کد خبر 71792
۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
اثر افزایشی قیمت خودرو بر کاهش معاملات

پرشین خودرو: به‌رغم اینکه بازار خودرو در آخرین هفته فروردین ماه همچنان در رکود فصلی به‌سر می‌برد؛ اما قیمت‌ محصولات داخلی در بازار با رشد مواجه شده است. موضوعی که به گفته فعالان بازار موجب شده که معاملات در بازار به پایین‌ترین حد خود برسد.

به گزارش پرشین خودرو، افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی توسط برخی از شرکت‌های خودروساز رقم خورده است که بازار خودرو به رسم هر سال در رکود فصلی ناشی از عدم تقاضا به‌سر می‌برد. با وجود آنکه هر سال در مقطع زمانی فروردین و اردیبهشت‌ماه بازار چشم انتظار رونق ماه‌های تابستان می‌ماند و با اندک معاملات سعی در زنده ‌ماندن دارد، اما به گفته فعالان بازار با افزایش قیمت محصولات توسط برخی از شرکت‌ها، اندک معاملات صورت گرفته در این بازار نیز به حالت تعلیق در آمده است.

آنگونه که گفته می‌شود افزایش قیمت محصولات داخلی به‌دلیل افزایش هزینه‌های دولتی ناشی از بیمه و اعمال مجوزهای افزایش قیمت سال‌های گذشته‌ شورای رقابت بوده است؛ مجوزهایی که خودروسازان طی سال گذشته از آن استفاده نکردند و آنگونه که به‌نظر می‌رسد تاخیر در اجرای آن با هدف موکول کردن به سال جدید بوده است. اگرچه معمولا هر سال در این مقطع زمانی بازار با رکود مواجه است و خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات موجب شده که معاملات به پایین‌ترین سطح خود در بازار برسد. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، طی هفته جاری قیمت محصولات خودروسازان در بازار بین 100 تا 500 هزار تومان افزایش یافته است. کاهش معاملات در حالی است که معمولا مشتریان قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری تمایلی به خرید و فروش خودرو از خود نشان نمی‌دهند؛ بنابراین فعالان بازار خودرو با توجه به در پیش بودن انتخابات و پس از آن ماه رمضان پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت بازار خودرو در وضعیت رکودی‌ بیشتری قرار گیرد.



بازار خودروهای داخلی

اما به بازار برویم و ببینیم حال و هوای قیمت‌ها به چه شکل است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی بین 100 تا 500 هزار تومان افزایش یافته است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 38 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش 400 هزار تومانی قیمت خودرو موردنظر طی هفته جاری حکایت می‌کند. پژو 206 صندوق‌دار نیز با 39 میلیون و 400 هزار تومان، افزایش قیمت 500 هزار تومانی را به خود دیده است.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد قیمت این محصول طی هفته‌جاری ثابت بوده است. بر این اساس در حال حاضر برای خرید پژو 405 باید 30 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 نیز این هفته دچار نوسان قیمت نشد؛ به‌نحوی‌که این خودرو هم‌اکنون 31‌ میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم‌تیراژ ایران‌خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو پارس در مدل فول نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته 37 میلیون تومان به فروش رفت.

اما سری هم به خودروهای سایپا و پارس خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت آنها طی هفته جاری به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پراید مدل 111، 21 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده افزایش 100 هزار تومانی این خودرو در هفته‌جاری است. همچنین مدل 131 پراید با قیمتی معادل 21 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع حکایت از افزایش 100 هزار تومانی این خودرو دارد. از سوی دیگر اما پراید مدل 132 نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 21 میلیون و 300 هزار تومان دارد.

فعالان بازار اما از ثبات قیمت تیبا در بازار نیز خبر می‌دهند. به گفته آنها، این محصول در حال حاضر با قیمتی برابر با 25 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما سراتوی مونتاژی سایپا نیز تغییر خاصی در هفته‌جاری نداشته است. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات که به‌صورت اتومات و دستی عرضه می‌شد از سال جدید با اضافه شدن 8 آپشن به بازار عرضه می‌شود. قیمت این خودرو آپشنال هم‌اکنون در بازار برابر با 99 میلیون تومان است. در بین دیگر خودروهای بازار طی هفته‌جاری اما تندر-90‌ها تغییرات قیمتی داشته‌اند. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 قیمتی برابر با 41 میلیون و 900 هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش 200 هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت می‌کند. پارس‌تندر نیز طی هفته جاری با افزایش 100 هزار تومانی در بازار با قیمت 42 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد. در این بین تندر اتومات ثبات قیمت خود را حفظ کرده است؛ براین اساس این خودرو در حال حاضر با قیمت 51 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که عضو هاچ‌بک خانواده تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 52 میلیون و 800 هزار تومان در مدل اتومات دارد که این موضوع نشان از افزایش قیمت 300 هزار تومانی این محصول است.

ساندرو مدل دنده‌ای نیز دارد که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، با افزایش 200 هزار تومانی طی این هفته با قیمت 46 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش شده است. همچنین مدل استپ‌وی ساندرو نیز هم‌اکنون حدود 60 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد که نشان از اختلاف قیمتی بیش از 7 میلیون تومانی با نرخ کارخانه‌ای این خودرو دارد، اما فعالان بازار در مورد برلیانس نیز تاکید می‌کنند که این محصول در مدل 320 قیمتی برابر با 53 میلیون تومان دارد و مدل 330 آن نیز 56 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.


بازار خودروهای وارداتی

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 245 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد محصول موردنظر افزایش سه میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است. همچنین مدل لکسوس NX نیز با توجه به جهش دو میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر 375 میلیون تومان به فروش می‌رود.

تویوتا RAV4 ثبات قیمت داشته بنابراین در حال حاضر 259 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از آن سو کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب، اپتیما و سراتو در هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر اما اسپورتیج نیز کماکان با قیمت 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندایی النترا هم بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون با قیمتی برابر با 137 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که سانتافه نیز همچنان 238 میلیون تومان به فروش می‌رود که نشان‌دهنده ثبات قیمت این محصول است. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز در حال حاضر هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 176 میلیون تومان دارد و توسان نیز 195 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دنیای اقتصاد

کد خبر 71792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha