انعام تنها حقوق غیر رسمی کارگران کارواش های کشور

پرشین خودرو: در حالیکه کارواش داران از رونق کسب و کار می گویند اما کارگران اغلب غیر ایرانی این شغل از نبود امنیت شغلی و حقوق ثابت گله مند هستند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که وضعیت بازار کار کارواش‌داران بسیار خوب است.

به گفته یکی از کارواش‌داران تهران درآمد این کار ماهانه مبلغی بالغ بر 50 تا 60 میلیون تومان است.

همانطور که در گزارش‌های قبلی گفتیم کار در کارواش نیاز به حرفه و تخصص خاصی ندارد و هر فردی به راحتی می‌تواند در کارواش مشغول به کار شود.

در همین زمینه خبرنگار پرشین خودرو با یک کارگر کارواش به ‌گفت‌وگو پرداخت و این کارگر در خصوص وضعیت درآمدی کارگران این بخش گفت: وضعیت کارگران کارواش اصلاً مناسب نیست و کارگران اصلا مزایا و حقوقی ندارند.

او افزود: کارگران کارواش از مسوول کارواش هیچ حقوقی دریافت نمی‌کند و حقوق کارگرها انعامی است که از مشتری‌ها دریافت می‌کنند و پرداخت انعام هم اجباری نیست ولی به طور رایج مشتریان یک انعامی به کارگران می‌دهند.

این کارگر تصریح کرد: کارگران در کارواش‌ها بیمه نیستند و اگر دچار مشکل و آسیبی در کارواش بشوند هزینه درمان بر عهده خود کارگر است و مسوول کارواش هیچ مسوولیتی را بر عهده خود نگرفته و قبول نمی‌کند.

او بیان کرد: اگر کارگران کارواش روز خوبی را پشت سر بگذارند در آمد روزانه‌شان مبلغی بالغ بر 100 تا 150 هزارتومان می‌شود و در بدترین شرایط روزی 50 هزار تومان کسب درآمد می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران مشغول در کارواش در مورد روزهای پر رفت و آمد کارواش و همچنین روزهای سوت و کور این شغل گفت: بازار کارواش از شب عید تا اواخر تابستان رونقی خوبی دارد و مردم برای شست‌وشو خودرو به کارواش زیاد مراجعه می‌کنند اما در فصل زمستان به علت بارش برف و باران مردم میل و رغبت زیادی ندارد که خودروهای خود را به کارواش بیاورند.

او خاطرنشان کرد: بیشتر کارگران کارواش افغانی هستند و جوانان ایرانی به دلیل نداشتن امنیت کاری و نبود بیمه مایل به انجام این کار نیستند. کارگران افغانی شب‌ها در کارواش می‌مانند و شب را آنجا سپری می‌کنند و اینگونه مسوولان کارواش هم خیالشان از بابت کارواش راحت است.

کد خبر 66437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha