کد خبر 56284
۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
آشنایی با سیستم برق‌رسانی خودرو

پرشین خودرو: سیستم برق‌رسانی یکی از قسمت‌های مهم خودرو به شمار می‌رود و به نوعی می‌توان گفت باتری، قلب تپنده هر خودرو محسوب می‌شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، خودرو به وسیله برق استارت می‌خورد و روشن می‌شود، توسط برق اشتعال سوخت در موتور صورت می‌گیرد و خودرو حركت می‌كند و نهایتاً مغز متفكر خودرو، یعنی كامپیوتر با برق كار می‌كند. پس می‌توان گفت قسمت‌های مهم خودرو به وسیله برق باتری كار می‌كنند و اگر برای این قسمت‌ها مشكلاتی پیش‌ آید خودروی شما با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌شود. گاهی اوقات ممكن است كه قسمت‌های برقی خودروی شما دچار مشكلاتی شود و شما برای رفع این مشكلات مجبور شوید خودرو را به مكانیك یا باتری‌ساز بسپارید. این صفحه شما را با مشكلات معمولی در سیستم برق خودرو آشنا می‌كند و به شما آموزش می‌دهد كه چگونه بعضی از این مشكلات را خودتان برطرف كنید. علی فدایی كه حدود 45سال سابقه باتری‌سازی در شرق تهران دارد ما را به‌عنوان كارشناس در این بخش همراهی می‌كند.

آشنایی با قطعات برقی در خودرو

اكثر قسمت‌ها در موتور خودرو با برق كار می‌كنند. ما در این بخش به معرفی قطعات اصلی سیستم برق خودروها می‌پردازیم.
باتری و دینام: باتری منبع برق‌رسانی در خودرو محسوب می‌شود و تمامی برق مورد نیاز خودرو از آن تأمین می‌شود. اما مگر باتری خودرو تمام نمی‌شود؟ دینام وظیفه پر نگه داشتن باتری را برعهده دارد و كار آن مثل شناورها در كولرهای آبی است.
انژكتور: كار انژكتور مانند كاربراتور است و وظیفه تركیب سوخت و هوا و تزریق آن به موتور را بر عهده دارد، با این تفاوت كه این كار را بسیار دقیق‌تر از كاربراتور انجام می‌دهد.

كویل: كویل وظیفه تقویت ولتاژ برق باتری را برعهده دارد. جریان مستقیم ایجاد شده توسط باتری 12ولت است و ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد جرقه بین 2 الكترود شمع خودرو در حدود 7000 ولت. این افزایش و تقویت ولتاژ توسط كویل انجام می‌شود.
وایر شمع: جریان الكتریسیته باید به شمع‌ها برسد تا جرقه ایجاد شود و این كار توسط وایر شمع و لایه عایق آن انجام می‌شود.
كامپیوتر خودرو: در خودروهای انژكتوری برای تنظیم و كنترل مقدار سوخت مصرفی از كامپیوتر استفاده شده است. از دیگر كاربردهای كامپیوتر می‌توان به افزایش‌دهنده امنیت و امكانات رفاهی خودرو و البته عیب‌یاب پیشرفته اشاره كرد.

مشكلاتی در انژكتور

به‌دلیل كیفیت نامناسب و وجود ناخالصی در سوخت، پس از مدتی رسوبی از ذرات ناخالصی، قسمت‌های مختلف انژكتور را دربر می‌گیرد. این رسوب باعث ایجاد مشكلاتی از قبیل كاهش توان و عملكرد موتور، استارت نامناسب، افزایش آلایندگی‌های خروجی و نهایتا افزایش مصرف سوخت می‌شود. هر 15000 تا 30000 كیلومتر یك‌بار باید انژكتور رسوبزدایی شود. فكر تعویض انژكتور را نكنید چون بسیار پرهزینه است. شاید مراجعه به تعمیركار تنها راهكار برای حل مشكل به‌نظر برسد اما پس از مدتی متوجه می‌شوید این كار بسیار پرهزینه خواهد بود. پس چه كنیم؟ بهترین راهكار استفاده از دستگاه انژكتورشور است. این وسیله قیمت زیاد بالایی ندارد اما شما می‌توانید هر دفعه كه احساس كردید انژكتور به مشكل برخورده است آن را رسوبزدایی كنید.

مشكلاتی در كامپیوتر

در كامپیوتر خودرو ممكن است مشكلات متعددی پیش‌ آید كه موجب افزایش مصرف سوخت یا بد كاركردن موتور خودرو شوند. گاهی حتی عملكرد نامناسب كامپیوتر باعث می‌شود كه خودرو اصلا استارت نخورد. یا ممكن است در حال حركت، خودرو یكدفعه خاموش شود. علت این مشكلات به‌هم ریختن تنظیمات كامپیوتر است. برای رفع آنها تنها راه موجود، نشان دادن خودرو به تعمیركار است. اما گاهی اوقات می‌توان با یك ریست كردن ساده، مشكل را حل كرد. اگر خودروی شما استارت خورد ولی روشن نشد به سراغ باتری بروید و سیم‌ها را از قطب‌های آن جدا كنید. چنددقیقه صبر كنید و سپس دوباره سیم‌ها را وصل كنید؛ به این ترتیب كامپیوتر خودروی خود را ریست كرده‌اید. اگر مشكل از كامپیوتر باشد مشكل برطرف خواهد شد.

مشكلاتی در جعبه فیوز

اگر خودروی شما حین رانندگی به‌طور ناگهانی خاموش شد و هرچه استارت زدید روشن نشد به سراغ جعبه فیوز هم بروید چون ممكن است مشكل از آن باشد. جعبه‌فیوز معمولاً در سمت چپ راننده زیر فرمان قرار دارد. البته جای این جعبه فیوز شاید در خودروهای مختلف متفاوت باشد ولی شما می‌توانید با خواندن دفترچه راهنمای خودروی خود، محل دقیق آن را تشخیص دهید. ابتدا جعبه فیوز را دربیاورید. شاید یكی از فیوزها سوخته باشد، آن را به كمك انبر پلاستیكی‌ای كه پایین جعبه فیوز یا روی در آن وجود دارد دربیاورید. اگر فیوز نو همراه خود داشتید جایگزین فیوز سوخته كنید، در غیراین صورت به سراغ فیوزهای غیرضروری مثل فیوز سیستم صوتی یا فیوز فندك بروید و یكی از آنها را به صورت موقت جایگزین فیوز سوخته كنید. درضمن می‌توانید همیشه در جعبه فیوزتان، چند فیوز یدك هم داشته باشید تا در مواقع ضروری استفاده كنید.

مشكلاتی در وایر شمع

تنها مشكلی كه برای وایر ممكن است رخ دهد صدمه دیدن لایه عایق آن است. یك وایر معیوب نه‌تنها موجب بدكار كردن موتور می‌شود بلكه ممكن است موجب افزایش مصرف سوخت هم بشود، درضمن بارها پیش‌آمده كه نشتی سوخت و جریان الكتریسیته در وایرها به‌طور همزمان اتفاق افتاده و موجب آتش گرفتن خودرو شده است. درصورتی كه هرگونه خراش، خم شدگی، شكستگی، ترك و ناصافی در قسمت‌های مختلف وایر مشاهده كردید اقدام به تعویض آن كنید.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

منبع: همشهری

کد خبر 56284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha