کد خبر 52404
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
خودروهای وارداتی گران شد

پرشین خودرو: در حالی که رکود در بازار خودروهای داخلی تداوم خود را حفظ کرده است، اما بازار خودروهای وارداتی با آغاز سال جدید میلادی تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده است. آنگونه که فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند، بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل ورود خودروهای 2016 و نوسانات نرخ ارز، با افزایش قیمت مواجه بوده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در همین حال در شرایطی فعالان بازار خودروهای وارداتی عمده‌ترین عامل در افزایش قیمت خودروهای خارجی طی هفته جاری را نوسانات نرخ ارز می‌دانند که کارشناسان از جمله مسائل اثرگذار در نوسانات نرخ ارز را واسطه‌گری‌ و تنش‌های اخیر در منطقه عنوان می‌کنند و معتقدند که این موضوع مقطعی است و انتظار می‌رود پس از اجرای برجام نرخ ارز به ثبات برسد. عامل دیگر افزایش قیمت وارداتی‌ها ورود خودروهای مدل 2016 است که طی هفته جاری در بازار خودروهای وارداتی عرضه شد. به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت قیمت خودروهای 2016بین 10 تا 15 میلیون تومان افزایش نسبت به مدل خودروهای 2015 داشته است.



همچنین آمارهای رسمی منتشر شده توسط گمرک طی هفته جاری نیز نشان می‌دهد در ۹ ماهه ابتدای امسال بیش از ۳۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۷۱۷ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۴۴۵ دلار وارد کشور شده است که طی ماه جاری برخی از این خودروها به‌دلیل عدم تطابق با استانداردهای تعریف شده توسط سازمان ملی استاندارد همچنان در گمرک مانده‌اند. از سوی دیگر واردات خودروهای سواری در حالی از آذرماه روبه‌رشد گذاشته که توام با آن خبر آمدن برندهای جدید در بازار موجب شده که رقابت در بازار خودروهای وارداتی افزایش یابد. با این وجود پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که به‌دنبال رفع تحریم‌ها در اواخر هفته جاری و باز شدن درهای کشور برندهای جدید دیگری نیز برای ورود به بازار ایران در حال فعالیت هستند. در شرایطی که بازار وارداتی‌ها در هفته جاری تحولات متعددی را به خود دید، اما بازار خودروهای داخلی به‌دلیل تداوم رکود همچنان سر در لاک خود فرو برده است. به‌طوری‌که نمایشگاه‌های خودرو پایتخت یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند. آنگونه که نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت پیش‌بینی می‌کنند، وضعیت کنونی حاکم بر بازار خودروهای داخلی تا چندماه دیگر نیز ادامه دارد. بسیاری از فعالان بازار در حال حاضر امیدی به بازار شب عید نیز ندارند.


ثبات قیمت داخلی‌ها

اما به بازار برویم و ببینیم خودروها طی هفته جاری چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده است. به روایت نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پژو 206 تیپ 5 در حال حاضر با قیمتی برابر با 37 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت این خودرو طی هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 که ثبات خود را در بازار حفظ کرده، در حال حاضر 37 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. پژو 405 نیز این هفته تغییر قیمتی را به خود ندیده و هم‌اکنون 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند نیز 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. اما از بازار رانا هم خبر می‌رسد، این خودرو بدون تغییر قیمت در هفته جاری، در حال حاضر 32 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم این هفته تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته‌ای می‌شود که در این قیمت ثابت مانده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است. همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته است؛ اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمتی طی هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات با قیمت برابر با 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کرد. در این میان اما سری به خودروی جدید سایپا یعنی ساینا بزنیم که پیش فروش آن طی هفته‌جاری آغاز شده است.

خودرویی که محصول جدید این شرکت به شمار می‌رود و به‌نوعی به روز شده و تغییر شکل یافته تیبا محسوب می‌شود. قیمت این خودرو 27 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است. سری هم اما به خانواده تندر 90 بزنیم که قیمت این خودروها طی این هفته نشان از تثبیت قیمت آن دارد. به گفته فعالان بازار قیمت تندر90 در مدل پارس‌خودرویی و E2 و اتومات ثبات خود را حفظ کرده است؛ به‌طوری‌که تندر E2 در حال حاضر قیمتی برابر با 39 میلیون تومان دارد. پارس‌تندر نیز هم‌اکنون 39 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار تندر90 مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون با قیمت 46 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نگاهی هم اما به عضو جدید خانواده تندر90 یعنی ساندرو بیندازیم که نیامده با افزایش قیمت مواجه شد. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر ساندرو در مدل اتومات قیمتی برابر با 51 میلیون تومان دارد و این در حالی است که نمایندگی‌های پارس‌خودرو این محصول را 48 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسانند. همچنین مدل دنده‌ای ساندرو که در نمایندگی‌ها قیمتی برابر با 42 میلیون و 900 هزار تومان دارد، در بازار تا مرز 45 میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد. ساندرو که به‌نوعی مدل‌هاچ بک تندر90 محسوب می‌شود.


ورود 2016 ها

اما بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و عرضه خودروهای 2016 طی هفته جاری با افزایش قیمت مواجه بوده است. براین اساس با ورود تدریجی مدل‌های 2016، مشتریان رفته رفته باید با مدل‌های 2015 خداحافظی کنند. هرچند طی هفته‌های گذشته بسیاری از خودروهای مدل 2016 که استاندارد مربوط به مه‌شکن را نداشتند، در گمرک ماندند اما با مذاکرات میان انجمن واردکنندگان و سازمان استاندارد این مشکل حل شد و این خودروها نیز به تدریج وارد بازار خواهند شد. در حال حاضر نیز برخی خودروهای 2016، روانه بازار شده‌اند و از همین رو اختلاف قیمت میان آنها و مدل‌های 2015، به‌چشم می‌آید؛ به‌طوری‌که بنا به گفته فعالان بازار تفاوت قیمت میان خودروهای مدل 2016 با سال گذشته بین 10 تا 15 میلیون تومان است. به این ترتیب، هم‌اکنون در بازار خودروهای وارداتی مدل 2016، هیوندایی توسان با قیمت 162 میلیون تومان به فروش می‌رسد. النترا نیز قیمتی برابر با 130 میلیون تومان دارد. هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 174 میلیون تومان دارد. محصولات کیا 2016 نیز با افزایش مواجه بودند؛ به‌طوری‌که برای خرید کیا اپتیما باید 165 میلیون تومان هزینه کرد. سراتو نیز هم‌اکنون با قیمت 126 میلیون تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز در مدل 2016 با افزایش قیمت مواجه شدند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت 190 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی 180 میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس‌هاچ‌بک در مدل 2016 نیز 112 میلیون تومان قیمت دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 52404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha