روشنگری یا تخریب اذهان عمومی!؟

پرشین خودرو: هفته گذشته بخش بین‌الملل یکی از خبرگزاری های رسمی کشور مطلبی را با عنوان "قیمت انواع لیفان در چین و ایران" منتشر کرد و در آن با تبدیل قیمت محصولات لیفان در بازار چین از یوآن به ریال، قصد روشنگری برای مردم را داشت.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، "چاینا اتو وب" که مرجعی برای مشخصات و قیمت تمام خودروهای بازار چین است، به منبع قیمت‌های خبرنگار این خبرگزاری تبدیل شده و آن هم به این صورت که تنها با ضرب قیمت بازار چین در نرخ رسمی یوآن به رقمی غیر واقعی دست یافته است! براساس این گزارش، محصولات ارائه شده در ایران علاوه بر تفاوت‌هایی که در برخی از مشخصات و امکانات با نمونه‌های چینی دارد، شامل هزینه‌های مازاد نیز می‌شود. برای مثال خودرویی که در چین مونتاژ می‌ گردد، هزینه حمل قطعه کمتری دارد، نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارد. به این ها باید هزینه شماره گذاری خودرو، سود و هزینه‌های تولید کننده در ایران نیز اضافه شود. در حالی که چینی‌ها برای استمرار حضور در بازار ایران، گاه بسته به تقاضای شریک خود در ایران حاضر می شوند تغییرات اساسی در مشخصات فنی محصول خود ایجاد کنند. در خبر مورد اشاره عنوان شده بود می‌توان با 59.800 یوآن در چین یک لیفان X50 خریداری کرد که معادل 31.7 میلیون تومان می شود و هیچ اشاره‌ای به پایه بودن این قیمت نشده بود! حال در فهرست امکانات خودروی ایکس پنجاهی که به بازار ایران آمده است، سیستم ورود بدون کلید، کیسه‌های هوای جانبی و سیستم رهیاب ماهواره به همراه صفحه نمایش لمسی آن حذف شده است، بنابراین اگر تیپ پرمیوم را به ایکس پنجاهی که به ایران وارد شده نزدیک بدانیم قیمتی حدود 66 هزار یوآن دارد که بدون محاسبه هزینه‌های واردات و عرضه آن در ایران قیمتی حدود 36 میلیون تومان خواهد داشت. حال با توجه به عرضه CBU این خودرو باید 45 درصد تعرفه گمرکی به همراه 9درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه بیمه و شماره گذاری را اضافه کرد که قیمتی نزدیک 55 میلیون تومان برای ایکس50 دنده‌ای را به دست می‌دهد. اما باید به این نکته نیز اشاره داشت که قیمت‌های درج شده در این مرجع چینی مربوط به بازار چین است و در آن سود خودروساز و حاشیه سود فروشنده نیز لحاظ شده است. با حذف این ارقام که بر ما نیز پوشیده است به قیمت تمام شده محصول با سود اندک برای خودروساز خواهیم رسید که در اصطلاح به آن قیمت فوب گفته می‌شود. در واقع باید قیمت فوب یا همان قیمت خرید محصول توسط شرکت ایرانی را وارد این فرمول کرد تا بتوان به قیمت تمام شده برای عرضه کننده ایرانی دست یافت.
کد خبر 47964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    23 0
    ایران خودرو و سایپا مبنای قیمت گذاری خودرو در ایران هستند . یعنی نباید هیچ خودرویی چه وارداتی چه مونتاژ به حاشیه قیمت تولیدات این دو غول انحصار طلب نزدیک شوند تا مبادا فروش آنها را تحت تاثیر قرار دهند . باور کنید که تعطیلی آنها حداقل از نظر مادی به نفع همه مردم ایران خواهد بود .
  • اریا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    دقیقا ارش درست میگه اگر این دو ... ساز تعطیل میشدن مردم ایران لذت سوار شدن از خودرو جدید با قیمت مناسب رو میبردن