کد خبر 55428
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
شباهت رانندگی خودروهای برقی با دویدن!

پرشین خودرو: رانندگی با یک خودروی برقی جذابیت خاصی دارد که من آن را کمتر از جذابیت یک مسابقه دو‌و‌میدانی نمی‌دانم. هر دو فعالیت در واقع بیش از آنچه فکر می‌کنیم به یکدیگر نزدیک‌ هستند و من سعی خواهم کرد دلیل چرایی آن را توضیح دهم.

به گزارش «پرشین خودرو»، اول اینکه، همانند دو ماراتن، به خصوص هنگامی که قرار است مسافت طولانی‌ای را بپیماییم، در رانندگی الکتریکی هرگز سرعت بیش از حد توصیه نشده است. پس در این شرایط باید با سرعت متوسط و کاملا منطقی رانندگی کرد تا هم بتوان از حداکثر انرژی بهره گرفت و هم علامت‌های صرفه‌جویی انرژی را که خودرو به ما نشان می‌دهد دنبال کرد.

در مقایسه راندن خودروهای برقی با دویدن می‌توان به یک ویژگی مشترک اشاره کرد: آرام و بی‌سروصدا. هرگز صدایی از موتور شنیده نخواهد شد و فقط وزش مستمر باد توجه شما را جلب خواهد کرد. در حقیقت این آرامش یک ضد اضطراب واقعی است. باید بگویم تمایلی به گوش دادن موسیقی در حین رانندگی ندارم و بیشتر ترجیح می‌دهم به صداهای طبیعی که در اطرافم هست مانند صدای باد و پرندگان و برگ‌ها گوش کنم.

علاوه بر این، در هنگام دویدن هر چقدر که آرام‌تر حرکت کنیم، دستگاه تنفسی ما این اجازه را می‌دهد که زمان بیشتری را در حال حرکت باشیم. اگر سرعت خود را خیلی افزایش دهیم امکان ناکامی در پیمودن مسیر برنامه‌ریزی شده به مراتب بیشتر می‌شود. راه معقول‌تر آن است که از جاه‌طلبی‌های‌مان فاصله بگیریم تا دچار حادثه نشویم!

سلامت محیط زیست

اگر راه رفتن و دویدن برای سلامتی خوب است، خودرو‌های برقی نیز همان اثر را برای محیط زیست دارند. البته درست است که تولید این خودرو‌ها به خصوص به دلیل باتری‌های لیتیومی ضرر‌هایی را در محیط به جا می‌گذارد اما در ادامه این روند معکوس می‌شود.

به‌عنوان مثال در اروپا تاثیر منفی این خودرو‌ها با مشابه بنزینی‌شان بین 10 تا 24 درصد کمتر گزارش شده است. پس استفاده بیشتر از خودرو‌های برقی در مجموع بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. به خصوص زمانی‌که از انرژی‌های تجدید‌پذیر برای تولید برق استفاده شود (مانند آنچه که در ایالت کبک کانادا دیده شده) تاثیر و کارایی آن بیشتر محسوس می‌شود. استفاده بیشتر از خودرو‌های برقی، مانند دویدن، می‌تواند برای سلامتی مفید باشد چرا که به کاهش وجود ریزگرد‌های مضر و گاز‌های گلخانه‌ای سمی که به‌شدت برای قلب و ریه‌ها ضرر دارند، کمک می‌کند.

شباهت با انسان

بعد از مدتی دویدن لازم است توقفی داشته باشیم و مجددا نیرو و نفسی تازه کنیم. دقیقا چنین حالتی برای این خودرو‌ها در شب اجازه بازیابی درونی را به آنها می‌دهد تا برای پیمودن مسیر فردای خود آماده شوند.

رابطه راننده با خودروی برقی خود مانند رابطه دونده با بدن خود است؛ او باید به سیگنال‌های دریافتی دقت و برای رسیدن به هدف، انرژی خود را مدیریت و کنترل کند. از دیگر مزیت‌های خودرو‌های برقی آن است که هرچه شما درست و بهتر رانندگی کنید، کارایی خودرو نیز بهبود می‌یابد. جریان‌های انرژی که دائما از باتری‌ها خارج و به آن داخل می‌شوند با میزان خستگی یک دونده قابل مقایسه است.

برنامه‌ریزی مسیر

همانند دونده‌ای که میزان سرعت، زمان و مسافت خود را در یک مسابقه از قبل می‌سنجد، ما نیز باید برای رانندگی الکتریکی خود برنامه‌ریزی کنیم. لازم است بدانید 90 درصد مردم روزانه کمتر از 70 کیلومتر را با خودرو طی می‌کنند. هر چند که میزان شارژ باتری در تابستان‌ها پاسخگوی مسیر طولانی‌تری بوده و در مقابل زمستان‌ها کمتر می‌شود اما در مجموع بازهم نیاز‌های حداقلی ما را برطرف می‌کند.

صرفه جویی؟

دویدن از ورزش‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شاید ترسی از هزینه‌های خودرو‌های برقی در وجودمان باشد اما در درازمدت خواهید دید که تعمیر و نگهداری آنها بسیار ساده و آسان است. به جز تعویض لاستیک‌ها آن هم فقط دو بار در سال بعید است که دیگر کار بخصوصی با آن داشته باشید.

بدون نیاز به بنزین، شمع، روغن موتور و مراجعه دائم به تعمیرگاه. و در درازمدت هزینه‌ها تا سقف 7 تا 30 درصد در مقایسه با خودرو‌های بنزینی کاهش می‌یابد. تنها نکته قابل ذکر قیمت خرید این خودرو‌ها است که باید به منظور ترغیب مردم به سمت آنها پایین‌تر از حد فعلی ارائه شوند.

سن و سال

حتی اگر بخواهیم کمی آینده نگر باشیم و زیاد شدن عمر خودرو نگران‌مان کند، بازهم مشکل خاصی ما را اذیت نمی‌کند. هرچند که امکان ضعیف شدن باتری هست اما ما هنوز از میزان دقیق آن اطلاعاتی در دسترس نداریم. برای مثال به دلیل فشرده‌سازی الکتریکی میزان استفاده از ترمز‌ها بسیار کم بوده و این خود موجب کمتر شدن سرعت فرسایش ترمز‌ها می‌شود. در کل یکی از جالب‌ترین مقایسه‌ها بین این خودرو‌ها و اتومبیل‌های دیزلی و بنزینی همین بخش است.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

منبع: فرصت امروز

کد خبر 55428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha