کد خبر 55841
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
واکنش پلیس به برخورد با موتورسواران

پرشین خودرو: رئیس پلیس راهور فاتب اعلام کرد: بیش از 70 درصد استفاده از موتورسیکلت مشکلات غیر ترافیکی شامل معیشت، اقتصاد و بیکاری است که باید حل شود سپس قانون رسیدگی به تخلفات موتور سواران وضع و اجرا شود.

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد ورود مجلس به طرح تشدید برخورد با موتورسواران متخلف، اظهار داشت: پلیس راهور همواره در برخورد با موتورسواران متخلف طرح‌های ویژه‌ای را مدنظر داشته و به مرحله اجرا گذاشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص ورود مجلس به این طرح، گفت: قرار است مجلس شورای اسلامی برخی ابهامات و نقاط ضعف موجود در این زمینه را اصلاح کند.

سردار حسینی با بیان این مطلب که موتورسیکلت همواره یکی از اولویت‌های جدی پلیس در بحث انضباط‌بخشی در عبور و مرور بوده است، بیان داشت: ماهیت موتورسیکلت که یک وسیله دو چرخی است ایجاب می‌کند که قدرت مانور بالایی داشته و ارتکاب برخی از تخلفات همچون حرکت در پیاده‌رو،‌ عبور از چراغ قرمز و ... را برای راکب این وسیله امکانپذیر می‌کند.

این مقام ارشد راهور پایتخت با اشاره به برخی دیگر از توانایی‌های این وسیله نقلیه، تأکید کرد: برای برخورد با تخلفات و انضباط‌بخشی به این گروه از کاربران ترافیک، باید یکسری محدودیت‌های جدی در بحث نوع و ظرفیت موتورسیکلت مورد استفاده در شهرها مدنظر باشد.

وی گفت: هم اکنون موتورسیکلت‌هایی با ظرفیت بیش از 200 تا 250 سی‌سی تولید می‌شود ولی برای آنکه از سد شماره‌گذاری عبور کند در اسناد ظرفیت موتورسیکلت را 190 سی‌سی لحاظ می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ادامه داد: اگر قرار است مجلس قانونی وضع کند باید از این جنس باشد؛ یعنی با استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان ویژگی‌های موتورسیکلت مورد استفاده برای کاربری شهری تعیین شود و مشخص شود که برای تردد عادی در سطح شهر قدرت موتورسیکلت باید چند سی‌سی باشد.

سردار حسینی به وجود موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای و با قدرت بالا در سطح شهر اشاره و بیان داشت: باید مشخص کرد که هدف ما کورس و مسابقه است یا تردد در سطح شهر؛ یک تعداد جوان کنجکاو از این موتورسیکلت‌ها استفاده کرده و متأسفانه حوادث ناگواری به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: بالای 40 درصد از کشته‌ها در اثر تصادفات درون‌شهری متعلق به موتورسواران است.

این مقام ارشد راهور پایتخت، نکته بعدی در این زمینه را عدم تمرکز بر برخورد سلبی پلیس دانست و گفت: باید علت اصلی کثرت تعداد موتورسواران مشخص شود؛ همیشه عنوان می‌شود که ترافیک علت اصلی است اما بنده با قطع یقین می‌گویم که علل ترافیکی کمتر از 30 درصد در میل و رغبت کاربران مؤثر است.

سردار حسینی اعلام کرد: بیش از 70 درصد انگیزه افراد در استفاده از موتورسیکلت مسائل غیر ترافیکی است؛ معیشت، اقتصاد و بیکاری از جمله این موارد است.

وی با انتقاد از این مطلب که به جای اینکه این مسائل عمده را حل کنیم بیشتر روی این قضیه مانور می‌‌دهیم که چرا تعداد موتورسیکلت زیاد است و روی حرکات مخاطره‌آمیز آنها تمرکز می‌کنیم اعلام کرد: اول باید مسائل را حل کرده و بعد نوع موتورسیکلت مورد استفاده را تعیین کرده و سپس قانون اعمال کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به قانون ایمنی راه‌ و راه‌آهن و به ماده 4 آن اشاره و تصریح کرد: در این قانون مشخص شده که اگر هر وسیله غیرمجاز یا عابر در آزادراه‌ها تردد کنند و خودرویی با آن تصادف کند خودش مقصر است.

وی گفت: ما قانونی مثل ماده 4 می‌خواهیم که تکلیف را مشخص کند؛ تا کی خواهش، استدعا و تمنا کنیم که قانون را رعایت کنید؛ باید یک قانون کاملاً شفاف و قاطع توسط مجلس وضع شود و شرایط موتورسواران متخلف را مشخص کند.

سردار حسینی تأکید کرد: باید قانون جامع، قاطع و روشنی در برخورد با موتورسواران متخلف وضع شود و مشخص کند که با موتورسوار متخلف و در شرایط مختلف چگونه باید برخورد شود.

این مقام ارشد راهور پایتخت به آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در خصوص ممنوعیت عبور موتورسیکلت در بزرگراه‌ها پرداخت و گفت: ما منتظر قوانین شفاف، بازدارنده و قاطع هستیم در غیر این صورت سال‌هاست که داریم با موارد تخلف موتورسواران دست و پنجه نرم می‌کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به برخوردهای پلیس با متخلفان اشاره و خاطرنشان کرد: مسلماً یک اقدام منطقی و عاقلانه در این زمینه اثربخش است وگرنه جریمه و توقیف یکسری کاربران متخلف موتورسوار راه درست و منطقی نیست.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.





منبع: فارس

کد خبر 55841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha