کد خبر 107208
۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
راه های کشور تحت پوشش سامانه جاده ای

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت:راه های مواصلاتی شمال که به تهران منتهی می شوند تحت پوشش سامانه جاده ای این سازمان قرار دارند و پوشش تمام راه ها در دستور کار است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، داود پرهیزکار افزود: یکی از حوزه های خدمات رسانی سازمان هواشناسی که شاید بعد از جامعه کشاورزی مهمترین و پرجمعیت ترین باشد، جامعه حمل و نقل است.
وی اظهار داشت: چند سالی است که سازمان هواشناسی در صدد کاربردی کردن اطلاعات خود است از این رو رویکرد سازمان به کاربردی محور تغییر کرده که بر این اساس در صدد است جوامع مختلف مخاطب را تحت پوشش قرار دهد که این رویکرد را با اطلاع رسانی به جامعه کشاورزی در قالب طرح «تهک» آغاز کرده که بنا بر اظهار نظرها بسیار هم موفق بوده است.
رئیس سازمان هواشناسی گفت: در مدت سه سال اجرای طرح تهک سازمان هواشناسی که اطلاعات مورد نیاز وضعیت هوا را در اختیار کشاورزان قرار می دهد، حدود سه هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی ارزش افزوده داشته است.
وی ادامه داد: در ادامه در صدد کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی در حوزه حمل و نقل بر آمدیم زیرا تقرییا تمام افراد جامعه را در بر می گیرد بر این اساس سازمان هواشناسی ایجاد سامانه جاده ای را در دستور کار خود گنجاند تا خدماتی را برای حوزه حمل و نقل به ویژه بخش جاده ای تهیه و در خدمت فعالان این حوزه قرار دهد تا منجر به کاهش میزان خسارت جانی و مالی شود.
پرهیزکار افزود: بررسی ها نشان می دهد به ویژه در زمستان به علت مه گرفتگی و یا بارش برف و باران آمار تصادفات جاده ای و خسارت های مالی و جانی ناشی از آن افزایش می یابد لذا سازمان هواشناسی در برنامه خود گنجاند که خدمات هواشناسی را به شکل کاربردی در اختیار کاربران این حوزه قرار دهد.

 

محور

 

وی ادامه داد: بر این اساس به پژوهشکده هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی تکلیف کردیم تا پروژه ای را با سازمان راهداری اجرا کنند که این کار در قالب شکل گیری سامانه جاده ای انجام شد و اکنون عملیاتی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: البته در شروع کار ، پیش بینی وضعیت هوای محورهایی که از شمال به تهران منتهی می شوند مانند هراز ، فیروزکوه، چالوس و قزوین رشت اجرایی شده است.
وی گفت: در این سامانه پیش بینی سه ساعته، سه ساعته تا 72 ساعت آینده این محورها در دسترس کاربران قرار می گیرد که افراد می توانند با ورود به این سامانه به نشانی road.irimo.ir از وضعیت آب و هوایی محور مورد نظر خود مطلع شوند.
پرهیزکار اظهار داشت: این خدمات در کشور بسیار جوان است، پروژه سامانه جاده ای از سال گذشته آغاز و از اوایل امسال اجرایی شده است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه آن به تمام محورهای مواصلاتی کشور جزو برنامه های سازمان هواشناسی است گفت: البته توسعه آن نیاز به تامین اعتبارات دارد زیرا وقتی هواشناسی جاده ای ایجاد می شود به یک سری تجهیزات از جمله تاسیس ایستگاه های هواشناسی جاده ای نیاز دارد لذا در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به سرعت این سامانه را در تمام محورهای مواصلاتی گسترش می دهیم.
پرهیزکار به نقش آمادگی دستگاه های متولی در کاهش تلفات جاده ای اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در نوروز 93 در محور تربت جام به مشهد برف سنگینی بارید، از قبل سازمان هواشناسی این پدیده را پیش بینی و اطلاع رسانی کرده بود بر این اساس نهادهای امداد رسان آماده بودند.
وی افزود: همان زمان در همین محور یک تریلی قیچی کرد و جاده مسدود شد و بر اساس آماری که اعلام کردند 10 هزار خودرو زیر برف 40 سانتیمتری گرفتار شده بودند اما چون از قبل آمادگی ها بود به موقع عملیات امداد و نجات انجام شد و تلفات جانی به همراه نداشت در واقع توانستیم با پیش بینی و اقدام به موقع مانع بروز یک فاجعه شویم.
پرهیزکار تاکید کرد: بنابراین اینکه فردی قبل از اینکه وارد جاده ای شود از شرایط و وضعیت آب و هوایی آن محور مطلع شود می تواند در صورت مقدور بودن مسافرت خود را به تعویق بیندازد یا اینکه در صورت لزوم با آمادگی کامل وارد جاده شود که در صورت بروز حادثه ای هم قطعا تلفات کاهش خواهد یافت.

کد خبر 107208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha