سیگنال منفی نرخ دلار؛ بازار راکد خودرو را جهشی کرد / اصرار بر قیمت گذاری، بازار خودرو سه نرخی کرد

اگرچه برخی کارشناسان علت روند صعودی قیمت ها را عرضه کم خودروسازان و نوسانات ارزی می دانند با این حال به باور بسیاری از فعالان بازار خودرو، اصرار بر ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری و همرمان بی ثبات و صعود نرخ ارز و از سویی وجود پول های سرگردان، موجب جذابیت بازار خودرو برای حذف سرمایه گذاری و دو نرخی شدن قیمت ها در بازار شده است و حالا بورس کالا نیز قیمت را سه نرخی کرده است.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو پس از ماهها ثبات قیمت و برخی نوسانان جزئی، از اواسط مهر ماه وارد کانال رشد قیمت با شیب تند شد چنانچه ارزیابی نشان می دهد بخش زیادی از این رشد قیمت مربوط به آبان‌ماه است.

در سه ماه اخیر به خصوص از شهریور ماه تاکنون نرخ ارز در کشور بیش از 5 هزار تومان افزایش را تجربه کرده است. بنابراین دور از انتظار نیست که قیمت خودرو نیز در این مدت با افزایش همراه شده باشد و بازار خودرو کماکان برای خریداران غیر واقعی و سرمایه گذاران و دلالان جذاب باشد.

همزمان با روند صعودی قیمت ها در بازار، سیاست عرضه خودرو در بورس کالا نیز در شرایطی شدت گرفته است که از نگاه سیاست گذاران و خودروسازان مزیت این نوع عرضه در قیاس با قیمت‌گذاری دستوری شفافیت در بازار و کاهش قیمت است ضمن اینکه رانتی که تاکنون نصیب واسطه ها می گردید با عرضه در بورس به حساب خودروسازان واریز شده و تا حدودی از زیان خودروسازان کاسته می شود.

این شیوه هرچند در دنیا مرسوم نیست و قیمت خودرو را نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، اما وزارت صمت به دلیل آنکه زیر بار حذف قیمت‌گذاری دستوری نرود این شیوه را پیاده کرد. حالا با گذشت چند ماه از عرضه انواع خودرو در بورس کالا (چه محصولات ایران‌خودرو و سایپا و چه خودروهای بخش خصوصی) آمار و ارقام نشان می‌دهد این روش اگر چه توانسته هم به نفع خودروسازان تمام شود و هم به مصرف‌کنندگان واقعی سود برساند با این حال باز هم اجرای این سیاست با افزایش نرخی جدید، قیمت خودرو را سه نرخی کرده است.

بر اساس مکانیزم عرضه در بورس کالا، هنگامی‌که خودرو در بورس کالا به مزایده گذاشته می‌شود، با قیمتی بیشتر از کارخانه و کمتر از بازار آزاد به فروش می‌رسد. در واقع این نرخ سوم، مابین ارزان‌ترین و گران‌ترین قیمت قرار می‌گیرد. چنانچه به گفته فعالان بازار با تدوام این روند و از سویی بی ثباتی اقتصادی و ارزی، باید منتظر رسمی‌شدن نرخ سوم و چهارم در بازار خودرو باشیم.

در این ارتباط کارشناسان معتقدند که می‌توان دو راه‌حل را برای جلوگیری از سه نرخی شدن قیمت خودرو در نظر گرفت. اولین راه‌حل حذف قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت خودرو بر مبنای حاشیه بازار است. بدین ترتیب، قیمت خودرو تک‌نرخی شده و نقش دلالان و رانت‌خواران در معاملات خودرو عملا از بین می‌رود. اما در این میان موضوع مهم و تاثیر گذار دیگر در بازار خودرو بی ثباتی ارزی و وجود پول های سرگردان است که به نظر می رسد با تک نرخی شدن بازار تا حدودی از جذابیت این بازار و افزایش قیمت ها جلوگیری می کند. در واقع با حذف قیمت های دستوری دیگر خودروسازی با زیان‌دهی مواجه نیست و به سبب افزایش نقدینگی، ترغیب به افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات خود می شوند.

حال نگاهی بیندازیم به اوضاع قیمت ها در بازار امروز که به رغم آنکه در دو روز ابتدایی هفته، بازار نسبتا آرامی را سپری می کرده است اما به گفته یک فعال بازار خودرو‌ با وجود رکود حاکم در بازار، طی روز گذشته تاکنون اغلب خودروهای داخلی پر تقاضا با افزایش قیمت های عجیبی روبرو شدند.

نیکخواه با تاکید بر تاثیر پول های سرگردان و سیر صعودی نرخ دلار به عنوان دو عامل رشد قیمت ها در بازار خودرو به خبرنگار پرشین خودرو گفت: صعودی شدن دوباره قیمت دلار و همچنین افزایش نقدینگی در بازار سیگنال منفی را برای بازار خودرو فرستاده است و در این جریان اگر چه عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان عاملی برای تثبیت و افت قیمت خودرو عملیاتی شده است اما این سیاست نیز به رقم کاهش زیان خودروسازان همچنان نتوانسته بازار را به ثبات برساند.

به گفته این کارشناس بازار خودرو اگر چه برخی فعالان علت روند صعودی قیمت ها را عرضه کم خودروسازان به بازار می دانند اما معتقدم که تا زمانی که نرخ ارز بی ثبات و صعودی است و پول های سرگردان در بازار است، جذابیت برای خرید و حضور دلالان در بازار خودرو و بورس کالا ادامه خواهد داشت.

وی تاکید می کند: در صورتی عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کنترل و یا کاهش قیمت خودرو در بازار می شود که این عرضه مستمر باشد و همزمان بازار ارز نیز با ثبات همراه شود.

اما بررسی بازار خودرو طی امروز نشان می دهد که نزدیک شدن قیمت پژو 206 تیپ 5 به مرز 400 میلیون تومان رسیده است همچنین در مهمترین معاملات خودرو های ایران خودرو سمند EF7 مدل 1401 معادل 372 میلیون قیمت خورده است.

همچنین پژو 206 تیپ 2 (مدل 1401) معادل 324 میلیون تومان خرید و فروش شد و قیمت دنا پلاس نیز با موتور EF7 نیز 514 میلیون تومان در بازار تعیین شد.

البته جهش 20 میلیونی قیمت تارا، 220 میلیونی شدن تیبا 2 و افزایش 4 میلیونی قیمت ساینا بخشی از آخرین تغیرات عجیب امروز در بازار خودرو بوده است .

همچنین نسخه دستی پژو 207 هم افزایش قیمت 5 میلیون تومانی به ثبت رساند. قیمت پژو 207 دستی پانوراما امروز به 465 میلیون تومان رسید.

در محصولات سایپا نیز طی امروز قیمت پراید 131 با ثبت 5 میلیون افزایش به 197 میلیون تومان رسید.قیمت تیبا هاچبک نیز 2 میلیون تومان افزایش را به ثبت رساند. قیمت تیبا هاچبک با این افزایش به 220 میلیون تومان رسید.همچنین ساینا هم 4 میلیون افزایش قیمت داشت. قیمت ساینا با این افزایش به 229 میلیون تومان رسید و در نهایت قیمت شاهین هم 2 میلیون افزایش داشت و 380 میلیونی شد.
 

کد خبر 139951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha