الزامات روشن نگه داشتن چراغ نهضت ساخت داخل

چراغ نهضت ساخت داخل خاموش نشده است اما برای روشن ماندن، نیاز به اتخاذ یک سری تصمیم های مهم دارد.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی مطلب زاده نائب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با بیان این مطلب گفت: قطع وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال، ارتقاء سطح تکنولوژی صنعت قطعه سازی، کاهش هزینه و در پی آن کاهش قیمت تمام شده محصولات و کاهش نیاز به سرمایه در گردش صنعت خودرو و قطعه سازی از جمله دستاوردهایی است که می توان برای نهضت بومی سازی قطعات خودرو برشمرد.


وی ادامه داد: باید پذیرفت که سیاست نهضت ساخت داخل، سیاست به جا و درستی بوده و اقدامات لازم باید نسبت به تداوم و تسریع آن انجام شود. از طرف دیگر لازم به توضیح است که عقد قرارداد برای ساخت قطعه یا مجموعه ای از خودرو، تازه، آغاز کار است و طبعا آماده سازی خطوط تولید و به سرانجام رساندن آن نیازمند زمان است.

مطلب زاده افزود: در اجرای این نهضت ۴ میز تخصصی برگزار و برای تولید داخل ۲۵۱ قطعه، قراردادهایی منعقد شده است که تقریبا نیمی از این قراردادها به تولید انبوه رسیده است.

عضو هیات رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه پاسخ این پرسش که “چراغ نهضت ساخت داخل خاموش شده است؟” منفی است، اظهار کرد: برای سرعت بخشیدن به نهضت ساخت داخل، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، بسته مشوق ساخت داخل را تدوین و به مجلس، دولت و خودروسازان پیشنهاد داده که شامل ۱۰ بند است که ۶ بند مربوط به حاکمیت و ۴ بند مربوط به خودروسازان است.

 

مهدی مطلب زاده



مطلب زاده، اعطای تسهیلات بلند مدت سرمایه ثابت و کوتاه مدت سرمایه در گردش با بهره حداکثر ۱۰درصد برای طول مدت بازگشت سرمایه را یکی از سیاست های تشویقی حاکمیت برای ادامه نهضت ساخت داخل قطعات خودرو عنوان کرد.

وی اضافه کرد: اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی جهت واردات تجهیزات و ماشین آلات و ابزار تولیدی به جای واردات کالای مصرفی و تدوین مقررات معافیت ها و مشوق های مالیاتی در پروژه های ساخت داخل برای مدت بازگشت سرمایه نیز از دیگر اقداماتی است که حاکمیت می تواند برای افزایش ساخت داخل خودروهای کشور انجام دهد.

مطلب زاده حمایت رسانه ای و تبلیغاتی در مقابله با هجمه های حال حاضر فضای رسانه ای کشور در راستای اصلاح فضای فرهنگی و اجتماعی را نیز از دیگر الزاماتی دانست که صنعت خودرو و قطعه سازی به آن نیاز دارد.

وی ادامه داد: تکریم و حفاظت از مالکیت معنوی و حمایت قضایی و قانونی و جلوگیری از واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند نیز از اقدامات تشویقی در حوزه حاکمیت است که می تواند سرمایه گذاری برای ساخت داخل کردن قطعات وارداتی را توجیه پذیر کند.

نائب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: خودروسازان نیز یکی از ذی نفعان اصلی اجرای نهضت ساخت داخل هستند و لازم هست با اجرای بسته هایی تشویقی، قطعه سازان را در پیشبرد این نهضت یاری رسانند.

مطلب زاده افزود: یکی از اقداماتی که خودروسازان می توانند انجام دهند، خرید قطعات داخلی سازی شده با قیمت تمام شده قطعه وارداتی برای سال اول و کاهش تدریجی قیمت در قالب توافق نامه بلند مدت برای مدت حداقل دوره بازگشت سرمایه است. ضمن اینکه خرید نقدی قطعات تحویلی برای دوره حداقل یک ساله نیز اقدام دیگری است که خودروسازان می توانند در دستورکار خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: عقد قرارداد عادلانه و تضمین خرید برای مدت بازگشت سرمایه و فقط با یک منبع تامین برای هر قطعه و از سوی دیگر مشارکت در ریسک سرمایه گذاری ثابت پروژه نیز دو بند دیگر از بسته تشویقی پیشنهادی انجمن صنایع همگن قطعه سازی برای تسریع و تسهیل در نهضت بومی سازی قطعات خودرو است.

کد خبر 127257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha