کد خبر 56162
۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
به قطب سوم خودرو نیازی نیست

پرشین خودرو: عضو انجمن قطعه‌سازان گفت: کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور به ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار اعتقادی ندارند و بر این باورند که با توسعه همین کارخانه‌ها می‌توان نیاز کشور به خودرو را تامین کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، محمدرضا نجفی‌منش گفت: در سند چشم‌انداز 1404، خودروسازان مکلف شده‌اند تا سالانه 3 میلیون دستگاه انواع خودرو را به تولید برسانند که به نظر می‌رسد با توجه به زیرساخت‌های صورت گرفته در صنعت خودرو کشور تولید این تعداد خودرو خارج از توان خودروسازان کشور نیست و نیازی به ایجاد قطب سوم در چابهار نداریم.

عضو انجمن قطعه سازان افزود: بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری خودرو، پیش شرط تولید هر خودرو در ایران این است که 40 درصد قطعات آن از طریق قطعه‌سازان داخلی تامین شود و بعد خودرو مورد نظر به تولید برسد نه اینکه کشور به بهشت مونتاژکاران تبدیل شود.

او گفت: البته ما مخالف رقابتی شدن بازار نیستیم و هر خودروسازی که بتواند در تیراژ بالای صد هزار دستگاه در سال با تکیه بر توان قطعه‌سازان داخلی، خودرو تولید کند، از آن استقبال می کنیم.

نجفی‌منش با اشاره وعده تولید خودرو در چابهار و تبدیل این بندر به قطب سوم خودروسازی گفت: تاکنون در این زمینه اقدامی عملی صورت نگرفته و برخی مسوولان فقط از ایجاد چنین قطبی در خط ساحلی دریای عمان سخن به میان آورده اند و معلوم نیست کدام خودروساز از چه ملیتی قرار است در این بندر مشغول کار شود.

او افزود: بزرگان صنعت خودرو دنیا بیشتر تمایل دارند تا با خودروسازان بزرگ کشور ما همکاری مشترک داشته باشند و بعید به نظر می‌رسد قصد داشته باشند برای ایجاد صنعت خودرو از صفر در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

نجفی‌منش با اشاره به مذاکره با خودروسازان کره ای و ژاپنی گفت: قطعه سازان کره‌ای و ژاپنی متمایلند تا با گرفتن شریک ایرانی در کشورمان اقدام به تولید قطعه کنند و سپس در زمینه تولید خودرو فعال شوند که به نتیجه رسیدن این موضوع بستگی به سیاست خودروسازان و قطعه سازان ایرانی در یافتن شریک تجاری مناسب خود است.

او گفت: کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم اکنون با خودروسازان بزرگ کشور همکاری می‌کنند و در پی آن هستند تا سهم خود را از بازار خودرو ایران بالا ببرند به همین خاطر ایران‌خودرو با ژاپنی‌ها کار می‌کند و سایپا قصد دارد همکاری‌اش را با کره‌ای‌ها گسترش دهد.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.





منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 56162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    باید قطب سوم خودرو سازی در کشور به معنای واقعی ایجاد بشود باید یک روزی این انحصار و این اهانت ها و گرانفروشی ها از طرف سایپا و ایران خودرو به مردم تمام بشه