ماجرای بنزین و آلودگی پایتخت

پرشین خودرو: معاون شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید اوضاع بنزین با گذشته متفاوت است و حالا باید علل اصلی نفسِ گرفته پایتخت را در کیفیت خودروها، سوخت خانگی و البته پدیده وارونگی هوا جست‌وجو کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سرد شدن هوای تهران همزمان با نبود جریان کافی و باد و بارش کم در زمستان‌ها، به آلودگی بیشتر و البته در موراد متعددی تعطیلی مدارس و ادارات می‌انجامد، راه‌حل‌های که نمی‌توانند کمک چندانی به معضل کهنه تهران کنند.

راه حل این مشکل دیرینه را باید در علت آن جست‌وجو کرد، اما بر سر این موضوع توافق چندانی نیست، گازوئیل، بنزین، کیفیت اتوموبیل‌ها، سوخت خانگی و گرد و غبار عللی هستند که برای غبارآلودگی تهران و البته بسیاری از کلان‌شهرهای کشور مطرح می‌شوند.

خسروانی معتقد است که در کشور علاوه بر بنزین وارداتی با استانداردهای یورو 4، موضوع استفاده از ریفورمیت پتروشیمی با بنزن بالا نیز تغییر کرده است و حالا آنچه تحت عنوان بنزین پتروشیمی خریداری می شود نه تنها برخلاف گذشته واقعا «بنزین» است بلکه استانداردهای یورو چهار را نیز دارد.

بنزین یورو4 بدون آلاینده نیست

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان اینکه در بحث آلایندگی، حتی وقتی صحبت بنزین با استاندارد یورو 4 را می‌کنیم به معنای آن نیست که این نوع بنزین اصلا آلایندگی ندارد، اظهار کرد: موضوع این است که براساس استاندارد‌ یورو 4 سطح الایندگی آن به گونه‌ای است که می‌تواند شرایط مورد نظر یک هوای استاندارد را تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه نکته مهمی که مشکل را از نظر سوخت ایجاد می‌کند، صرفا کیفیت سوخت نیست، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی میزان مصرف سوخت است به این معنا که در حین استفاده از بنزین یا گازوئیل استاندارد یورو 4 ، در کشورهای دیگر که این استاندارد حاکم است براساس آن پلت فرم ماشین‌هایشان به گونه‌ای طراحی شده که وقتی سوخت استاندارد را مصرف می‌کنند، میزان مصرف در حد قابل قبول و بهینه است.

سوخت ناقص خودروها

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: یعنی متوسط مصرف سوخت بنزین 100 کیلومتر پیمایش در ماشین‌های ساخت ما 10 لیتر است و درحالی که الان استاندارد اروپا، ژاپن و کشورهای پیشرفته در حدود پنج لیتر و کمتر است.

خسروانی عنوان کرد: خود این به این معنا است که علی‌رغم این‌که استاندارد ما یورو 4 است ولی دو برابر سوخت مصرف می‌کنیم، سطح آلایندگی خود را در رابطه با بنزین به دو برابر افزایش می‌دهیم و مهم‌ترین نکته این است که اصلا میزان تخلیه کربن از اگزوز را دو برابر می‌کنیم، یعنی وقتی به جای این‌که در 100 کیلومتر پیمایش پنج لیتر بنزین مصرف کنیم، 10 لیتر مصرف می‌کنیم تخلیه آلایندگی و کربن حاصل از احتراق دو برابر می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، درباره دیگر علل آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها به پدیده وارونگی هوا در فصل زمستان اشاره و عنوان کرد: در کنار این قضیه در حقیقت بحث مهم موجود جدای از آلایندگی سوخت این است که در فصل زمستان که پدیده وارونگی هوا اتفاق می‌افتد، الزاما ارتباط مستقیم با سوخت ندارد، یعنی ذرات معلق ریز در هواست که به خصوص در شرایطی که جریان هوا مناسب نداشته باشیم و هوا ساکن باشد یک تجمع هوای ساکن حاوی آلاینده ها و کربن در شهر ایجاد می‌شود که عامل همین شرایط در کلانشهر تهران است.

به گفته وی این پدیده موجب می‌شود که به دلیل نبود جریان باد مناسب ، دودهای حاصل از احتراق ماشین و ذرات معلق در هوای شهر تراکم پیدا ‌کند.

سوخت خانگی بالا در زمستان‌ها

خسروانی با بیان اینکه نکته دیگر آلودگی حاصل از کربن و ذرات معلق بحث مصارف سوخت خانگی است، افزود: قسمت اعظم تخلیه کربن و CO و CO2 به هوا از محل سوخت خانگی داخل منازل است، یعنی همان گاز خانگی.

وی افزود: الان در شهر تهران عملا مصرف سوخت مایع خانگی نداریم ولی خود سوخت گازی که می‌گوییم سوخت پاکی است به این معنا نیست که آلایندگی ندارد. وقتی میزان مصرف در کشور و به میزان خیلی زیادی در تهران افزایش پیدا می‌کند، تخلیه کربن به شهر زیاد می‌شود و نتیجه آن چیزی است که می‌بینیم؛ همین ذرات معلق سوخت خانگی است که به افزایش آلایندگی در شهر کمک می‌کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با تاکید بر اینکه در مجموع هر کدام ازاین بخش‌ها اثرات خود را دارند، گفت: هر کدام از این عوامل براساس شرایط زمانی و فصلی میزان اثر‌گذاری‌شان متفاوت است، به خصوص در فصل زمستان که میزان مصرف سوخت خانگی به میزان زیادی افزایش می‌یابد، اگرچه سوخت کلانشهر تهران گاز است، ولی تخلیه‌ گازهای حاصل از احتراق به هوای شهر بسیار زیاد و قابل ملاحظه است.

35 درصد گازوئیل تولید داخل یورو4 است

خسروانی با اشاره گازسوز بودن اتوبوس‌ها در شهر تهران، ادامه داد: گازوئیلی که مصرف می‌شود نیز با استاندارد یورو4 است، اما میزان مصرف براساس پیمایش 100 کیلومترشان با استاندارد ماشین اروپایی همخوانی ندارد. این یکی دیگر از دلایل الایندگی هوا است.

خسروانی درباره وضعیت تولید گازوئیل در کشور و استانداردهای آن تصریح کرد: حدود 35 درصد از گازئیل تولید داخل کشور استاندارد یورو 4 را دارد که حاصل از تولید روزانه 24 میلیون لیتر گازوئیل از پالایشگاه‌های تهران و شازند است.

ماجرای ریفورمیت و بنزین پتروشیمی

وی با تاکید بر اینکه سازمان استاندارد هیچگاه اعلام نکرده بود که وضعیت بنزین وارداتی از پتروشیمی بدتر است، تصریح کرد: برخی از رسانه‌های خاص و برخی از افراد خاص که در زمانی مسوولیت داشتند، این مطلب را طرح کردند که این خارج از واقعیت است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با اشاره به تولید ریفورمیت از سوی پتروشیمی‌ها در گذشته، گفت: اولا هیچ‌گاه صحبت این نشده که ما از پتروشیمی‌ها بنزین گرفتیم همیشه صحبت این بود که ریفورمیت گرفتیم و این ریفورمیت هم در شرایطی که در سال 1389 – 1390 گرفته می‌شده مقتضیات آن زمان بوده است و ما نمی‌خواهیم به این زمینه ورود پیدا کنیم، تصمیم استفاده از ریفورمیت در آن زمان هم با توجه به گزارشات و دستورات مقرربوده اما در اواخر سال 1392 تصمیم گرفته شد که دریافت ریفورمیت پتروشیمی قطع شود.

خسروانی با اشاره به اینکه در آن زمان ریفورمیت پتروشیمی‌ها برای مصرف با مواد دیگر امتزاج پیدا می‌کرد، اظهار کرد: دلیل تصمیم بر قطع دریافت ریفورمیت این بود که در آن برهه از زمان حدود شش میلیون تا 6.5 میلیون لیتر ریفورمیت دریافت می‌شد که حدود 40 درصد آن از پتروشیمی بندر امام و 60 درصد آن از پتروشیمی برزویه یا بوعلی بود، این ریفورمت براساس مستندات پتروشیمی بندر امام، حداقل 10 درصد بنزن و حدود 55 درصد مواد آروماتیک داشته است.

وی افزود: بنابراین این ریفورمیت وقتی می‌خواهد امتزاج پیدا کند با 40 درصد مواد دیگر امتزاج می‌یابد که اگر فرض کنیم این مواد اصلا دارای بنزن و مواد آروماتیک نباشد به این معنا است که ترکیب نهایی 6.5 تا هفت درصد بنزن خواهد داشت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با اشاره به اینکه با وجود تمام این بحث‌ها در آن مقطع تصمیم گرفته شد که دریافت ریفورمیت قطع شود، عنوان کرد: وقتی ریفورمیت 6.5 میلیون لیتری قطع می‌شد لاجرم برای رفع کمبود بنزین باید به سمت افزایش واردات می‌رفتیم، چون میزان تولید بنزین به اندازه مصرف داخلی نبود.

وی با بیان اینکه طبق تمهیدات مسوولین وقت وزارت نفت در مورد ریفورمیت، در تمام مستندات و گزارش‌ها اعلام شده بود که این طرح موقت است، افزود: قرار نبود این طرح استفاده از آن ریفورمیت که میزان آلایندگی‌اش بالا بوده، دائمی باشد. این طرح متناسب با شرایط خاص آن روز بوده و بنا بوده که وقتی شرایط خاص از بین رفت، کلا دریافت ریفورمیت قطع شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تصریح کرد: وقتی فرآیند دریافت ریفورمیت افزایش پیدا کرد، بعضی از شرکت های تامین‌کننده که مشخصا دو شرکت نامبرده هستند تصمیم گرفتند که با تمهیداتی میزان بنزن آن را کاهش دهند.

واردات بنزین یورو 4 با توقف دریافت ریفورمیت

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در ادامه با اشاره به اینکه تا سال 1392 بنزین وارداتی ایران طبق دستورالعمل قبلی اصلا استاندارد یورو 4 نبوده است، گفت: ما در آن زمان استانداردی ما بین استاندارد یورو 2 و یورو 3 داشتیم که تحت عنوان بنزین سوپر به کشور وارد می‌شد.

خسروانی با بیان اینکه پس از قطع دریافت ریفورمیت از سوی دولت، تکلیف شد که باید کمبود تولید بنزین کشور با بنزین یورو 4 جبران شود، تصریح کرد: این موضوع در اردیبهشت‌ماه سال 1393 به ما ابلاغ شد، از سوی دیگر عملیاتی کردن واردات بنزین یورو 4 به این صورت نیست که از سر خیابان این بنزین را بخریم، باید از سوی ارگان‌های مختلف یعنی امور بین‌الملل وزارت نفت برنامه‌ریزی شده و براساس آن قرار‌داد ثبت شود و بنابر قرار‌داد واردات صورت گیرد.

وی افزود: معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت از زمان ابلاغ دو ماه وقت خواست که بتواند بنزین با مقتضیات یورو 4 را وارد کند. به همین دلیل بود که اعلام کردیم از نیمه تیرماه سال سال 1393 بنزین با استاندارد یور 4 وارد می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با تاکید بر اینکه تیر سال گذشته دقیقا این برنامه‌ریزی محقق شد ، تصریح کرد:از آن زمان تمام محموله‌های وارد شده براساس استاندارد یورو 4 بود که البته یکی دو محموله اشکالاتی داشت که ما آنها را عودت دادیم . الان هم حدود 90 محموله بنزین که از سال گذشته و طی این مدت به کشور وارد کرده‌ایم به غیر از موارد خیلی استثنا که یکی دو مورد آن را نیز بازگرداندیم کاملا براساس استاندارد یور 4 بوده است.

خسروانی در ادامه با اشاره به اینکه یک محموله بنزین یورو 4 به هر روشی که تهیه شود، حدود 25 تا 30 مولفه تولید مشخص دارد، گفت: با این حال از این تعداد مولفه تنها چهار یا پنج مولفه است که محوریت اصلی و اثر‌گذار در بحث زیست محیطی دارد که بیشتر حساسیت نیز روی این قضیه است، بقیه موارد حساسیت دارد ولی نه از منظر زیست محیطی.

وی درباره این مولفه‌های زیست محیطی در بنزین یورو 4، اظهار کرد: محورهای مهم، بنزن حداکثر یک درصد، آروماتیک حداکثر 35 درصد، الفین حداکثر 18 درصد و گوگرد 50 جزء در میلیون است که مجموع این‌ها مشخصات بنزین یورو 4 است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود: در کنار اینها مولفه پنجمی با نام درجه آرام‌سوزی یا اکتان مطرح می‌شود که این درجه آرام‌سوزی به صورت مستقیم مشخصه بنزین یورو 4 نیست کما این‌که در کشورهای مختلف براساس امکانات، شرایط و تولید و واردات این عدد از 89 تا 97 متغییر است یعنی در کشورهای مختلف می‌بینید که بنزین استانداردشان با توجه به مولفه‌های زیست محیطی یورو4 است، ولی درجه آرام‌سوزی آنها متفاوت است.

به گفته خسروانی این درجه در کشور ما اساسا 91 است که با متولیان اداره استاندارد هماهنگ شده که در استاندارد اعلامی اداره استاندارد عدد اکتان 95 اعلام شده ولی با توجه به شرایط اکتان 91 پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت کشور مبنای توزیع بنزین در کشور و کلان شهر تهران، اکتان 91 در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: اما مولفه‌های زیست‌ محیطی دیگر دقیقا مطابق با استاندارد یورو 4 است. بر همان اساس نیز بنزین وارد شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، درپاسخ به این سوال که بنزین وارداتی از چه کشورهایی خریداری می‌شود؟ گفت: متولی واردات، امور بین‌الملل وزارت نفت است، از سوی دیگر اصلا این موضوع که بنزین از کجا تهیه می‌شود، اهمیت ندارد؛ بلکه آنچه مهم است مشخصات بنزین است از هر کجا که وارد می‌شود باید دارای این مشخصات باشد.

خسروانی درباره نحوه بررسی مشخصات بنزین تصریح کرد: برای کنترل محموله‌های بنزین وارداتی، در دو نقطه کنترل انجام می‌شود، یکی در مبدا است و از سوی شرکتی که دارد بنزین را تامین می‌کند همراه با بازدید شخص ثالث که به آن گواهی نامه داده، بررسی انجام می‌شود و برای امور بین‌الملل ارسال می‌کند.

وی افزود: اگر گزارش مطابق با مشخصه‌های بنزین یورو4 بود مجوز حرکت کشتی داده می‌شود، سپس در هنگام ورود به مقصد قبل از تخلیه یک نمونه از آن تست می‌شود و در آزمایشگاه مرکزی شرکت ملی پخش نفت جداگانه آزمایش می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تصریح کرد: در این زمان سازمان‌های مختلف از جمله استاندارد و شرکت ملی پخش و آزمایشگاه گمرک بندر‌عباس نیز نظارت می‌کنند اگر تایید شد اقدام به تخلیه می‌شود. موارد افتراقی نیز در این زمان عودت داده می‌شود.

تولید بنزین یورو 4 در پتروشیمی‌ها

خسروانی در ادامه درباره اینکه با وجود توقف دریافت ریفورمیت پتروشیمی، چرا شرکت پالایش و بخش از پتروشیمی بندر امام بنزین دریافت می‌کند؟ گفت: در اواخر سال 1393 پتروشیمی بندر امام اعلام کرد که فرآیند تولید ریفورمیت را تغییر داده و می‌تواند دقیقا بنزین با مشخصات یورو 4 تحویل شرکت پالایش و پخش دهد و این دیگر ریفورمیت نیست و تحت عنوان بنزین یورو 4 تولیدی پتروشیمی بندر امام تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: با طرح این موضوع یک تیم تحقیقاتی از شرکت پالایش و پخش به بندر امام اعزام شد تا فرآیند تغییراتی که داشته‌اند، نحوه‌ی بارگیری و ذخیره‌سازی آنها را بررسی کنند و گزارش نهایی فرآیند اصلاحی پتروشیمی بندر امام برای تولید بنزین استاندارد یورو 4 را تایید کرد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان اینکه به صورت آزمایشی هماهنگ شد که از تیرماه سال 1394، حدود 500 هزار لیتر در روز یعنی با حجم خیلی کم بنزین از پتروشیمی فوق دریافت شود، افزود: کنترل‌های لازمه در نظر گرفته شد به این صورت که بنزین تولیدی در محل تولید و در مخازن شرکت در بندر ماهشهر تست می‌شود و پس از تایید برای توزیع تحویل شرکت پالایش و پخش داده می‌شود.

خسروانی عنوان کرد: در واقع قبل از قطع دریافت در سال 1393 تولید پتروشیمی ریفورمیت با بنزن 10 درصد بوده، اما از تیر 1394 بنزین با استاندارد یورو 4 در پتروشیمی بندر امام تولید تحویل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان بنزین از این پتروشیمی خریداری می‌شود، گفت: قرار بوده است که الان تولید بنزین پتروشیمی امام براساس توافق و در صورت امکان تامین خوراک روزی 1.5 میلیون لیتر باشد، اما الان کمتر از یک میلیون لیتر محقق شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تصریح کرد: به دیگر پتروشیمی‌ها نیز که در این زمینه ابراز علاقه کرده‌اند، از جمله پتروشیمی برزویه اعلام کرده‌ایم که اگر بتواند فرآیند تولیدشان را مطابق فرآیند پتروشیمی بندر امام کنند و دقیقا بر مبنای استاندارد یورو 4 اصلاح کنند، ما از آنها نیز بنزین دریافت خواهیم کرد.

خسروانی با تاکید براینکه برای خود شرکت پالایش و پخش که مسوول تهیه و توزیع سوخت به ویژه بنزین است، خیلی راحت‌تر است که از امکانات داخلی استفاده کنند، افزود: به شرطی که پتروشیمی‌ها نیاز ما را بتواند تامین کند و تکلیف ما هم توزیع بنزین یورو4، در هشت کلانشهر کشور است. هر جایی در داخل کشور بتواند این را تامین کند ما استقبال می‌کنیم تا میزان واردات را به حداقل برسانیم.

وی درباره اینکه آیا با خرید بنزین از پتروشیمی بندر امام میزان واردات بنزین کاهش داشته است، گفت: قطعا ما هر قدر از بنزین تولید داخل بیشتر استفاده کنیم از واردات کاهش می‌دهیم.

واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به کشور

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، درباره میزان واردات بنزین در سال جاری، اظهار کرد: میزان واردات بنزین تابع سه فاکتور است یعنی میزان تولید داخل کشور، میزان مصرف بنزین و میزان ذخائر استراتژیک کشور که این سه مولفه به ما تکلیف می‌کند که چقدر بنزین وارد کنیم .

خسروانی افزود: ممکن است در یک ماه روزانه 15 میلیون لیتر بنزین وارد کنیم ممکن است در ماه دیگر روزانه چهار میلیون لیتر بنزین وارد کنیم، یعنی میزان واردات متغیر است. ملاک ما برای واردات بنزین متوسط میزان واردات بر مبنای نیاز در انتهای سال است.

وی درادامه خاطرنشان کرد: البته هدف‌گذاری ما با توجه به این‌که شش میلیون لیتر ریفورمیت پتروشیمی‌ها قطع شده بود و با در نظر گرفتن نرخ سه درصد در سال این بود که حدودا 10 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در روز وارد کشور شود که عملا کمتر از این مقدار محقق شد. سال گذشته که بسیار کمتر از این میزان واردات بنزین داشتیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، درباره میزان تولید بنزین در داخل، گفت: طبق میزان تولید بنزین داخلی حدود 60 میلیون لیتر در روز است، یعنی کمتر از 15 درصد از بنزین مورد نیاز داخل را وارد می‌کنیم که تمام برنامه‌ریزی‌های ما بر این است که با استفاده از ظرفیت داخلی استفاده بنزین داخلی را به حداکثر برسانیم.

خسرانی ادامه داد: در یک دوره‌ای در سال جاری تولید بنزین به حدود 64 میلیون لیتر در روز هم رسید که البته این میزان با توجه به این بود که تمام واحدهای بنزین‌سازی کشور کار می‌کرد و همین‌طور از پتانسیل خالی برخی از واحد‌های پالایشگاه‌ها مثل پالایشگاه اصفهان با استفاده از مازاد نفت در کشور استفاده کردیم و میزان تولید را به 64 میلیون لیتر رساندیم، اما این در یک بازه زمانی موقت بود و آنچه که به صورت تثبیت شده تولید می‌کنیم حدود 60 میلیون لیتر بنزین در روز است.

وی در ادامه با تاکید براینکه 9 پالایشگاه با واحد‌های بنزین‌سازی پس از یک دوره کارکرد باید برای تعمیرات اساسی متوقف شوند، گفت: این طور نیست که واحدهای بنزین‌سازی به‌طور دائم کار کنند.در سه ماهه اخیر هم تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ تهران را داشتیم و هم تعمیرات اساسی پالایشگاه شیراز و آبادان.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود: تعمیرات اساسی بزرگ ما در بنزین‌سازی پالایشگاه‌ شازند در بهار امسال بوده است که اینها قطعا در میزان متوسط تولید بنزین اثر‌گذار است، درواقع در یک بازه‌ای امسال 64 میلیون لیتر تولید می‌کردیم و من در برخی رسانه‌ها دیدم که نوشته‌اند که تولید بنزین کشور شش میلیون لیتر کاهش پیدا کرده و که کاملا کلامی غیرواقعی است.

به گفته خسروانی واحد‌های‌ بنزین‌سازی هر سه تا پنج سال به مدت حدودا 30 روز با توجه به وضعیت واحد از سرویس خارج می‌شوند که بتوانند بعد از آن دوباره وارد فرآیند تولید شوند و بنابراین طبیعی است که یک واحد پالایشگاهی که حدود یک ماه واحد بنزین‌سازی آن متوقف است، در تولید بنزین در کل کشور اثر‌گذار باشد.

وی در این مورد خاطرنشان کرد: وقتی دو واحد بنزین‌سازی پالایشگاه تهران با تناوب زمانی بسته شد مجموع تولید این پالایشگاه که 6.5 میلیون لیتر در روز است، از مجموع تولید کل بنزین کم شد و این امر طبیعی است.

نگاهی به آینده پالایشگاه‌ها

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا خرید بنزین بی کیفیت پلایشگاهی نیز متوقف شده است گفت: این امر به صرف گفتن نیست برای آنکه پالایشگاه بتواند بنزین با استاندارد‌های مورد نظر تولید کند باید فرآیند‌هایش را اصلاح کند. فرآیند یعنی این‌که واحد‌های جدید ساخته شود و ساخت واحد‌های جدید به مفهوم این است که پالایشگاه‌ها طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا کنند طرح‌های توسعه‌ای هم نیازمند سرمایه‌گذاری است، برخی از پالایشگاه‌ها بخشی از کار را انجام داده‌اند و برخی نیز به صورت کامل انجام نداده‌اند و درحال انجام است . به هرجهت سرمایه‌گذاری نیاز است. مساله این است که طرح‌های توسعه‌ای در برخی پالایشگاه‌ها انجام شده است مثل پالایشگاه اراک.

وی افزود: در پالایشگاه اصفهان بخشی از کار قبلا انجام شده بود خوشبختانه از 15 مهرماه امسال واحد ایزوریزاسیون اصفهان راه‌اندازی شده که به این ترتیب 70 درصد 10 میلیون لتر در روز از بنزین تولید اصفهان یورو 4 است.

حجم استاندارد یورو 4 در بنزین تولیدی

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در پاسخ به این سوال که از کل تولیدات داخلی بنزین چه میزان از آن بنزین استاندارد است، گفت: از کل 60 میلیون لیتر بنزین تولیدی حدود 16 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه اراک و یک میلیون لیتر بنزین تولیدی تبریز استاندارد یورو 4 را دارد و قبل از راه‌اندازی واحد ایزوریزسیون اصفهان دو میلیون لیتر بنزین استاندارد یورو 4 در اصفهان داشته‌ایم که این میزان به هفت میلیون لیتر افزایش یافته است که ابته در مرال نهایی تولید آزمایش است.

خسروانی تاکید کرد: الان این بنزین به صورت آزمایشی تولید می‌شود که با در نظر گرفتن آن مجموعا 24 میلیون لیتر از 60 میلیون لیتر بنزین تولید داخل استاندارد یورو 4 را می‌گیرید که این حدود 40 درصد می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره طرح توقف واردات بنزین تا پایان سال 1395، تصریح کرد: پیش فرض این قضیه بهر‌ه برداری از پروژه ستاره خلیج فارس بوده است. الان متولیان امور این پروژه دارند تمام تلاششان را می‌کنند که فاز اول پروژه را در حداقل زمان ممکن راه‌اندازی کنند که در صورت راه‌اندازی فاز اول واحد بنزین‌سازی ستاره خلیج فارس روزانه از این فاز حدود 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یور 4 تولید می‌شود که قطعا این امر به این معنا است که می‌توانیم واردات بنزین را متوقف کنیم.

خسروانی درباره طرح صادرات بنزین نیز اظهار کرد: در حال حاضر دو فاز دیگر ستاره خلیج فارس یعنی فاز دوم و سوم با ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین در روز در نظر گرفته شده‌اند که در صورت راه‌اندازی ما می‌توانیم صادر‌کننده باشیم. اما در این زمینه متولیان محدودیت‌های مالی داشته‌اند اگرچه نظارت کامل را وزارت نفت دارد و در حال تلاش هستیم که در حداقل زمان فازها به بهره‌برداری برسد، اما محدودیت مالی در این زمینه وجود دارد که ان‌شا‌الله در حال برطرف شدن است.

وی درباره رایزنی برای جذب سرمایه خارجی، تصریح کرد: با شرکت‌های خارجی صحبت شده است اما با توجه به شرایط بین‌المللی سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی تا به حال محقق نشده بود، الان تلاش از سوی تمام شرکت‌های پالایشی و شرکت نفت در حال انجام است که بتوانند سرمایه و فاینانس مورد نیاز را برای این پروژه‌ها تهیه کنند تا در حداقل زمان ممکن کار انجام شود.

وی ادامه داد: اما در پالایشگاه اصفهان برخی طرح‌های توسعه‌ای در حال انجام است مثل واحد تصفیه گازوئیل این مجموعه که امیدواریم تا پایان سال 1396 به بهره‌برداری برسد که به این ترتیب 16 میلیون لیتر گازوئیل اصفهان نیز استاندارد یورو 4 و 5 را خواهد داشت.

منبع: ایسنا


برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 52021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha