طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان واردات را کاهش می‌دهد

پرشین خودرو:بررسی درآمد‌های دولت از صنعت خودرو شامل شماره‌گذاری، واردات، نقل‌و‌انتقال و همچنین مالیات‌های بر این بخش است و دولت هرساله حساب ویژه‌ای روی آن باز‌ می‌کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، دولت هرسال برای درآمدهای حاصل از این بخش پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهد که گاهی درست از آب در نمی‌آید و دچار کمبود  می‌شود و گاهی نیز بیش از پیش‌بینی درآمد کسب می‌کند. این پیش‌بینی‌های اشتباه به‌دلایل مختلفی رخ می‌دهد. پیش‌بینی درآمد دولت از محل واردات خودرو بیش از 2 هزار میلیارد تومان است اما تنها 660 میلیارد از این بخش عاید دولت شده، یعنی رقمی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اختلاف در این پیش‌بینی دیده می‌شود.
 
تصور دولت این بوده است که در این بخش به‌دنبال مذاکرات هسته‌ای و در شرایط پسابرجام، با افزایش تقاضا در بازار خودروهای خارجی درآمد خوبی کسب کند اما به‌نظر می‌رسد انتظار مردم از ورود خودروسازان برتر جهانی و خرید خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب میزان واردات خودرو را کم کرده است.در همین زمینه سعید مدنی، مدیرعامل پیشین شرکت سایپا و مشاور فعلی وزیر صنعت  به تبیین این موضوعات پرداخته است.
 
 میان پیش‌بینی دولت از مجموع درآمدهایی که از واردات خودرو باید کسب می‌کرده است و میزان دریافت تفاوت زیادی وجود دارد. چگونه این مساله را ارزیابی می‌کنید؟
ممکن است دلایل مختلفی باعث این اختلاف در پیش‌بینی و درآمد حاصله باشد. احتمالا میزان واردات از میزان پیش‌بینی‌شده کمتر شده و آن مقدار واردات محقق نشده است. البته امسال تولیدات خودروسازی‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده است. در حال حاضر شاهد حضور خودروهای باکیفیتی در بازار هستیم. خودروهای جدید وارد بازار و در ایران شماره‌گذاری شد‌ه‌اند. مانند خودروی ساندروی رنو که در حال حاضر تولید این محصول در پارس‌خودرو بسیار بالا رفته است. تولید خودروی سراتو نیز بسیار افزایش یافته است.  درضمن برخی خودروهای چینی مثل برلیانس، دانگ‌فنگ و چانگان از تولید خوبی برخوردار هستند. به‌احتمال زیاد بخشی از خودروهایی که پیش‌بینی می‌شد به‌خاطر کمبود، در بخش خودروهای رده‌میانه وارد شوند، به‌دلیل افزایش تولید در داخل دیگر وارد نشده‌اند. این امر یعنی تولید داخل بخشی از نیاز به واردات را پوشش داده است.
 
 یعنی واردات خودروهای زیر 100 میلیون کاهش پیدا کرده است؟
در واقع افزایش تولید این خودروها در داخل باعث کاهش واردات شده است. به هرحال خودروهای گران‌قیمت وارد می‌شوند اما امسال تولید خودروهایی در رده‌قیمتی 40 تا 70 میلیون در داخل افزایش  چشمگیری داشته و همین عامل باعث شده است در این رده قیمتی جایگزینی برای خودروهای وارداتی پیدا شود. درواقع افزایش تنوع خودرو در داخل باعث کاهش واردات خودرو در این رده قیمتی شده است. به نظر من یکی از دلایل کاهش واردات خودرو می‌تواند این مساله باشد.
 
 چه دلایل دیگری برای این کاهش درآمد دولت می‌توان ذکر کرد؟
دلیل دیگری که باعث کاهش واردات خودرو از خارج شده، افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته است. به‌عنوان مثال واردات خودروهای چینی به‌دلیل افزایش نرخ ارز کمتر شده است. ضمن اینکه خودروهای داخل نسبت به خودروهای چینی به‌مراتب ارزان‌تر هستند و همان امکانات و کیفیت محصولات چینی را هم ارائه می‌دهند. پس شاید نیاز چندانی به واردات در برخی محصولات دیگر ضروری به‌نظر نرسد.
 
 باتوجه به افزایش نرخ ارز که از مرز 4هزارتومان هم پیش رفته است، برای سال آینده در بخش واردات خودرو چه پیش‌بینی دارید؟
خوشبختانه در حال حاضر خودروسازان داخلی روی برنامه‌های توسعه محصول مشغول به کار هستند. بیشتر خودروسازان فرانسوی وارد کشور شده‌اند و خودروسازان چینی هم که در بازار حضور دارند. ضمن اینکه برخی خودروسازان در حال مذاکره با فولکس‌واگن برای حضور هرچه بیشتر در ایران هستند. به نظر من تنوع خودروهای جدید خودروسازان در طرح‌های توسعه‌ای که در دست دارند، در حال افزایش است. 
 
 طرح‌های توسعه‌ای که از آن نام می‌برید، چه تاثیری بر بازار خودروی کشور  می‌گذارند؟
طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان باعث تنوع در ساخت خودروهای جدید خواهد شد. هرچقدر این تنوع در خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند بیشتر شود، به دنبال آن میزان واردات کمتر خواهد شد. به‌دنبال تنوع، واردات خودرو از خارج به‌آرامی به سمت خودروهای بالای 100میلیون تومان حرکت می‌کند. چون وقتی خودروهای جدید در بازه قیمتی 40 تا 60 و حتی 70 یا 80 میلیون تومان در ایران ساخته شوند، نسبت به خودروهای وارداتی با این میزان تعرفه ارزان‌تر تمام می‌شود و طبیعتا بیشتر مورد توجه قرار خواهندگرفت.
 
 بازار واردات خودرو به کدام سمت حرکت می‌کند؟ 
در آینده شاهد خواهیم بود خودروهای لاکچری و بالای 100 میلیون که تعداد محدودتری دارند، به‌صورت روتین و همچنان برای طبقه خاصی وارد می‌شوند. با  توجه به تنوع محصول خودروسازان، خودروهایی در این رده قیمتی واردات کمتری خواهد داشت. 
 
 با توجه به قراردادهایی که امضا شده است و تنوع محصولی که باعث واردات خودروهای زیر100 میلیون می‌شود، آیا تغییری در قیمت‌ها و کاهش قیمت در آینده خواهیم داشت؟ 
نمی‌توان گفت خودرو ارزان خواهد شد یا خیر. باید با میزان تورم این مساله را سنجید. در بحث خودروهای وارداتی باید نرخ ارز را در نظر گرفت. اگر نرخ ارز بالا برود، به‌تبع آن قیمت خودروهای وارداتی نیز بیشتر خواهد شد. در عین حال تاثیر نرخ ارز روی خودروهای تولید ساخت داخل، به‌دلیل آنکه ارزش افزوده داخلی آنها بیشتر  خواهد شد، نسبت به خودروهای وارداتی کمتر می‌شود. خودروهای وارداتی به‌سرعت تحت‌تاثیر نوسان نرخ ارز قرار می‌گیرند اما نرخ ارز اصولا باید تاثیر کمتری بر قیمت خودروهای ساخت داخل داشته باشند. 
 
 درخصوص مالیات و مجموع درآمدهای دولت از این بخش برخی معتقدند قیمت محصولات را درآمدهای دولت تا این میزان بالا برده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
به‌هرحال دولت باید بودجه‌اش را تامین کند. این موضوع چیزی نیست که بخواهیم بگوییم دولت این مالیات یا عوارض را نگیرد. زیرا دولت درآمد دیگری ندارد. درآمد نفت ما نیز چیزی بین 10 تا 20درصد تولید کل ناخالص ماست. در واقع اتکای دولت باید به مالیات‌ها باشد و در تمام دنیا به همین شکل است. بنابراین وقتی نرخ‌ها و هزینه‌ها بالا می‌رود، برای انجام برخی پروژه‌ها به این چنین مالیات‌هایی نیاز است. ما جزو کشورهایی هستیم که اتفاقا کمتر مالیات پرداخت می‌کنیم اما در مجموع مالیاتی که مردم کشورهای دیگر می‌پردازند در ازای خدماتی که دریافت می‌کنند، بسیار بیشتر است.
 
 برای کمک به فروش خودروسازان این امکان وجود دارد مالیات هدفمند شود و برخی اقشار کم‌درآمد مالیات کمتری پرداخت کنند؟
این‌گونه موضوعات را قانونگذار می‌تواند برای اقشار کم‌درآمد در نظر بگیرد و درباره آن تصمیم‌گیری کند. اما درباره موضوع  ارزش‌افزوده که بحث مالیات‌ها را نیز در نظر دارد، عملا مالیات متناسب با قیمت خودرو و قیمت خودرو نیز متناسب با آن طبقه‌ای است که خودرو به آن فروخته شده است. در واقع خودروهای گران‌قیمت‌تر مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند.
 
 برای ماه‌های آخر سال بازار خرید و فروش خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا شاهد افزایش فروش از سوی خودروسازان با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت‌ها خواهیم بود ؟
خودروسازان با افزایش‌قیمت چندانی  روبه‌رو نخواهند بود یا اصلا افزایش قیمتی نخواهند داشت. اما واقعیت این است که برخی در شب‌عید برای مدت کوتاهی خودرو می‌خرند و به همین دلیل تقاضا برای خودرو بسیار بیشتر خواهد شد. همین امر باعث می‌شود اختلاف قیمت در بازار به‌وجود بیاید. اما این اختلاف قیمت با اختلاف قیمت‌هایی که سال‌های قبل شاهد آن بودیم و باعث شده بود تفاوت بسیار فاحشی در قیمت کارخانه و بازار به وجود بیاید، متفاوت خواهد بود. خودروسازان نیز تلاش می‌کنند با افزایش تولید از به‌وجود آمدن حاشیه‌قیمت جلوگیری کنند. حتی فکر می‌کنم در روزهای تعطیل هم تولید خودرو ادامه داشته باشد تا خودروسازان بتوانند به تعهداتشان عمل و تعداد خودروی بیشتری عرضه کنند تا قیمت بالا نرود. در این زمینه شورای رقابت هم نظارت می‌کند و تذکرات لازم را به خودروسازان خواهد داد. اما به‌هرحال چنین اتفاقی در شب عید  رخ خواهد داد و البته نباید چندان حاد باشد.
 
 برخی کارشناسان بازار معتقد هستند این حاشیه‌قیمت بیشتر از سوی خودروسازان و از طریق نمایندگی‌ها ایجاد می‌شود تا در بازار آزاد و توسط دلالان. چرا نمایندگی‌ها قیمت خودرو را بالاتر از قیمت کارخانه به‌فروش می‌رسانند؟
گاهی اوقات ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد آن هم به این دلیل که خودروسازان به نقدینگی احتیاج دارند و نمی‌توانند آن را از راه دیگری تامین کنند. گاهی بعضی نمایندگی‌ها تعداد زیادی از یک مدل که در بازار تقاضای چندانی ندارد، می‌خرند. این اتفاق در همه جای دنیا ممکن است رخ بدهد و گاهی نمایندگی‌ها بیشتر از میزان نیازشان خودرو خریداری می‌کنند. بنابراین هنگام فروش خودرو، به اصطلاح خواب پول‌شان را مانند بهره‌بانکی روی قیمت خودرو می‌کشند و این موضوع  باعث مقدار تفاوت قیمت‌ها خواهد شد. چنین اتفاقاتی به‌صورت خفیف رخ می‌دهد و امیدواریم از آن سوء‌استفاده نشود. البته تمام تلاش خودروسازان بر این است که میزان تولید را افزایش دهند و اجازه ندهند چنین حاشیه‌قیمت‌هایی به‌وجود بیاید
منبع: دنیای  خودرو

 

کد خبر 64925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha