کد خبر 56127
۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
کمک میلیونی به خودروهای هیدروژنی

پرشین خودرو: برنامه سه برابر کردن تعداد خودروهای هیدروژنی در خیابان‌های بریتانیا اکنون با حمایت 2 میلیون پوندی دولت نیز همراه شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، دولت بریتانیا تصمیم دارد 2 میلیون پوند در جهت توسعه خودروهای هیدروژنی کمک کند و امید دارد با سه برابر کردن تعداد این خودروها در خیابان‌های کشور تا بهار آینده تعداد آنها را به 100 دستگاه برساند.


2میلیون پوند مذکور که میان مشاغل علاقه‌مند به استفاده از خودروهای هیدروژنی تقسیم خواهد شد، 75 درصد هزینه خودروهای جدید را پوشش داده و علاوه بر آن هزینه‌های جاری سه سال نخست استفاده از آنها را نیز تقبل خواهد کرد. این مشاغل شامل مسئولان محلی، نیروهای پلیس و گروه‌های آتش‌نشانی و نیز شرکت‌های بخش‌خصوصی است.

در حال حاضر تنها مدل‌های هیدروژنی عرضه شده در بازار بریتانیا دو خودروی هیوندای ix35 Fuel Cell و تویوتا Mirai هستند؛ اگرچه هردوی این خودروسازان در نظر دارند خودروهای هیدروژنی بیشتری را در آینده به این بازار تزریق کنند. قیمت ix35 معادل 53هزار و 105 پوند است درحالی‌که Mirai 66 هزارپوند قیمت دارد.

در سال 2014، دولت 5 میلیون پوند به راه‌اندازی 12 جایگاه سوخت هیدروژن تخصیص داد که در این میان دو جایگاه تا به امروز افتتاح شده‌اند. سایر جایگاه‌ها نیز طبق برنامه تا پیش از پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

باوجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در خودروهای هیدروژنی و زیرساخت‌های مرتبط با آن، کارشناسان صنعت می‌گویند که زیرساخت‌های سوختگیری هیدروژن در سطح ملی هنوز ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند به‌طور مداوم پاسخگوی یک خودروی هیدروژنی معمولی باشند و آگاهی عمومی در خصوص این خودروها نیز باید افزایش یابد.

به‌طور مثال، Riversimple که خودروی هیدروژنی Rasa را تولید کرده است، به‌جای استفاده از سیستم پراکنده در سراسر کشور که از سوی تمامی تولیدکنندگان خودروهای دارای سوخت فسیلی به کار گرفته می‌شود، برنامه تست ثانویه و فروش خود را حول موقعیت محلی جایگاه‌های سوخت هیدروژن پایه‌ریزی کرده است.

«دایانا رِین»، مدیر تجارت اروپایی انرژی هیدروژن در شرکت توزیع‌کننده Air Products در گفت‌وگویی که اخیرا با نشریه Autocar انجام داد، گفت: «در نهایت این قدرت چارچوب کاری ماست که کنترل روند استفاده از این تکنولوژی‌ها را به‌دست خواهد گرفت. هیدروژن (و استفاده از آن) به‌طور قطع در دستور کار دولت قرار دارد. این سوختی است که مردم بهتر آن را درک می‌کنند و اکنون بیشتر از همیشه از مزایای زیست‌محیطی خودروهای هیدروژنی باخبرند اما قطعا همواره می‌توان کارهای بیشتری انجام داد.»

رِین البته در ادامه اشاره کرد که تضمین استفاده از جایگاه‌های سوخت نقشی کلیدی در پیشرفت این فرآیند ایفا می‌کند. او گفت: «ما نیاز داریم که مردم از این جایگاه‌ها استفاده کنند تا بتوانیم در خصوص کارایی یا عدم کارایی آنها اظهار نظر کنیم. به همین دلیل است که باید روند تشویق استفاده از این خودروها را به آرامی پیش برد.»

واکنش‌های مردمی اما نسبت به خودروهای هیدروژنی متناقض به نظر می‌رسد که بیشتر ناشی از اطلاعات ناقص افراد از این تکنولوژی است. نظرسنجی‌های انجام شده در بریتانیا حاکی از عدم تمایل مردم به این نوع خودروهاست؛ تا آنجا که بسیاری بر این باورند که خودروهای هیدروژنی پروژه‌ای شکست خورده‌اند و با وجود مطرح شدن ایده این خودروها در سال‌های گذشته پیشرفت چندانی در عرضه آنها صورت نگرفته است. در سوی دیگر، بخش کوچکی از جامعه بریتانیا معتقد است که هیدروژن سوخت آینده است و مصرانه چشم به راه اخبار مربوط به آخرین تغییرات در صنعت این خودروها هستند.

پیگیری و اصرار خودروسازان در خصوص توسعه این پروژه و همکاری خواستن از دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌ها، خود می‌تواند دلیل محکمی بر مقبولیت این سوخت و نقش پررنگ آن در آینده صنعت خودرو باشد. شرکت‌هایی چون تویوتا و هیوندایی پس از عرضه نسخه اولیه حالا به دنبال توسعه این صنعت بوده و خودروسازی مانند Riversimple نیز تمام توجه خود را معطوف این دسته از خودروها کرده است. به نظر می‌رسد رقابت سوختی در میان خودروسازان و خودروها در آینده نه‌چندان دور از انتخاب بین دیزل و بنزین به انتخاب از میان انرژی الکتریکی و انرژی هیدروژن معطوف خواهد شد.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.




منبع: فرصت امروز

کد خبر 56127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha