کد خبر 58517
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
اولین خودروی برقی با نام E6 به ایران می‌آید

پرشین خودرو: شرکت «BYD» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش «پرشین خودرو»، روزنامه دنیای خودرو در شماره امروزخود نوشت: این شرکت که تاریخ تولدش به اوایل قرن بیست‌و‌یکم باز می‌گردد، خود را وقف تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره‌سازی آن و نهایتا طراحی خودروهای سواری و اتوبوس برقی کرده است.

این شرکت خودروسازی حتی یک شرکت جوینت‌ونچر با سرمایه‌گذاری مساوی با دایملر آلمان دارد که خودروهای لوکس برقی را با برند «دنزا» طراحی و تولید می‌کند.

این شرکت جوان که با سرعت بالایی به بلوغ رسیده است و اکنون به عنوان یک شرکت‌ بزرگ در حوزه خود شناخته می‌شود، از جمله شرکت‌هایی است که کارشناسان آینده درخشانی برای آن متصور می‌شوند.

حالا این شرکت چینی به بازار ایران هم راه پیدا کرده و شریک آن در ایران شرکت «کارمانیا» است. حضور BYD در ایران به این معنی است که خودروهای برقی و هیبرید خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد به صنعت خودروی ایران راه پیدا می‌کنند.

همکاری کارمانیا و BYD هم اکنون آغاز شده است و طبق برنامه قرار است تا 3 سال آینده به تولید 50هزار دستگاه و تا 5 سال آینده به سالانه 100هزار دستگاه برسند. در اینجا گفت‌وگویی با ادی هوانگ، مدیر بخش‌ فروش خاورمیانه و آفریقای شرکت BYD داشته‌ایم که در ادامه بخش اول این گفت‌وگو را می‌خوانید.

به طور مختصر درباره فعالیت‌های شرکت BYD توضیح دهید؟

در ابتدا باید بگویم شرکت BYD به طور عام خود را وقف انرژی‌های تجدیدپذیر کرده و در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است. در مرحله دوم باید گفت این شرکت تکنولوژی ذخیره‌سازی انرژی را در اختیار دارد و با استفاده از باتری این انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را ذخیره‌سازی و بعد با کمک این باتری‌ها، انرژی پاک و قابل اتکایی برای خودروهای سواری فراهم می‌کند. سومین مرحله از چرخه فعالیت شرکت، طراحی و فراهم کردن این انرژی برای استفاده در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی است.

سیاست شما برای انتخاب یک شریک ایرانی (کارمانیا)چه بود و برنامه‌هایتان برای همکاری با این شرکت چیست؟

ایران برای ما بازار بسیار مهمی است و پتانسیل بالایی دارد. شرکت بی‌وای‌دی هم با همکاری شریکش در ایران یعنی کارمانیا می‌خواهند از این پتانسیل همه بهره را ببرند. ما با كارمانیا دارای اهداف مشترك هستیم و سهامداران اصلی این شركت سابقه بسیار خوبی در معرفی برندها و ارائه خدمات دارند.اولین محصولی که در ایران عرضه شده، مدل S6 است و بعد از آن خودروی E6 کاملا برقی، که برای کاهش آلودگی خودروی مهمی است، به بازار ایران معرفی خواهیم کرد.

کار ما در ایران با معرفی یک خودروی اس‌یو‌وی کاملا بنزینی، یعنی S6 شروع شد. مزیت این خودرو در بازار، موتور بسیار پرقدرت 2٫4 لیتری و سایز بزرگ‌تر این خودرو در سگمنت خود است. این مدل یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین ‌است.

سابقه حضور BYD در ایران کمتر از دیگر رقبای چینی است. به خاطر کاهش این فاصله خودروی اس‌یو‌وی را انتخاب کردید یا دلیل دیگری دارد؟

می‌خواستیم اولین محصول‌مان در بازار یک خودروی شاخص و مهم باشد. برای همین موضوع S6 را انتخاب کردیم که با دو مزیت سایز بزرگ و قدرت بسیار بالایی که در اختیار راننده قرار می‌دهد آن را به بازار آورده‌ایم.

سامسونگ اخیرا اقدام به خرید بخشی از سهام BYD کرده است. دلیل این اقدام چه بوده است و آیا شاهد همکاری بین این دو شرکت خواهیم بود؟

سامسونگ حدود 3میلیارد رنمینبی (رنمینبی واحد پولی چین است که برای معادلات بین‌المللی از واژه یوآن به جای آن استفاده می‌شود) یا 461 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که حدود 1٫92 درصد سهام BYD می‌شود. در مورد همکاری باید بگویم سابق بر این هم نزدیک بوده‌ایم و در زمینه قطعات الکترونیکی و باتری موبایل همکاری داشته‌ایم و الان سازمان دیگری هم از هر دو مجموعه وارد همکاری خواهد شد. ولی برای اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید از سامسونگ سوال بپرسید.

برنامه شما برای حضور در بازار ایران و استراتژی شما برای ادامه فعالیت در این بازار چیست؟

همان‌طور که گفتیم اولین مدل برای بازار ایران S6 بود و پس از آن اس‌یووی دیگری به نام s7 خواهد آمد که مدل کامل‌تر و قوی‌تری است. برای درازمدت هم باور داریم تکنولوژی خودروهای برقی در ایران جا خواهد افتاد و در این زمینه با «کارمانیا» همکاری می‌کنیم تا بتوانیم این تکنولوژی را به ایران منتقل کنیم. البته می‌دانیم این اتفاق زمان‌بر خواهد بود ولی استراتژی ما این است که مرحله به مرحله جلو برویم تا این اتفاق در ایران هم رخ دهد.

به عنوان مثال مجوز فروش E6 را در بازار ایران گرفته‌ایم و این خود یکی از مراحلی است که باید انجام می‌شد. این مدل برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی بسیار مناسب است و با هر بار شارژ شدن می‌تواند 400 کیلومتر طی کند.

در مرحله بعد یک مدل خودروی هیبرید به ایران وارد می‌کنیم که «تانگ» نام دارد. اقدام‌ برای دریافت مجوز و استاندارد این خودرو هم آغاز شده است.

خودروی تانگ هم‌اندازه S6 و برای مصرف شخصی مناسب است. این خودرو با هر بار شارژ می‌تواند 80کیلومتر را طی کند و قابلیت کار با برق و بنزین به صورت همزمان را هم دارد. علاوه‌بر خودروهای شخصی روی بازاریابی یک اتوبوس به نام K9 هم کار می‌کنیم.

همین الان هم با بخش‌های دولتی صحبت کرده‌اند تا با یک پشتوانه مالی بتوان آن را به ایران آورد . من و همکارانم در BYD باور داریم در طولانی‌مدت، سهم عمده بازار را خواهیم داشت، به‌خصوص در شهرهایی با مشکل آلودگی هوا مثل تهران که همین الان درگیر این مساله است.

تا زمانی که بازار آمادگی پذیرش خودروهای الکتریکی را به صورت عمده داشته باشد، برنامه شما برای بازار ایران چیست؟

هما‌نطور که گفتم خودروی فاز اول ما یک خودروی بنزینی با مزیت‌های خوبی است ولی در کنار آن بحث خودروهای الکتریکی را خواهیم داشت تا شاید بازار از آنچه پیش‌بینی می‌شود، زودتر آماده پذیرش این خودروها باشد. قصد ما فقط فروش خودرو به ایران نیست و تمرکز ما بر همکاری برای داخلی‌سازی هرچه بیشتر این محصولات معطوف شده است. در حال حاضر درصد داخلی‌سازی خودروی بنزینی ما یعنی S6 حدود 20درصد است و امیدواریم در مدتی بسیار کوتاه به تولید 40درصدی این خودرو در ایران برسیم.

تولید شما در ایران براساس زمان‌بندی پیش رفته یا به تعویق افتاده است؟

تاکنون 95درصد طرح داخلی‌سازی انجام شده و باید بگویم حدودا یک ماه به تعویق افتاده است. ولی باور دارم و مطمئن هستم تا یک ماه آینده این طرح عملیاتی می‌شود و شروع به تولید می‌کند. قصد داریم در 3 سال به تولید 50هزار دستگاه برسیم و در 5 سال آینده به تولید سالانه یک‌صدهزار دستگاه خواهیم رسید.

آیا این عدد را برای بازار ایران زیاد نمی‌دانید؟

با توجه به شکافی که در بازار ایران وجود دارد و تعداد خودرویی که به ازای هر هزار نفر درایران استفاده می‌شود، حدود 150 دستگاه است که از 250 دستگاه متوسط جهانی بسیار کمتر است و این خود نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خودرو است. همان‌طور که می‌دانید توانایی بازار به سالی سه میلیون دستگاه هم خواهد رسید. در نتیجه با تکنولوژی BYD و استراتژی کارمانیا سهم خوبی از این بازار را در اختیار خواهیم داشت.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 58517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha