نه قطع همکاری با شرکتهای خارجی درست است و نه اینکه باید خارج از هر گونه چارچوب قانونی با شرکتهای خارجی مذاکره کرد.

چرایی گره زدن مسائل سیاسی در تصمیمات اقتصادی و صنعتی در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با توجه به برخی اظهار نظرها در خصوص دلایل سیاسی در موضوع ممنوعیت واردات از شرکتهای فرانسوی، گره زدن مسائل سیاسی در تصمیمات اقتصادی و صنعتی را مشکل جدی کشور دانست و اظهار کرد: متاسفانه مسئولان در بسیاری از مواقع بر اساس تصمیمات سیاسی و سیاسی کاری صحبت می کنند. اینکه فرانسوی ها باید برای بازگشت به بازار ایران خسارت پرداخت کنند مطلب صحیحی است اما رفتار وزارت صمت در این جریان موضوعی مجزاست.

کاکایی تصریح کرد: رفتارهای وزارت صمت از ابتدای امسال با وعده هایی که برای واردات خودرو دادند تا امروز باعث برهم خوردن و رکود بازار شده است و کماکان خبری از واردات خودرو هم نیست. رفتار وزارت صمت در موضوع واردات آنهم بدون توجه به تبعات آن بیان شده است هر چند در ظاهر بازار را کنترل کرد اما این موضوع مشکلات زیادی را برای صنعت و اقتصاد بوجود آورد.

 

امیرحسن کاکایی



وی در همین راستا به همراهی بانک مرکزی در زمینه واردات خودرو اشاره و خاطر نشان کرد: معتقدم تا زمانی که بانک مرکزی مجوزی در خصوص تامین ارز واردات خودرو ارائه نکند هیج وارداتی انجام نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز که صحبت از واردات است مشکلات سیاسی و بین المللی حل شده که موضوع واردات خودرو مطرح است؟ گفت: یکی از خنده دار ترین و متناقض ترین قوانینی که در یک سال گذشته تصویب شده، آیین نامه واردات خودرو است بنابراین با بندهایی که در این آیین نامه آمده معتقدم وارداتی که تا این میزان به آن بهاء می دهند وجود خارجی ندارد چرا که بستن ناف واردات خودرو به مساله انتقال تکنولوژی عملا قفل شدن واردات است و با این بند واردات خودرویی انجام نخواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه چرا باید رنویی که پیش از تحریم دوم در ایران سرمایه گذاری کرد و در ترک همکاری با ایران نیز ضرر کرده است برگردد، تصریح کرد: اینکه مرتب مطرح می شود خودروهای اروپایی وارد می شود باید پرسید کدام خودرو اروپایی؟ آیا در شرایط فعلی سیاسی کشور اروپایی‌ها حاضر به همکاری با ما خواهند بود؟ سوالی که پاسخ آن روشن است و اگر وارداتی هم صورت گیرد همانند سالهای گذشته از مسیر کشورهای عمان، امارات و چین و جمع آوری خودرو از بازار این کشورها انجام خواهد شد.

قطع همکاری با فرانسوی ها هموار کردن حضور بیشتر چینی ها در بازار است؟

کاکایی همچنین گفت: اگر واقعا بازار خودرو نیاز دارد چرا خودروسازان چینی که بخش زیادی از بازار ما را در اختیار گرفتند با تولیدات بیشتر پاسخگوی نیاز بازار نیستند؟ آیا غیر از این است که بازار ندارند. آیا شرکتهای چینی که خودرو در داخل مونتاژ می کنند، با واردات خودروهای ارزان تر به محصولات مونتاژی خودشان ضربه نخواهند زد؟

وی در خصوص طرح برخی گزینه های جایگزین برای واردات خودرو به کشور افزود: هیچ شرکتی برای همکاری بدهکار ما نیست که به هر قیمتی وارد بازار ایران شود در حالی که مسئولان ما فکر می کنند که بازار ایران خیلی ارزش دارد البته بازار کم ارزشی هم نیست اما علاوه بر ارزشمند بودن، کم ریسک هم نیست. به خصوص که امروز بازار خودرو دنیا با کاهش تولید خودروسازان مواجه شده است و صف خرید تشکیل شده است بنابراین کسی برای ورود به بازار ما صف نکشیده است.

فرانسوی ها راه بازگشت به بازار ایران را می دانند

وی تصریح کرد: با بی ثباتی نرخ دلار و قوانین خلق الساعه در حوز واردات، صادرات و تولید و هزینه کارگر که به طور مرتب تغییر می کنند سرمایه گذار چرا باید وارد چنین سرمایه گذاری شود؟

این کارشناس خودرویی همچنین در خصوص تاثیر ممنوعیت همکاری با شرکتهای فرانسوی در تامین قطعات و خدمات خودروهای موجود در کشور گفت: به نظر نمی رسد در تامین قطعات و خدمات خودروهای موجود فرانسوی در ایران با مشکل مواجه شویم زیرا یک خودروساز مالک تمام قطعات یک خودرو نیست و در تامین قطعات و خدمات، شرکتهای مجزا و مستقلی وجود دارد بنابراین اینکه ما نمی توانیم با پژو کار کنیم به این معنا نیست که لزوما نمی توانیم با ولئو فرانسه که برای پژو است کار کنیم.

کاکایی تاکید کرد: ضمن اینکه صنعت خودرو ایران در دور جدید تحریم ها و در این چند سال اخیر خیلی قوی تر شده است؛ خودروهایی که طراحی کردیم بسیار از رفتار پژو و سیتروئن مستقل است و در قطع همکاری مشکلی نخواهیم داشت و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد در سطح بین المللی است اما مسلما نمی توانیم بخشی از قطعات را از تامین کنندگان اصلی و یا تیروان ها خرید کنیم و یا با مشکل جا به جایی پول مواجه خواهیم شد.

وی گفت: اما از سویی نباید گفت فرانسوی ها نباید وارد ایران شوند بلکه باید بیایند و در صورت امکان ادامه دهند چرا که پژو و سیتروئن در قرارداد با ایران خودرو و سایپا هر کدام 200 میلیون یورو تجهیزات و سرمایه وارد کردند و بهتر است که برگردند و این سرمایه ها را احیاء کنند اگر چه در حال حاضر از خطوط آنها استفاده می شود و تارا و ری را و حتی P90 حاصل سرمایه گذاری صورت گرفته و استفاده از این خطوط تولید است.

وی همچنین با بیان اینکه وارداتی که وزارت صمت و مجلس بر روی آن مانور می دهد موقتی است و مشکلی از کشور و بازار خودرو حل نمی کند، خاطر نشان کرد: البته شرکتهای فرانسوی به درستی راهکار بازگشت به ایران و مسیر جبران خسارت ترک ایران را می دانند و بر اساس قانون تجارت حساب و کتاب می کنند اما به شرطی که شرایط برای همکاری ها فراهم شود.

عدم سرمایه گذاری اروپایی ها در جریان بی ثباتی و قوانین خلق الساعه در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به برخی پیش بینی ها در خصوص ورود برندهایی ایتالیایی و آلمانی به بازار ایران گفت: هیچ خودروساز اروپایی برای 5 یا حتی 10 هزار دستگاه نمی آید در ایران انتقال تکنولوژی انجام دهد و سرمایه گذاری کند بنابراین حرف هایی که در مورد واردات خودروهای زیر 10 هزار دلاری مطرح می شود و اینکه خودرو اقتصادی و ارزان تولید و وارد شود صحبت هایی است که هیچ پایه و اساسی ندارد.

کاکایی در پایان بیان کرد: این واردات که وزارت صمت دنبال آن است واردات خودرو نیست و فقط نمایش واردات است و مطمئن باشید که اگر این قانون واردات نیز اجرا شود، واردات رانتی خواهد بود.

 

کد خبر 139886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha