کد خبر 35462
۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
بازار داغ خرید و فروش حواله خودرو+جدول

پرشین خودرو: در روزهایی که مشتری ایرانی قید خرید نقدی خودرو از کارخانه و حتی بازار را زده، تنها راهی که باقی می‌ماند پیش‌‌خرید است. غافل از اینکه همین اقدام دنیای حواله‌بازی را شکل می‌دهد.

به گزارش «پرشین خودرو»، اگرچه مخالفت دولت و مجلس با گرانی خودرو باعث شد تا شورای رقابت تصمیم به بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری خودرو بگیرد، اما پس‌لرزه‌های گران شدن مجدد خودرو همچنان ادامه‌دار است.

در این میان برخی از مصرف‌کنندگان که نگران هستند در این آشفته‌بازار سرشان بی‌کلاه بماند، اقدام به خرید حواله خودرو کرده‌ یا می‌کنند.

بررسی‌ها حاکی از داغ شدن بازار حواله‌های خودرو در روزهای سرد بازار آزاد است؛ به‌گونه‌ای که خریداران حواله خودروی خود را به‌صورت نقدی و البته کمی ارزان‌تر از نرخ بازار واگذار می‌کنند.

به گفته برخی از فعالین بازار خودرو دلیل انجام چنین کاری این است که برخی از پیش‌خریداران خودرو در شرایطی که قیمت‌ها به دلیل قطع عرضه از سوی خودروسازان در حال تغییر است، ترجیح می‌دهند تا حواله خودروی خود را فروخته و در آینده با آغاز عرضه و کاهش قیمت‌های بازار، خودروی مدنظر خود را مجدداً خریداری کنند.

عده‌ای دیگر نیز ترجیح می‌دهند تا زمانی‌که قیمت حواله چند میلیون بالاتر از قیمت پیشین خود می‌شود، آن را با قیمتی بالاتر به شخص دیگری واگذار کرده و از این راه سودی به جیب بزنند.

در این میان نباید از واسطه‌هایی که به‌موجب شرایط پیش‌آمده در بازار خودرو برای خود کسب‌وکاری راه انداخته‌اند غافل ماند.

این‌ها نه فروشنده واقعی، بلکه کسانی هستند که دیروز حواله‌های خودرو را با قیمت کم و به تعداد بالا ثبت‌نام کرده و امروز با قیمتی چند برابر به خریداران خودرو می‌فروشند.

اگرچه به گفته رئیس شورای رقابت هدف از افزایش قیمت خودرو، حذف دست دلالان از بازار خودرو است، اما سؤال اینجاست که در صورت بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری شورا و بازگشت قیمت‌ها به قبل، چه زمانی راه‌حل اساسی برای قطع دست این افراد اندیشیده خواهد  شد؟!

شرایط ثبت‌نام حواله خودرو چیست؟

به‌موجب ماده 5 شرایط فروش حوالجات، انصراف خریدار از مورد سفارش، مادام که خودرو تحویل نشده میسر خواهد بود و خریدار لازم است با تکمیل و تسلیم فرم انصراف به نمایندگی مجاز طبق شرایط انصراف و فسخ که در برگ پذیرش سفارش مشتری یا قرارداد اولیه مندرج است، اقدام کند.

در صورت تأخیر در تحویل خودرو به خریدار در موعد مقرر حسب شرایط مندرجه در برگ پذیرش سفارش متقاضی مذکور فروشنده موظف به مراعات و انجام به‌موقع تعهدات فی‌مابین خواهد بود.

با تنظیم این قرارداد، فروشنده پس از واگذاری کلیه حقوق خود حق مراجعه بعدی و دریافت المثنی حواله مورد معامله را از خود سلب و ساقط می‌کند.

از طرف دیگر یک کارشناس فنی، مورد معامله و موضوع  قرارداد حسب مورد را از لحاظ فنی تأیید و با احراز هویت متعاملین و مدارک و اسناد مورد معامله، تمام مراتب مندرج را به تائید می‌رساند.

 

منبع: بازار خبر
کد خبر 35462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آ ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    4 0
    یکی از مهمترین علل فروش حواله این است که کسی که خودرو ثبت نام کرده تا آنرا بفروشد ...با هزینه گزاف نقل و انتقال سند روبرو میشود که ترجیح میدهد این مبلغ را صرفه جویی کرده و پول بیزبان را به جیب دفترخانه سرازیر نکند ( چرا دست از سر خودرو بر نمیدارند دفترخانه ها ؟؟!!! در حالیکه راهور مالک خودرو را صاحب پلاک و برگ سبز میداند ...مثل تمام کشورهای دنیا ) از طرفی عشق سندبنام بودن از سوی خریدار نیز باعث میشود وقتی ماشین از کمپانی در امد بنامش بشود که بعضی با این مسئله خیلی حال می کنن و در ضمن خودرو کمی از یازار ارزانتر و پول دلال هم نمی دهند