گزارش وزیر صنعت از واردات 133خودرو گران قیمت

پرشین خودرو: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با اخذ مالیات از خودروهای لوکس وارداتی موافقم، گفت: امسال فقط 133 خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی وارد کشور شد که از این مقدار 33 دستگاه مربوط به سفارتخانه‌ها و مابقی مربوط به برخی مجوزهای خاص مانند قهرمانان ورزشی و جانبازان بود.

به گزارش «پرشین خودرو»، محمدرضا نعمت زاده دیشب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پایش گفت: خوشبختانه در سال 90 روند تولید خودرو داخلی به افزایش رسید و تولید خودروی سواری سبك به یك و نیم میلیون رسید. همچنین در سال های 91 و 92 تولید خودرو به 700 هزار رسید و 50 درصد نسبت به سال 90 كاهش پیدا كرد و این كاهش تا 6 ماه نخست سال گذشته ادامه داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه با تلاش برای تولید قطعات داخلی خودرو توانستیم در 6 ماه نخست امسال، در زمینه خودروهای سواری 75 درصد افزایش و در زمینه انواع وانت ها نیز 70 درصد تولید داشته باشیم.

واردات 133 دستگاه خودروی لوکس در سال 93

وی تصریح كرد: با افزایش تولید، به طور قطع، واردات خود به خود كاهش پیدا می كند؛ این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه، اصولا واردات كالاهای مجاز صرفا با پرداخت حقوق اصول بازرگانی می توانند صورت گیرد كه این حقوق در سال گذشته 45 درصد بود و برای خودروهای بالای 2500 سی سی به 75 درصد رسید.

وی با اشاره به اینكه سال گذشته ورود خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع شده است، گفت: در سال 88 ورود این خودروها به كشور 31 هزار و 312 دستگاه، سال 89 تعداد 23 هزار و 769، سال 90 تعداد 18 هزار و 604 دستگاه، سال 91 تعداد 16 هزار و 239 و سال 92 نیز تعداد چهار هزار و 16 دستگاه بود. البته خودروهایی كه سال گذشته وارد شده اند عمدتا دو برابر پول گمرك را پرداخت كردند. امسال نیز تعداد 133 دستگاه خودروی بالای 2500 سی سی وارد كشور شد كه تعداد 33 دستگاه آن توسط وزارتخانه ها وارد شده است.

تمایل ساکنان جزایر جنوبی به واردات گرانقیمت‌ترین خودروهای دنیا

نعمت زاده خاطرنشان كرد: در سال های 87 تا 90 دولت مصوباتی را گذراند و به ساكنین بعضی از جزایر جنوبی اجازه داد هر چهار سال یكبار خودرو وارد كنند كه عمدتا به دلیل سود بالایی كه نصیبشان می شد گرانقیمت ترین خودروها را انتخاب می كردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوب شدن ورود تعداد 60 خودرو برای ورزشكاران و قهرمانان گفت: بیش از هشت هزار فقره خودرو وارداتی برای ایثارگران بالای 70 درصد مصوب شد كه تعداد دو هزار خودرو از این آمار، به كشور وارد شد و 90 درصد از این خودروهای وارد شده بالای 2500 سی سی بود. همچنین مجوز تعداد چهار هزار خودرو سال گرذشته برای معلولین صادر شد ولی تعداد كمی از آن ها وارد شد.

جلوی حراج خودرو در گمرکات را گرفتیم

نعمت زاده با تاكید بر اینكه تا هنگام اخذ تصمیمات جدید مصوبه ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی ادامه دارد گفت: تاكید مقام معظم رهبری و نظر دولت بر ممنوعیت واردات خودرو است؛ بنابراین اخیرا دولت مصوبه جدیدی در ارتباط با واردات خودرو صادر كرده كه بر اساس آن، اگر خودرویی وارد می شود باید بازگشت هم داده شود؛ چون مشاهده می شد كه تعدادی از خودروهای وارداتی یك سال سال اخیر در گمرك فرسوده شده و طبق قانون گذشته آن ها را حراج می كردند اما با مصوبه جدید دیگر جلوی این حراجی گرفته شده و خودروها باید بازگشت داده شوند.

وی در ارتباط با تردد خودروهای پلاك اروند گفت: دولت مصوبه ای داد كه ماشین های پلاك اروند به جز مناطق آزاد اروند فقط می توانند تا مركز استان تردد کنند. در استان خوزستان تصمیم گرفته شد كه این ماشین ها در تمام استان تردد آزاد داشته باشند ولی ما اعلام كردیم كه این كار خلاف قانون است و خودروهای اروندی فقط تا شهر اهواز مجاز به تردد آزاد هستند. همچنین چند ماه پیش خودروهایی كه نمره مناطق آزاد دارند در خیابان ها به ویژه در شهر تهران دیده می شد كه دولت مصوبه داد با رعایت قانون تردد این خودروها مانعی ندارد.

خودروهای اروپایی، کمتر وارد ایران می شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش 75 درصدی تولید در 6 ماه نخست سال جاری گفت: در 6 ماه نخست امسال تعداد 455 هزار دستگاه خودرو تولید شد كه تا پایان سال این رقم به یك میلیون و 200 هزار می رسد. تلاش می كنیم كه آمار تولید خودرو را در سال آینده به یك میلیون و 500 هزار دستگاه برسانیم. در زمینه صادرات خودرو نیز در تلاش هستیم و امسال مقرر شده تا سایپا تعداد 30 هزار خودرو را صادر كند.

نعمت زاده اذعان كرد:‌ همه باید به مصرف خودروهای داخلی تاكید داشته باشیم زیرا مصرف داخلی باعث ایجاد رقابت، افزایش كیفیت، عدم افزایش قیمت یا حتی در مواردی كاهش قیمت می شود. خیلی از افراد اعلام كردند كه قیمت خودور افزایش 25 درصدی داشته ولی این در حالی است كه قیمت خودرو با توجه به نرخ تورم كمتر شده است.

وی با تاكید بر اینكه تعداد ماشین های اروپایی وارد شده به كشور چندان زیاد نیست گفت: آنچه كه قیمت رسمی بوده متوسط پنج و نیم درصد است كه با توجه به نوع خودرو، از سه درصد تا 10 درصد است. تلاش كردیم تا حاشیه بازار را به حداقل برسانیم كه با افزایش تولید نیز به طور حتم این حاشیه به حداقل می رسد. در جهت بهبود كیفیت تلاش می شود تا كارخانجات روش های جدیدی را برای كسب رضایت مشتری برنامه ریزی كنند و امیدوارم تا با ایجاد رقابت بین شركت های بزرگ جهانی شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: آمار سه ماهه امسال طی روزهای اخیر توسط بانكه مركزی جمهوری اسلامی تحت گزارش تحولات اقتصادی ایران با توجه به قیمت های ثابت سال 83 ارائه شد كه خوشبختانه تمام اقتصاد كشور چهار و 6 دهم درصد تولید ناخالص داخلی یا همان ارزش افزوده نسبت به سه ماهه سال گذشته رشد داشته است.

دلایل افزایش قیمت خودرو از زبان وزیر صنعت

نعمت زاده در ارتباط با دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: چند تغییر در تولیدات خودرو ایجاد شد و اولین مورد این بود كه بر اساس مصوبه هیئت دولت مجبور شدیم موتورها را با استاندارد یورو چهار تولید كنیم كه این تولید برای ما هزینه مازاد داشت. تغییر بعدی این بود كه دو درصد به مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس اضافه شد كه این ارزش افزوده باید از مصرف كننده دریافت می شد. افزایش 25 درصد بیمه شخص ثالث و اجباری شدن كپسول آتش نشانی برای ایربگ نیز دو دلیل دیگر موثر بود.

وی همچنین در خصوص رشد صنعت و معدن در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: در بخش صنعت 10 درصد رشد و در بخش معدن نیز 10 و نیم درصد رشد داشتیم. در مجموع سهم صنعت و معدن از رشد تولید ناخالص داخلی یك و نیم درصد است كه این نشان دهنده سهم قابل ملاحظه این دو عرصه در توسعه اقتصادی كشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاكید بر اینكه تنظیم مسائل مربوط به بازار بسیار پیچیده و ظریف است گفت: وظیفه ما این است كه كلاهای بهتر و با كیفیت را بیشتر به مردم عرضه كنیم ولی تحریم مسئله ای است كه ما فقط تا اندازه خاصی می توانیم در آن دخل و تصرف داشته باشیم.

نعمت زاده با اشاره به وجود واحدهای صنعتی تعطیل و واحدهایی كه با ظرفیت پایین حدود 50 درصد در حال فعالیت هستند گفت: در 6 ماه نخست امسال در زمینه كامیون و كشنده 45 درصد، دارو هشت و 9 دهم درصد، لاستیك خودرو هفت و هشت دهم درصد، كاغذ هشت و یك دهم درصد، روغن نباتی سه و چهار دهم درصد، فولاد خام هفت و 6 دهم درصد، كاتود مس پنج و هشت دهم درصد و كنسانتره ذغال سنگ نیز هشت درصد افزایش تولید داشتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در 6 ماه نخست سال جاری به دلیل ركود پروژه های ساختمانی و كاهش صادرات به كشور همسایه در زمینه تولید سیمان 6 درصد رشد منفی داشتیم. در زمینه انواع پلیمرها و پلاستیك ها چهار و هفت دهم درصد، در زمینه كودهای شیمیایی 6 و یك دهم درصد و در زمینه انواع مواد شیمیایی دو و 9 دهم درصد افزایش تولید داشته ایم.

آخرین وضعیت پرداخت جوایز صادراتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در واكنش به حرف تولید كننده فرش مبنی بر اینكه قرار است با 74 شعبه فروش فرش در دنیا از این به بعد فرش های هندی را صادر كنم گفت: در اواخر سال 91 ستاد تدابیر ویژه مصوبه ای را گذاشت كه بر اساس آن برای كل صادرات موانع ایجاد كرده و از صادر كنندگان خواسته شد تا در ارتباط با بازگشت ارز تعهد بدهند. متاسفانه با این مصوبه برای اولین بار بود كه صادرات غیر نفتی در تمامی زمینه ها از جمله فرش رشد منفی داشت.

نعمت زاده گفت: در آذر ماه سال گذشته این مصوبه را لغو كردیم و خوشبختانه با لغو مصوبه حركت های خوبی در زمینه افزایش صادرات شد ولی به هر حال با وجود رقابت های زیاد در این عرصه و مشوق های موجود در سایر كشورها، كار سختی پیش رو داریم.

وی با تاكید بر اینكه جایزه صادرات بسیار مهم و تاثیر گذار است گفت: تا اواخر سال 89 جایزه صادرات برای صادر كنندگان داشتیم ولی در بودجه های سال بعد به دلیل محدود بودن بودجه و كمبود اعتبارات این مسئله در بودجه تعریف نشد. مقرر شده تا 100 میلیارد تومان عمدتا برای صادرات كالاهای با ارزش افزوده بالا و خدمات فنی و مهندسی ارائه دهیم.

روحانی برای تغییر مدیران توصیه ای نداشت

وی در ارتباط با سوال یكی از بینندگان مبنی بر تكلیف معطل ماندن 15 هزار رأس دامی كه در گمرك متوقف شده اند چیست گفت: به دلیل اینكه عید قربان نزدیك است كشورهای عربی علاقه فراوانی به استفاده دام های ایرانی دارند و برای همین نیز صادرات دام به خارج از كشور به ویژه در خوزستان بالا رفت. علت متوقف شدن دام ها در گمرك این بود كه باید 60 درصد عوارض صادرات را برای آن پرداخت می كردند و این درصد بسیار بالایی بود كه با اصلاح این درصد مشكل برطرف شده و صاحبان دام ها نیز مجوز صادرات را گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال كه چه فشارهایی برای تغییر مدیران صنعت، معدن و تجارت به شما وارد شده است گفت:‌ مردم و جامعه، استانداران و نمایندگان مجلس باعث این تغییرها هستند. به عنوان مثال استانداران وقتی روی كار می آمدند درخواست تغییر مدیر را داشتند كه مدیر به هر حال ممكن بود با آن ها هماهنگ نبوده باشد. تا كنون حدود 23 مدیر را تغییر داده ایم. اما رئیس جمهور یا معاونین رئیس جمهور برای تغییر مدیران و یا منصوب كردن فرد جدید به ما توصیه ای نداشته اند.

200 پروانه معدنی لغو شد

وی در ارتباط با پرونده بازگرداندن معدن از همسر یكی از مدیران این وزارت گفت:‌ اصلا این گونه نیست و معدن متعلق به استان خراسان بوده و در سال 81 به همسر یكی از كارشناسان پیمانی اداره صنعت، معدن و تجارت با توجه به مجوز دریافتی واگذار شده است. صنایع و معادن اعلام كرده بود كه واگذاری به افراد درجه یك غیر قانونی است و بنابراین این خانم بعد مجوز را به یك شركت دیگر انتقال داد كه ما پروانه آن شركت را لغو كردیم ولی بازپرس پرونده دستور داد كه طبق قانون باید معدن را بازگردانیم. در نهایت این پرونده همچنان ادامه داشته و پیگیر حل مسئله هستیم.

وی با اشاره به اینكه طی یك سال اخیر بیش از 200 پروانه معدن لغو شده است گفت: دولت برای اكتشفا روی 100 درصد پهنه ها دست گذاشته بود ولی ما اعلام كردیم كه دولت فقط 20 درصد را نگه داشته و 80 درصد باقی مانده را آزاد كنند. یقین دارم تا پایان سال جاری اغلب این پهنه ها به سرمایه گذاران واقعی واگذار شود. در گذشته واگذاری معادن تنها روی كاغذ و به صورت سنتی ثبت می شد اما اكنون سیستم این واگذاری را ماشینی كرده و كل كشور از طریق این سیستم به همه متصل است.

رسانه‌ها به رئیس جمهور اطلاعات غلط خودرویی می‌دهند

وی در پاسخ به این سوال كه چه كسی در حوزه خودرو به رئیس جمهور اطلاعات غلط می دهد، گفت: این اطلاعات غلط توسط رسانه ها به رئیس جمهور ارائه می شود. آن ها اعلام می كنند كه حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته ایم در صورتی كه اصلا این گونه نیست و نسبت به اواخر سال 91 تنها پنج و نیم درصد افزوده شده است. ما با گرانی موافق نیستیم ولی با ضرر و عدم افزایش تولید كارخانه جات و ورود كالاهای خارجی مخالف هستیم. باید صنعت را به گونه ای اداره كنیم كه به جای تولید كم با راندمان خوب سود هم داشته باشد. افزایش تولید در سال جاری سود ده بوده است.

وی اظهار داشت: امیدوارم همه دوست دار كالای ایرانی باشند ولو اینكه كیفیت آن برای مدت كوتاهی پایین تر از محصولات خارجی باشد. برای اشتغالزایی و درآمد سرانه خوب همه ما باید تولید داخلی را انتخاب كنیم. تورم و تحریم های بی حد و حصر همه باعث شد تا واحدهای كوچك اقتصادی نتوانند به خوبی سرپا بمانند.

نعمت زاده در ارتباط با روغن پالم گفت: در دنیا سالانه 172 میلیون انواع روغن تولید می شود كه 60 میلیون تن از این آمار روغن پالم و مابقی سویا، آفتابگردان و كلزا است. در كشور طبق استاندارهای خاص موجود پالم در تمام لبنیات به جز شیر، ماست و پنیر با درصد خاصی استفاده می شود. 45 تا 50 درصد واردات روغن طی پنج سال اخیر از نوع پالم بوده كه آن را به 30 درصد كاهش داده ایم. برای سرخ كردن بهترین نوع روغن پالم است چون مقاومت بالایی در مقابل آتش سوزی دارد.

به گزارش مهر، وی گفت: 90 درصد روغن مصرفی در كشور مالزی از نوع پالم است. بین 38 تا 40 درصد تولید ناخالص داخلی تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

کد خبر 37484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha