کد خبر 55273
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
تاثیر خبر گرانی خودرو بر بازار سرمایه

پرشین خودرو: بازار سهام امروز شاهد عرضه‌های سنگین در گروه خودرویی‌ها یک روز پس از اعلام افزایش قیمت فروش خودروهای سواری بود، بازاری که تلاش می‌کرد زیر هجمه عرضه‌ها به دنبال شناسایی‌ تک‌سهم‌های حاضر در بازار دوم و یا شرکت‌های برخوردار از سهام شناور پایین باشد.

به گزارش «پرشین خودرو»، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه 95 با کاهش 293 واحدی به رقم 78 هزار و 394 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 3 واحدی عدد 13 هزار و 621 واحد را تجربه کرد،امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور، با 480 واحد کاهش به عدد 87 هزار و 780 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 453 واحدی به رقم 54 هزار و 929 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 838 واحدی عدد 170 هزار و 987 واحد را تجربه کرد.

امروز شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون تغییر محسوسی روی رقم 800 واحد درجا زد.

امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی هر یک به میزان 52 واحد و پالایش نفت بندرعباس به میزان 50 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 60 واحد، سایپا با 45 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با 31 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به‌جای گذاشتند.

امروز ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 336 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به‌دست شدن بیش از یک میلیارد سهام و اوراق مالی قابل معامله طی 81 هزار و 474 نوبت دادوستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های نورد و تولید قطعات فولادی، لیزینگ خودروی غدیر، از سوی ناظر بازار سهام متوقف شدند. در این حال امروز مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن منتشرشده در اردیبهشت‌ماه 93، با آگهی پایان مدت اعتبار در روز چهارشنبه هفته آینده مواجه شد.

امروز بازار سهام در نماد معاملاتی پتروشیمی جم با کد به کد شدن 12.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 12 میلیارد تومان روبه‌رو بود. در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد نیز امروز سهامدار حقوقی این سهم 11 میلیون سهم را به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای تابعه خود انتقال داد.

در نماد معاملاتی شرکت‌ گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز امروز 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد.

امروز همچنین بیش از یک میلیون سهم شرکت بورس به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای حقوقی منتقل شد.

امروز بازار سهام با عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها در نمادهای معاملاتی پیشروی بازار ازجمله گروه خودرویی مواجه بود. این در حالی است که شب گذشته خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت فروش خودروهای سواری داخلی از سوی شورای رقابت منتشر شد. آنچه در گروه خودرویی‌ها می‌گذرد بر اساس نوسان‌گیری کوتاه‌مدت و اتکا به تحلیل‌های چارتیستی است. هرچند که در گروه سایپا تعصب سهامداران فرورفته در این گروه باعث شده تا فرآیند نوسان قیمت سهام، در گروه سایپا و زیرمجموعه‌های آن بدون توجه به واقعیت‌های سودآوری و عملیاتی این شرکت‌ها تحت تأثیر خبرپراکنی‌های کورکورانه در شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد.

در این بین موضوع عرضه سهام جایزه سایپا به قیمت دلخواه سهامدار عمده در کنار بی‌پاسخ ماندن موضوع بلوک 44 درصدی سهام سایپا در پیکره سرمایه‌گذاری سایپا و مجموعه‌های تابعه آن اصلی‌ترین متغیرهایی است که سهامداران در ذهن خود مرور می‌کنند.

امروز در گروه پالایشی‌ها نیز توقیف حساب‌های بانکی شرکت‌های پالایشی بابت پرداخت معوقات مالیاتی باعث شد تا این گروه با رنج‌های منفی معامله‌گران مواجه باشد.

امروز در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی نماد معاملاتی شرکت شیشه و گاز در حالی نوسان مثبت خود را در حول‌وحوش صفر تابلو تثبیت کرد که موضوع فروش زمین کارخانه مهرآباد این شرکت به شرکت ساسان با وجود انتشار برخی گزارش‌های محلی مبنی بر تخلیه این کارخانه و واگذاری کامل آن به خریدار، هنوز به شکل علامت سؤال برای معامله‌گران باقی مانده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ملی ایران به‌آرامی در حال جمع‌آوری این سهم است.

امروز در گروه فلزات اساسی نیز با درجا زدن قیمت‌های جهانی و افت قیمت مس و فولاد، هم‌سو با افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها روندی منفی اما، متعادل بر معاملات سهام این گروه حاکم شد.

امروز بازار سهام ترجیح داد تا زیر سایه معاملات درون‌گروهی و افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها، به سمت خرید تک‌سهم‌ها و شرکت‌های کوچک برخوردار از سهام شناوری پایین، گرایش یابد. در این بین فولاد هرمزگان جنوب به دلیل برخورداری از برخی خبرهای بنیادی و قراردادهای خارجی موردتوجه خریداران سهام قرار گرفته است.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

منبع: فارس

کد خبر 55273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha