کد خبر 55433
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
75 درصد قربانیان تصادف مرد هستند

پرشین خودرو: در سال ۱۳۹۴، ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر در حوادث رانندگی كشته شده‌اند، این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال ه قبل از آن ۱.۷ درصد كاهش یافته است.

به گزارش «پرشین خودرو»، با توجه به بررسی های گروه آمار این سازمان، در سال گذشته بیشترین کشته های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با یكهزار و ۷۱۸ نفر و پس از آن مردادماه با یكهزار و ۶۹۹ نفر و کمترین آن مربوط به دی ماه یا یكهزار و ۵۰ نفر بوده است.

همچنین روز ۱۲ خرداد با ۹۹ كشته،۲۶ شهریور با ۸۰ كشته و ۲۸ شهریور با ۷۵ كشته پرتلفات ترین روز های امسال بوده است.

بیشترین مرگ ها در جاده های برون شهری

در این گزارش با تأكید بر اینكه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، آمده است: ۶۵.۵ درصد كشته های تصادفات مربوط به جاده های برون شهری، ۲۶.۸ درصد در راه های درون شهری ،۷.۲درصد در جاده‌های خاكی و روستایی و محل تصادف نیم درصد موارد نامعلوم بوده است.

به بیان دیگر در سال ۹۴، ده هزار و ۸۶۰ نفر در محورهای برون شهری (هشت دهم درصد کاهش نسبت به سال ۹۳)، چهار هزار و ۴۵۳ نفر در مسیرهای درون شهری (۲.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۹۳)، یكهزار و ۱۸۸ نفر در مسیرهای خاکی روستایی (۵.۱ درصد کاهش نسبت به سال ۹۳) و ۸۳ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

بیشترین تلفات در استان فارس

بر اساس این گزارش در سال گذشته استان‌های فارس با ۱۳۷۴ نفر، خراسان رضوی با ۱۲۹۶نفر و تهران با ۱۲۱۳ نفر بیشترین و استان‌های كهكیلویه و بویراحمد با ۱۶۸ نفر، ایلام با ۱۷۵ و اردبیل با ۱۹۹نفر كمترین تعداد كشته های ناشی ازحوادث رانندگی را داشته‌اند.

بیشترین درصد افزایش در استان كردستان

بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی درسال۹۴ نسبت به سال قبل از آن در استان های كردستان (۱۶.۱درصد) و ایلام (۱۲.۹درصد) و بیشترین كاهش مربوط به استان های سیستان و بلوچستان(۱۲.۱ درصد) و خراسان جنوبی (۱۰.۹درصد) بوده است.

بیش از سه چهارم كشته شده ها مرد هستند

این بررسی ها نشان می دهد كه ۷۷.۲ درصد از كشته های ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۴ مرد (۱۲۸۰۷نفر) و۲۲.۸درصد زن (۳۷۷۷ نفر) بوده‌اند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا: ۷۲.۶ درصد متأهل و ۲۵.۸ درصدد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۱.۶ درصد نامشخص بوده است.

رانندگان؛ بیشترین قربانی

در زمان وقوع تصادف ۴۰.۷ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه،۲۲.۲ درصد عابر پیاده و ۳۵.۷ درصد سرنشین یا ترك وسیله نقلیه بوده اند.

از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۴ (۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر)، ۲۲.۲ درصد یعنی سه هزار و ۶۸۸ نفر عابر پیاده و ۲۲.۸ درصد یعنی سه هزار و ۷۸۳ نفر موتورسیکلت سوار بودند.

۵۰ سال به بالا بیشترین تلفات

از لحاظ سنی ۸.۳ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته ۱۰ سال و كمتر، ۵.۳ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۶ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۳۰.۱ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۳۰.۲ درصد كشته های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته‌اند.

سواری؛ خودروی مورد استفاده ۴۱.۲ درصد متوفیان

نحوه وقوع تصادف ۴۵.۱ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۲.۲ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۳.۷ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده۴۱.۲ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۲.۸ درصد موتورسیكلت، ۶.۸ درصد وانت بار، ۳.۳درصد كامیون، كامیونت و تریلی و ۱.۶ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

همچنین بر اساس این آمار سه هزار و ۶۸۸ نفر از متوفیان تصادفات (۲۲.۲درصد) عابر پیاده بودند.

ضربه به سر علت اصلی مرگ

علت اصلی مرگ ۵۰.۷ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۴.۵درصد شكستگی‌های متعدد،۷.۷ درصد به دلیل خونریزی و ۱۰.۵ درصد به دلیل علل اشتراكی (موارد دارای بیش از یك علت)، ۱.۱درصد سوختگی، دو دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۵.۳ درصد سایر موارد بوده است.

نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه كشته می شوند

محل فوت ۵۰.۹ درصد از افراد در محل حادثه، ۶.۸ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۰.۹ درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نجوه انتقال ۸۸.۱ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، ۸.۱ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ۰.۵ درصد خودروی پلیس، یک درصد سایر خودروها و ۲.۳ درصد نامعلوم بوده است.

افزایش ۲.۸ درصدی مصدومین ارجاعی به پزشكی قانونی

بر اساس این گزارش در سال ۹۴ ، ۳۱۳ هزار و ۱۷ مصدوم تصادف به مراكز پزشكی قانونی مراجعه كرده اند كه این تعداد نسبت به سال گذشته ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

منبع: مهر

کد خبر 55433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha