کد خبر 56204
۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
ممنوعیتی جدید برای صدور معاینه‌فنی

پرشین خودرو: مدیرکل دفتر حمل ‌و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: صدور هرگونه گواهی معاینه فنی خودروی سبک خارج از سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) ممنوع و معادل با جعل اسناد تلقی می‌شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، امیر جعفرپور افزود:هم اکنون مراکز معاینه فنی خوروهای سبک در شهرها به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل است و برخورد قانونی با صادرکنندگان گواهی معاینه فنی خودروها خارج از سامانه سیمفا صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد:با پیوستن تهران به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) از چهارم خردادجاری تمام شهرهای کشور گواهی یکسان معاینه فنی خودرو را صادر و به مراجعه کنندگان عرضه می کنند.

جعفرپور گفت : خوشبختانه به تازگی یک باند جعل گواهی معاینه فنی خودرو در استان البرز با 300 جاعل و توزیع کننده کشف و عاملان آن دستگیر شدند و محل چاپ با کمک مراجع ذیربط و نهادهای مسئول استان البرز کشف و تعطیل شد.

وی ادامه داد: متاسفانه براساس گزارش های دریافتی در تبریز و اصفهان بعضی از مراکز معاینه فنی اقدام به توزیع گواهی (برگ و برچسب) معاینه فنی خارج از سامانه سیمفا می کنند که این امر خلاف قانون است.

وی اضافه کرد: این برچسب ها اعتبار ندارند ودریافت آن مانع از اعمال جریمه در آینده نزدیک توسط دوربین های پلاک خوان در سطح شهر نخواهد شد.

جعفرپور گفت: با اتصال سامانه سیمفا در آینده نزدیک به سامانه پلیس راهور ناجا که در حال حاضر مراحل آزمایشی دریافت و ارسال داده ها را سپری می کند، امکان اعمال قانون برای خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی از طریق دوربین های پلاک خوان در سطح شهرها و جاده ها فراهم خواهد شد.

وی، اتصال تمام مراکز معاینه فنی خودروهای سبک در شهرها به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) را پایان مرحله نخست معاینه فنی خودروها در کشور و همسان سازی و استانداردسازی این مراکز را مرحله دوم ذکرکرد.

جعفرپور تصریح کرد : اکنون جریمه فقدان گواهی معاینه فنی با آخرین تغییرات مبلغ 500 هزار ریال است که امکان اعمال آن از طریق دوربین های پلاک خوان فراهم شده است و با اتصال پلیس راهور به سامانه سیمفا، این امر از آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی گفت: لازم است مالکان خودرو با وارد کردن vin خودرو خود در سامانه سیمفا به نشانی Symfa.moi.ir ، نسبت به اعتبار گواهی معاینه فنی در آینده نزدیک اقدام کنندکه با توجه به ملحق شدن مشهد و تهران به این سامانه، شماره خودروهای معاینه شده در این شهرها در حال ورود به سامانه است.

شماره شناسایی خودرو، ( vehicle identification number) (به‌اختصار: VIN) یک کد ۱۷ رقمی منحصر بفرد است که شامل اعداد از ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز حروف O و Q که برای جلوگیری از تشابه حذف شده‌اند. این کد که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی تعریف می‌شود برای شناسایی موتور وسایل نقلیه سبک و سنگین، موتورسیکلت‌ها و موتورهای گازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کد را معمولا زیر لبه شیشه جلو سمت راننده یا روی پلاک پیشرانه خودرو، می‌توان مشاهده کرد.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 56204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha