راهکار جدید «بی.ام.دبلیو» برای آینده موتورهای دیزل

پرشین خودرو: بی ام و در خبری رسما تولید یک موتور دیزلی با 4 توربو چارجر را تایید کرده است، بی ام دبلیو و همچنین مرسدس چند سال قبل تولید موتورهای دیزل 8 سیلندر را متوقف کردند. ولی فولکس واگن این کار را نکرد و به همین دلیل بی ام دبلیو قصد دارد که از موتورهای توربو دیزل 6 سیلندر خطی خود نهایت قدرت را استخراج کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، جالب است بدانید که خودرو مشهور دیگری با چهار توربو پیش از این به تولید رسیده است، بوگاتی ویرون که البته موتوری 16 سیلندر داشت، یعنی 10 سیلندر بیش از موتور جدید ب ام و.

در حال حاضر باواریایی ها یک موتور توربو دیزل با 3 عدد توربو را ارائه می دهند که 376 اسب بخار قدرت دارد. اما این موتور برای رقابت با آئودی که مدام از موتورهای V8 دیزلی خود تا سر حد ممکن قدرت می گیرد کافی نیست و در نتیجه مهندسان بی ام و تصمیم گرفتند برنامه جدیدی را شروع کنند.

ماموریت واضح آنها تولید موتوری است که بتواند با V8 های دیزلی رقابت کند و این موتور که گل سر سبد موتورهای توربو دیزل بی ام و است همچنان 6 سیلندر خطی باقی می ماند ولی مجهز به 4 عدد توربو شامل یک سامانه توربو فشار پایین و یک سامانه توربو فشار بالا می شود.

 

BMW M760Li xDrive

در واقع مهندسان بی ام و سیستم توربو فشار پایین موتور قبلی که 3 عدد توربو داشت را با 2 سیستم کوچکتر جایگزین کردند. هنگامی که موتور تحت فشار نیست، یک توربو فشار بالا فعال است.

با افزایش بار و دور موتور دو توربوی فشار پایین به توربوی فشار بالا بوست اضافه می کنند، از حدود دور 2700، دو توربو دیگر وارد مدار می شود و مجموع 4 توربو بوست تولید می کنند.

این موتور جدید در مدل آتی بی ام و یعنی 750d xDrive که فقط مخصوص بازار اروپا است قرار می گیرد. قدرت آن 394 اسب بخار از دور 40000 تا 4400 و حداکثر گشتاور آن 760 نیوتن متر است که از دور 2000 تا 3000 در دسترس راننده است.

با توجه به ارقام فوق 18 اسب و 20 نیوتن متر افزایش نسبت به موتور قبلی مشاهده می شود.

ب ام و 750d xDrive که یک سدان لوکس فول سایز و سنگین وزن است، می تواند در عرض حدود 4.5 ثانیه از صفر به 96.5 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است و مزیت دیگر این موتور کاهش 5 درصدی مصرف سوخت آن است.

BMW-4

بی ام و مانند گذشته قصد داشت موتوری با قابلیتهای دورگیری استثنایی تولید کند و در جلسه ای که ما در آن حضور داشتیم صحبت از بهبود قابل توجه واکنش موتور شد. سیستم تزریق سوخت جدید با فشار بیش از 36 هزار PSi کار می کند در حالی که این فشار برای موتور قبلی 32 هزار PSi بود.

فشار داخل سیلندر به  3046 Psi افزایش یافته است. در واقع افزایش قدرت این موتور نسبت به موتور قبلی به لطف افزایش فشار داخل سیلندر و افزایش فشار سیستم تزریق سوخت به دست آمده است.

طبق گفته بی ام و حداکثر گشتاور موتور به خاطر گیربکس محدود شده است و ربطی به موتور ندارد و اینطور که مشخص است این موتور یک موتور فوق العاده خواهد بود.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

منبع: دیجیاتو

کد خبر 56220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha