پیش بینی درآمد 22 هزار میلیارد ریالی دولت از واردات خودرو

سال گذشته 1368 میلیارد تومان درآمد دولت از محل واردات خودرو بود و در لایحه بودجه سال 1395 این درآمد برای سال جاری 2200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نشان دهنده احتمال رشد واردات خودرو در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه از 38 شرکتی که اعلام شده نماینده رسمی خودروسازان خارجی در کشور است فقط حدود هشت شرکت نمایندگی رسمی هستند، گفت: باقی این شرکت ها نمایندگی خود را از طریق شرکت های واسطه اخذ کرده‌اند که با لغو تحریم‌ها تکلیف این شرکتها نیز هر چه زودتر باید مشخص شود.

وی ادامه داد: برخی نمایندگی‌های به اصطلاح رسمی خودروسازان خارجی دستورالعمل واردات خودرو را رعایت نمی‌کنند به عنوان مثال یکی از این شرکت ها مبلغ سه درصد ارزش گمرکی برای صدور گارانتی را از واردکنندگان غیر نمایندگی اخذ کرده اما برگه گارانتی را تحویل نداده است!

رضایی همچنین با توجه به اینکه استاندارد آلایندگی اجباری خودروهای وارداتی به کشور یورو 5 است، از ورود برخی خودروهای وارداتی در سال گذشته که فاقد این استاندارد بوده است خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته طبق ابلاغ سازمان استاندارد خودروهای وارداتی باید با استاندارد یورو5 وارد کشور می‌شد با این حال خودروهای وارداتی از کشورهایی چون امارات، عمان، قطر و کویت تامین می‌شد که خودروهای وارد شده به این مناطق دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 و 3 است.

وی با بیان اینکه ابتدای سال گذشته سازمان ملی استاندارد ایران به گمرک ابلاغ کرد که خودروهای فاقد استاندارد یورو5 وارد کشور نشود، متذکر شد: با این حال سال گذشته در بسیاری موارد شرکت ها خودروهای فاقد استاندارد یورو5 وارد کردند.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو ادامه داد: مرجع تشخیص و اعلام استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی، نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو هستند در حالیکه برخی از این شرکت ها خودشان خودروهای فاقد این استاندارد وارد می‌کردند!

وی در رابطه با جدیدترین وضعیت پرونده واردات خودرو با ارز دارو در سال 1391، که سال گذشته کیفرخواست آن در دادسرای قضایی کارکنان دولت صادر شد، تاکید کرد: این موضوع چند سال پیش توسط وزیر وقت بهداشت و درمان اطلاع‌ رسانی شد و برخی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع پرداختند. البته از وضع فعلی این پرونده خبر ندارم و باید از قوه قضاییه پیگیری شود.

رضایی درباره موضوع واردات خودروهای آمریکایی به کشور، گفت: متاسفانه در چند سال اخیر مرسوم بوده که برخی شرکت ها نمایندگی رسمی واردات خودروهای خارجی را از شرکت های واسطه اخذ می‌کردند که در زمینه واردات "شورلت" نیز این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد:‌ موضوع واردات خودروهای "شورلت" به کشور در حالی است که در سایت رسمی این شرکت آمریکایی تاکید شده به پنج کشور خدمات فروش و پس از فروش ارائه نخواهند کرد که یکی از این کشورها "ایران" است.

کد خبر 55340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشهد12 ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    2 0
    شتر در خواب بیند........ آقای رییس، حتماً این بودجه محقق خواهد گردید!!!