کد خبر 53256
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
ایرباس‌های 380 به کجا می‌رود؟

پرشین خودرو: با انعقاد قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس بین ایران و فرانسه، 12 فروند از مجهزترین، مدرن ترین و دوربردترین هواپیماهای دنیا یعنی ایرباس 380 به ایران می آیند. این هواپیمای دو طبقه که ظرفیت حمل 800 مسافر را دارد، البته در صورت اختصاص یک طبقه به فرست کلاس و بیزنس کلاس، ظرفیت آن به 525 نفر کاهش می یابد، می تواند بیش از 14 هزار کیلومتر یکسره و بدون سوختگیری پرواز کند و از این جهت برای مقاصد دوردست یک هواپیمای ایده آل بوده و نیاز به فرود در فرودگاه های بین راه و سوختگیری را حذف می کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، استفاده از ایرباس های 380 در مسیرهای طولانی، بازار ایرلاین های عربی و ترکی که انحصار حمل مسافران ایرانی به مقاصد دوردست را در دوره تحریم در دست داشتند کساد خواهد کرد یا حداقل به قیمت های رقابتی تر خواهد انجامید که منافع مسافران ایرانی را در پی خواهد داشت.

در زیر برخی از مقاصد احتمالی ایرباس های380 «ایران ایر» را با هم مرور می کنیم:


نیویورک

ساعت پرواز تهران تا نیویورک : 12 ساعت و 47 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا نیویورک : 9879 کیلومتر
با برداشته شدن تحریم ها، تقاضای سفر به آمریکا برای تجار و صنعتگران ایرانی افزایش خواهد یافت و بالتبع سفرهای بیشتری از سوی گردشگران و تجار آمریکایی به ایران صورت خواهد گرفت. پرواز تهران- نیویورک یکی از مهمترین و پرسروصداترین پروازهای ایران ایر خواهد بود.


تورنتو

ساعت پرواز تهران تا تورنتو : 12 ساعت و 49 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا تورنتو : 9911 کیلومتر
با استقرار دولت جدید در کانادا و نیز ارتقای روابط سیاسی دو کشور، شهر تورنتو با وجود هزاران ایرانی، یکی از مقاصد عمده سفرهای ایرباس 380 خواهد بود. وجود دانشجویان ایرانی و ازدیاد سفرهای خانوادگی و تجاری بین ایران و کانادا، این مسیر را به یکی از پرترافیک ترین مسیرهای پروازی بدل خواهد ساخت.


توکیو

مدت پرواز تهران تا توکیو : 10 ساعت و 2 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا توکیو : 7680 کیلومتر
توسعه روابط تجاری و صنعتی با ژاپن همواره یکی از آرزوهای صنعتگران و مدیران دولتی ایران بوده و حتی بارها مسئولان از ژاپنیزه کردن ایران صحبت کرده اند. پس از برجام قطعا این روابط توسعه خواهد یافت و سفرها بین تهران و توکیو به سطح بالایی خواهد رسید. نکته اینکه پیش از این پروازهای تهران توکیو ناچار بودند در پکن فرود آمده و ضمن پیاده و سوار کردن مسافر، سوختگیری کنند که با آمدن ایرباس 380 این الزام برطرف خواهد شد.

سئول

ساعت پرواز تهران تا سئول : 8 ساعت و 40 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا سئول : 6566 کیلومتر
کره جنوبی از تحریم ایران زیان فراوانی دید، زیرا بازار ایران بشدت خواهان کالاهای کره ای همچون خودروی سواری، محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی است. حال با برداشته شدن تحریم ها، مراودات تجاری و گردشگری بین ایران و کره جنوبی افزایش خواهد یافت و لزوم سفرهای یکسره و مستقیم به سئول بیش از پیش احساس خواهد شد.

پکن

ساعت پرواز تهران تا پکن: 7 ساعت و 28 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا پکن : 5612 کیلومتر
رابطه ایران و چین حتی در دوره شدت یافتن تحریم ها قطع نشده و رفت و آمد بین تهران و پکن حتی از گذشته بیشتر شد زیرا چینی ها در دور زدن تحریم ها به ایران کمک می کردند. به دلیل ارزانی کالاهای چینی، تجار ایرانی حتی پس از برجام نیز دل از این بازار نکنده اند و همچنان واردات از چین یکی از محبوبترین فعالیت های تجاری در ایران محسوب می شود. این امر به افزایش سفرهای بین دو کشور منجر خواهد شد.


شانگهای

ساعت پرواز تهران تا شانگهای : 8 ساعت و 27 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا شانگهای : 6396 کیلومتر
شانگهای بدون شک قلب تجاری و گردشگری چین محسوب می شود و مسافران زیادی در بین ایرانی ها خواهد داشت. ضمن اینکه احتمال برقراری پروازهای دوسره بین تهران - شانگهای و سپس هنگ کنگ و گوانگژو توسط ایران ایر وجود دارد.

کوالالامپور

ساعت پرواز تهران تا کوالالامپور : 8 ساعت و 16 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا کوالالامپور : 6291 کیلومتر
مالزی در طول دو دهه گذشته جزو اصلی ترین مقاصد گردشگری ایرانیان بوده است. ضمن آنکه اکنون هزاران دانشجوی ایرانی در دانشگاه های این کشور به تحصیل مشغول هستند. بنابراین خط تهران کوالالامپور قطعا یکی از مسیرهای رفت و آمد ایرباس 380 خواهد بود.

مسکو

ساعت پرواز تهران تا مسکو : 3 ساعت و 34 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا مسکو : 2464 کیلومتر
روسیه در دوره تحریم یکی از مقاصد مهم سفرهای سیاسی، نظامی و گردشگری ایرانیان بوده است. پیش بینی می شود با برداشته شدن روادید بین دو کشور، این سفرها تسهیل شده و گسترش یابد. سن پترزبورگ و مسکو از رویایی ترین مقاصد گردشگری در روسیه هستند که از قدیم مورد توجه ایرانیان قرار داشته اند.


ژوهانسبورگ

ساعت پرواز تهران تا ژوهانسبورگ: 9 و نیم ساعت
فاصله هوایی تهران تا ژوهانسبورگ: 7283 کیلومتر
آفریقا همیشه جزو مقاصد گردشگری ایرانیان بوده لیکن بیشتر این سفرها به کنیا و شمال آفریقا صورت گرفته است. حال با ایجاد خط دوربرد یکسره بین تهران و ژوهانسبورگ می توان امید داشت که گردشگران بیشتری بین ایران و آفریقا بویژه در جنوب این قاره رفت و آمد کنند. ضمن اینکه آفریقای جنوبی به لحاظ صنعتی و معدنی نیز جزو قدرتهای دنیا بشمار می رود و در اثر این سفرها، مراودات تجاری و صنعتی سودمندی بین دو کشور شکل خواهد گرفت.


لندن

ساعت پرواز تهران تا لندن: 6 ساعت
فاصله هوایی تهران تا لندن: 4400 کیلومتر
نام لندن اگرچه در بین سیاسیون ایران خوشنام نیست، اما در بین گردشگران ایرانی بسیار محبوب است. هزاران ایرانی در این شهر و سایر شهرهای انگلیس به تحصیل مشغول هستند و تمایل تجار انگلیسی به انعقاد قراردادهای تجاری با طرف های ایرانی محرک اصلی ازدیاد سفرهای هوایی بین تهران و لندن خواهد بود. بار عمده این سفرها را ایرباس 380 به دوش خواهد کشید. کازابلانکا


کازابلانکا

ساعت پرواز تهران تا کازابلانکا: 7 ساعت و 45 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا کازابلانکا: 5405 کیلومتر
کازابلانکا در شمال غرب آفریقا علاوه بر اینکه یک مقصد توریستی برای ایرانیان محسوب می شود، دروازه ورود به غرب قاره سیاه محسوب می شود و اغلب پروازهای دوسره به کشورهایی همچون سنگال ابتدا در این شهر فرود می آیند. کازابلانکا بدلیل فاصله اندک با اسپانیا از طریق تنگه جبل الطارق نیز یک مقصد توریستی معروف در اروپا بوده و رفت و آمد اروپاییان به این شهر مراکش، آن را به شهرت جهانی رسانده است.

ریو دو ژانیرو

ساعت پرواز تهران تا ریو دو ژانیرو : 15 ساعت و 15 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا ریو دو ژانیرو: 11862 کیلومتر
شهر ریو دو ژانیرو در برزیل، نقطه تماس بین ایران و آمریکای جنوبی و قطعا یکی از مسیرهای مهم گردشگری و تجاری بین ایران و قاره مذکور خواهد بود. ضمن آنکه برزیل جزو قدرتهای نوظهور بوده و تمایل فراوانی به توسعه روابط با ایران دارد. المپیک ریو ممکن است حتی این شهر را به نخستین مقصد سفر ایرباس 380 ایران ایر تبدیل کند.

سیدنی

ساعت پرواز تهران تا سیدنی : 16 ساعت و 32 دقیقه
فاصله هوایی تهران تا سیدنی: 12902 کیلومتر
استرالیا از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و اکنون هزاران ایرانی در این کشور زندگی می کنند. سرزمین کانگوروها یکی از مقاصد توریستی جدی ایرانی ها پس از برجام خواهد بود که امکان سفر یکسره به آن تاکنون از تهران وجود نداشته است لیکن با ورود ایرباس 380 به ناوگان هوایی کشور، این سفر دیگر یک رویا نخواهد بود.

یادداشت: رسول رازقندی

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha