کد خبر 55478
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷

حضور کوهستان موجب می‌شود که هوا به سمت بالا حرکت کند و درنتیجه ابرهایی ایجاد می‌شوند که سپس می‌توان آنها را به صورت مصنوعی باردار کرد، این در حالی است که زمین‌های مسطح کویری مانع از بالا رفتن هوا می‌شوند.

به گزارش «پرشین خودرو»، ا توجه به اینکه بسیاری از مناطق امارات متحده عربی آب و هوایی کویری دارند، مقامات این کشور اکنون مشغول بررسی مراحل مقدماتی برای ساخت یک کوه مصنوعی هستند تا بتوانند میزان ریزش باران در این کشور را افزایش دهند.

امارات متحده عربی این بار کوه مصنوعی می‌سازد!

 

کارشناسان سازمان دانشگاهی پژوهش‌های جوی (University Corporation for Atmospheric Research ) در حال کار بر روی فاز "مطالعه الگوسازی دقیق" این پروژه هستند. به گفته Roelof Bruintjes، محقق ارشد این طرح، کارشناسان فعلا در حال بررسی اثرات ساخت چنین کوهستانی بر آب و هوای محلی هستند، اینکه ارتفاع این کوه باید چقدر باشد و شیب و دامنه آن چه شکلی داشته باشد. به عنوان قدم اول، گزارش جامعی از این فاز اولیه در تابستان سال جاری منتشر خواهد شد.

 

سازمان دانشگاهی پژوهش‌های جوی یک کنسرسیوم بدون سود و متشکل از 100 دانشکده و دانشگاه در آمریکا است که در حوزه علوم جوی وسایر علوم مرتبط مطالعه و تحقیق می کند. فوریه سال گذشته به این سازمان و مرکز ملی هواشناسی و زلزله شناسی (NCMS) مبلغ 400 هزار دلار اعطا شد تا یک طرح الگوسازی دقیق را برای ارزیابی اثرات ساخت یک کوه روی آب و هوا ارایه دهند.

 

به گفته Bruintjes، حضور کوهستان موجب می‌شود که هوا به سمت بالا حرکت کند و درنتیجه ابرهایی ایجاد می‌شوند که سپس می‌توان آنها را به صورت مصنوعی باردار کرد، این در حالی است که زمین‌های مسطح کویری مانع از بالا رفتن هوا می‌شوند. باردار کردن ابر یک فرآیند تغییر جوی است که با هدف افزایش میزان بارش باران از ابرها طراحی شده است. دپارتمان هواشناسی NCMS یکی از واحدهای خود را به صورت دائمی به تحقیق درباره این فرآیند اختصاص داده است و این بخش در امارات متحده عربی تحقیقات مختلفی را انجام می دهد.

 

این دپارتمان به تازگی اعلام کرده است که سال گذشته مبلغ 558000 دلار برای باردار کردن مصنوعی ابرها در امارات متحده عربی خرج شده است.

 

ساخت یک کوهستان کار ساده‌ای نیست و این تیم هنوز مشغول نهایی کردن فرآیند یکسان سازی و بررسی اقلیم محلی و ارتفاع، عرض و موقعیت مناسب است. کارشناسان همچنان مشغول تست موقعیت‌های مختلف در امارات متحده عربی هستند و هنوز موقعیت دقیق این کوهستان انتخاب نشده است.

 

اگر ساخت این پروژه برای دولت هزینه بسیار بالایی داشته باشد، از لحاظ منطقی قابل اجرا نخواهد بود، اما می‌تواند برای ارایه راهکارهای کاربردی در آینده‌ نه چندان نزدیک بسیار مفید باشد. به گفته Bruintjes اگر مرحله اولیه این طرح به خوبی پیش برود، در مرحله دوم یک شرکت مهندسی باید قابل اجرا بودن آن را تایید کند.

منبع: تک شات

کد خبر 55478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha