کد خبر 54336
۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
تست و مقایسه «رنو فلوئنس» و «ام‌.جی 6»+تصاویر

پرشین خودرو: در شرایط فعلی بازار خودرو کشورمان اگر بخواهیم مبلغی کمتر از یکصد میلیون تومان را به خرید خودرویی متناسب با نیازهایمان اختصاص دهیم چه گزینه هایی در اختیار داریم؟

به گزارش «پرشین خودرو»، بی‌شک یا باید به سراغ محصولات تولیدی وطنی که سالیان درازی است با همان تکنولوژی قدیمی و ظاهر از مد افتاده و کسل کننده در حال تولید هستند رفته و یا به تازه واردهای چینی که حدود یک دهه است به بازار داخلی راه پیدا کرده‌اند دل بست. نبود گزینه‌های منطقی و جذاب از برندهای مطرح در این محدوده قیمتی در بازار کشورمان یک خلاء بزرگ محسوب شده که شاید بتوان با برخی تغییرات معقولانه در سیاست‌گذاری‌ها این خلاء را به راحتی پر کرد.

اما اگر قصد پرداخت رقمی فراتر از یکصد میلیون تومان را داشه باشید شرایط بازار بسیار متفاوت است. زیرا در این حالت می‌توانید به برندهای معتبرتر و گزینه‌های لوکس‌تری فکر کرده و در نهایت به گزینه منطقی‌تری دست یابید. البته در این بین گزینه‌های ایده‌آلی وجود دارند که برچسب قیمتی آنها رقمی فراتر از صد میلیون تومان را نشان می‌دهد اما مورد استقبال مشتریان قرار نگرفته‌ و به نوعی در بازار کمی ناشناخته مانده‌اند. اگر بخواهیم به دو مورد از این خودروها اشاره کنیم می‌توان از ام‌جی6 مگنت و رنو فلوئنس یاد کردکه اگرچه هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد و برتری‌های خاص خود را دارند اما آنطور که باید و شاید مورد پسند سلیقه مشتری ایرانی و استقبال قرار نگرفته‌اند.

شرایطی فراهم شد تا این دو مدل را در کنار هم قرار داده و در رقابتی نفس‌گیر آنها را به چالش بکشیم تا با نقاط ضعف و قدرت هریک بیشتر آشنا شویم.

برخورد اول

در برخورد و نگاه اول باید ام‌جی6 را پویا و اسپرت و رنو فلوئنس را کمی محافظه‌کار اما لوکس و مدرن دانست. در طراحی ام‌جی6 سعی شده تا علاوه بر حفظ المان‌های خانوادگی خودرو، حس پویایی و اسپرت بودن نیز به خوبی حفظ شود. در نمای جلویی ام‌جی6 ورودی‌ هوای بزرگ قرار گرفته در قسمت زیرین سپر به همراه پوشش مشبک لانه زنبوری که در طرفین به مه‌شکن‌ها منتهی می‌شود در ترکیب با ورودی هوای کوچک‌تر قرار گرفته در قسمت بالایی سپر که به لوگوی ام‌جی مزین شده، در تناسب نسبتا خوبی با فرم کلی بدنه و گرافیک چراغ‌ها قرار داشته و همانطور که پیشتر نیز بیان شد تمامی این ملاحظات و المان‌ها در خلق پیکره‌ای اسپرت‌تر از ام‌جی6 به کار گرفته شده‌اند.

این المان‌ها به همین جا ختم نشده و استفاده از خطوط چندگانه غلیظ در نمای جانبی در کنار طرح جذاب و قابل توجه رینگ‌ها و چراغ‌های عقب همگی در همین راستا ساخته و پرداخته شده‌اند. یکی از نقاط قوت در نمای خارجی ام‌جی6 را باید گرافیک و هندسه چراغ‌های جلو و عقب دانست که علاوه بر هماهنگی با فرم کلی بدنه از جذابیت بصری قابل توجهی بویژه در تاریکی شب برخوردار هستند.

در طرف مقابل رنو فلوئنس قرار دارد. خودرویی که در نگاه اول کمی محافظه کار به نظر می رسد اما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در بخش جلویی فلوئنس با ورودی هوا بزرگتری در بین دوچراغ جلو روبرو می‌شویم که جنس کرومی و براق آن بر وقار و چهره و لوکس‌تر فلوئنس تاثیر غیر قابل انکاری گذاشته است. گرافیک و هندسه چراغ‌های جلو در نوبه خود جذاب و زیبا هستند اما در چشم بیننده اندازه آنها نسبت به ابعاد بدنه خودرو کمی بزرگ به نظر می‌رسد.

در نمای جانبی فلوئنس خبری از آن خطوط غلیظ و چندگانه‌ای که در ام‌جی6 شاهد آن بودیم نیست و طراحان در این بخش به کمی انحنا دادن به فرم در‌ها بسنده کرده‌اند. همچنین رینگ‌های فلوئنس نیز هدف همین طراحی ساده قرار گرفته‌اند و جذابیت بصری کمتری را نسبت به ام‌جی6 دارند.

در قسمت عقبی فلوئنس محافظه‌کاری طراحان بیشتر به چشم می‌آید و گرافیک چراغ‌های عقب یک پاشنه آشیل برای این خودرو به شمار می‌رود زیرا نه زیبایی و جذابیت ام‌جی را دارند و نه از نظر ابعاد و هندسه با فرم بدنه خودرو متناسب هستند.

اگرچه اظهار نظر در مورد زیبایی و زشتی امری سلیقه‌ای بوده و نمی‌توان به صورت محض در مودر آن بحث کرد اما در قیاس میان تناسبات و پیکرتراشی این دو رقیب باید بیان کرد که در ام‌جی6 سعی شده است تا ماحصل کار خودرویی اسپرت و مهیج باشد که در عین حال بتواند نیاز‌های یک خانواده را نیز برطرف کند در حالی که رنو درفلوئنس ترجیح داده است با ارائه طرحی ساده‌تر و البته لوکس‌تر یک مدیر کت و شلوار پوش جوان را مخاطب خود قرار دهد.

داخل کابین

در کابین دو خودرو نیز همانند نمای خارجی با دو طرح و فضای کاملا متفاوت روبرو هستیم. در داخل اتاق ام‌جی6 استفاده از نوارهای پلاستیکی نقره‌ای رنگ در ترکیب با داشبورد تمام مشکی و غربیلک فرمان بزرگ چهار پره به القای همان حس اسپرت منجر شده‌اند. قرار گرفتن نشانگرهای صفحه کیلومتر و صفحه نمایش تعبیه شده در قسمت میانی داشبورد در قابی یکپارچه جزء مانورهای زیبا و جذاب داخل کابین ام‌جی6 به شمار می روند.

کیفیت مواد به کار رفته در داخل اتاق قابل قبول، اما ضعیف‌تر از فلوئنس است. یکی از نکات قابل توجه وجود اهرم ترمز دستی مکانیکی با هندسه‌ای شبیه عدد هفت انگلیسی است که جا داشت ام‌جی همانند رنو از ترمز پارک برقی خودکار استفاده کند. فضای پا و سر در ردیف جلوکافی و مناسب به نظر رسیده اما در ردیف عقب ممکن است سرنشین با جثه درشت و قد بلند کمی با مشکل مواجه شود.

ارگونومی ام‌جی6 چندان دلچسب نبوده و کارکردن با برخی ادوات نظیر پنل سیستم تهویه نیازمند صرف وقت و تمرکز بالایی است. در مقابل در کابین فلوئنس با ترکیبی از رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، کرم و البته نوار براق طرح چوب روبرو می‌شویم که همین امر حس قرار گرفتن در کابین یک خودروی لوکس را القا می‌کند.

کیفیت مواد به کار رفته در داخل کابین و همچنین مونتاژ قطعات از ام‌جی6 بالاتر است. رعایت پارامترهای ارگونومی در سطحی بالاتر و پرهیز از شلوغی بیش از حد در داخل کابین سبب می‌شود راحت‌تر بتوانیم با کابین فلوئنس ارتباط برقرار کنیم. همچنین فضای سرنشینان در قسمت عقب نیز راحت‌تر از ام‌جی6 به نظر می‌رسد، اما در ام‌جی سرنشینان ردیف جلو فضای بیشتری برای قرار دادن اشیاء کوچک همانند تلفن همراه در اختیار دارند.

در کنار موارد فوق استفاده از سیستم صوتی حرفه‌ای Bose مجهز به آمپلی‌فایر و ساب‌ووفر و همچنین استفاده از سامانه Keyless و استارت دکمه‌ای از جمله برتری‌های فلوئنس به شمار می‌روند.

پشت فرمان

ابتدا به سراغ ام‌جی6 می‌رویم. با قرار گرفتن در کابین و بستن درها سکوت و آرامش مطلوبی داخل اتاق حکم فرما می‌شود. ریموت خودرو را در شکاف تعبیه شده قرار داده و با فشردن همان ریموت به سمت داخل پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ ام‌جی استارت می‌خورد.

صندلی‌های سفت و اسپرت خودرو که بدن را به خوبی پشتیبانی می‌کنند در کنار شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان و البته نشانگرهای جذاب صفحه کیلومتر از جمله مواردی هستند که به جذابیت رانندگی با ام‌جی6 افزوده‌اند. اهرم تعویض دنده را در حالت اتوماتیک قرار داده و ترمز دستی را از مدار خارج می‌کنیم. با رها کردن پدال ترمز حرکت خودرو به آرامی شروع شده و ترجیح می‌دهیم چند کیلومتر اول را به همین حرکت آرام ادامه داده تا با خلق و خوی خودرو بیشتر آشنا شویم.

در حرکت آرام خودرو ضمن بررسی عملکرد سیستم فرمان و تعلیق همه چیز خوب و نرمال به نظر رسیده و به تدریج بر سرعت خودرو می‌افزاییم. سواری ام‌جی6 چه در حرکت آرام و چه در سرعت‌های بالاتر خشک و خشن است که با توجه به ذات اسپرت خودرو طبیعی به نظر می‌رسد.

نکته‌ای که در طول رانندگی چند ساعته با ام‌جی6 بسیار عجیب بوده و جلب توجه میکرد عملکرد ضعیف و نا مطمئن سیستم ترمز خودرو بود. به طوری که در روز تست برای رعایت اصول ایمنی اقدام به ترمزگیری از چند متر قبل‌تر از موانع کردیم تا از توقف کامل خودرو اطمینان حاصل شود. در واقع ترمز ام‌جی6 مگنت به گونه‌ای است که انگار نیمه اول پدال ترمز کاملا خلاصی دارد و سیستم ترمز تازه از زمانی که پدال ترمز تا نیمه فشرده شود وارد مدار می‌شود.

نکته دوم در مورد ام‌جی6 دید خوب و تسلط کافی راننده به اطرف خودرو است که در راحتی رانندگی در مسیرهای پرترافیک شهری تاثیر به سزایی دارد.

با افزایش سرعت خودرو و رسیدن به سرعت 90 کیلومتر در ساعت اقدام به تعویض خطوط می‌کنیم که در این بخش نیز فرمان تیز و خوش دست و سیستم تعلیق ام‌جی6 به کمک ما آمده و تجربه رانندگی و هندلینگی دلچسب را رقم می‌زند. آزمون شتابگیری را به بعد از سواری با رقیب فرانسوی موکول کرده و به سراغ فلوئنس می‌رویم.

ریموت طراحی شده برای فلوئنس کمی بزرگ و فاقد هرگونه هندسه جذابی است اما نکته مثبت وجود سیستم Keyless است که یک آپشن لوکس و برگ برنده برای فلوئنس به شمار می‌رود. با نشستن پشت فرمان فلوئنس همانند ام‌جی6 شاهد آرامش و سکوت دلچسبی در کابین هستیم. همچنین صندلی‌ها از انعطاف و نرمی بیشتری نسبت به رقیب چینی برخوردار هستند که با توجه به ذات آرامتر و لوکس‌تر فلوئنس امری طبیعی به شمار می‌رود.

با نگه داشتن پدال ترمز و فشردن دکمه Start/Stop پیشرانه 2 لیتری رنو با خونسردی هرچه تمام‌تر روشن شده و هیچ‌گونه لرزش و تکان اضافی در کابین در هنگام استارت خودرو حس نمی‌شود. جعبه دنده اتوماتیک5 سرعته CVT را درگیر کرده و حرکت را آغاز می‌کنیم. از همان ابتدای حرکت سواری نرم و آرام فلوئنس کاملا خودنمایی می‌کند و رقیب فرانسوی دست‌اندازها و چاله‌ها را بهتر و با کوبش کمتری نسبت به ام‌جی پشت سر می‌‌گذارد. نکته مثبت و قابل توجه در مورد فلوئنس قدرت ترمزگیری بسیار قوی آن است که حس اعتماد به نفس بالایی را به راننده منتقل می‌کند.

با افزایش سرعت، فرمان برقی فلوئنس به سرعت واکنش نشان داده و شروع به سفت‌تر شدن می‌کند که سبب می‌شود کاملا در دست بوده و آماده اجرای فرامین راننده باشد اگرچه در سرعت‌های بالا نباید از آن انتظار هندلینگ ام‌جی6 را داشت. نکته مثبت دیگر سیستم تهویه مطبوع بسیار کارآمد و پربازده در فلوئنس است که در گرمای 43 درجه‌ای شهر یزد به کمک ما آمده و فضای داخلی کابین را کاملا خنک و مطبوع نگه داشت در حالی که عملکرد سیستم تهویه ام‌جی6 چندان چنگی به دل نمی‌زد.

نوبت به آزمون شتابگیری می رسد. در یک اتوبان وسیع و خلوت در مسیر حرکت به سمت کارخانه یزدتایر دو خودرو را در کنار هم قرار داده و با شمارش معکوس اقدام به شتاب‌گیری می‌کنیم. در شتاب‌گیری اولیه پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ ام‌جی که160اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 تحویل لاستیک‌های 15 اینچی خودرو می‌دهد، از فلوئنس با قوای محرکه 2 لیتری 143 اسب بخاری یک بازنده اساسی می‌سازد.

برای مرتبه دوم آزمون شتابگیری را تکرار می‌کنیم و این‌بار تعویض دنده‌ها را در حالت دستی قرار می‌دهیم که در این مرحله نیز شیفترهای پشت فرمان ام‌جی6 به کمک آن آمده و سبب می‌شود که اختلاف دو خودرو در شتابگیری بیشتر نمایان شود.

البته ناگفته نماند پشت فرمان فلوئنس به هیچ وجه احساس کمبود قدرت نخواهید کرد و پیشرانه چابک آن کاملا نیازهای برون شهری شما را برآورده خواهد کرد در واقع این پیشرانه و جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک ام‌جی6 است که بیش از حد چابک و وحشی عمل می‌کند!

تجهیزات رفاهی و ایمنی

از جمله مهم‌ترین تجهیزات و آپشن‌های استاندارد و قابل سفارش در رنو فلوئنس می‌توان به ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم کنترل پایداریESP، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سانروف، 6 ایربگ در نمونه‌های فول آپشن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دوگانه، داشبورد مجهز به Cool Box، سیستم صوتی حرفه‌ای Bose، شیشه بالابرهای برقی مجهز به قطع کن اتوماتیک و... اشاره کرد.

در طرف مقابل رقیب چینی تجهیزاتی نظیر سیستم صوتی مجهز به بلوتوث به همراه ورودی‌های AUXوUSB و8 بلندگویHifi ، برف‌پاکن‌های Boneless مجهز به سنسور فعالیت خودکار، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه (Digital Dual Zone) با قابلیت یونیزه کردن هوای داخل خودرو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، سانروف، صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن و تنظیم برقی و سیستم کنترل لغزش و کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و... را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

در پایان...

در پایان و در یک جمع‌بندی باید رنو فلوئنس را خودرویی با سواری نرم و آرام، پیشرانه چابک، ترمزهای قوی و کابین راحت به همراه تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبول دانست که با نشستن پشت فرمان آن کاملا حس و حال یک خودروی نیمه لوکس اروپایی و البته حس اعتماد به نفس و امنیت به راننده و سرنشینان القا می‌شود و در طرف دیگر ام‌جی6 با پیشرانه‌ قوی و پرنفس مجهز به توربوشارژ آمده است تا با کمک جعبه دنده 5 سرعته خودکار، سیستم فرمان با عملکرد بسیار دقیق، هندلینگ درخور توجه و سواری اسپرت هر آنچه برای یک رانندگی پرهیجان و جوان پسند لازم است را مهیا کند.


برگرفته از ماهنامه خودرویی «نسل برتر»

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 54336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha