کد خبر 72093
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
فرسودگی نیمی از اتوبوس های پایتخت

پرشین خودرو: مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به فرسوده بودن نیمی از ناوگان اتوبوسرانی گفت: ۳ هزار و ۵۶۳ اتوبوس شهر تهران بیش از ۸ سال عمر کرده اند.

به گزارش پرشین خودرو،  با بیان این که در حال حاضر دارای ۶ هزار و ۲۶۸ دستگاه اتوبوس در ۲۴۱ خط اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند گفت: بیشترین درصد اتوبوسها متعلق به اتوبوسهای گازسوز تک کابین با ۲ هزار و ۶۶۹ دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوسهای برقی و هیبریدی با ۴ دستگاه اتوبوس است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوسهای برقی و هیبریدیباید افزایش پیدا کنند.

سنندجی همچنین با اشاره به عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریعتر باید نوساز شوند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوسها ۸ سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.

 کمتر از ۸ سال

 ۸ سال

 بیشتر از ۸ سال

 جمع کل

۱۷۱۰

۹۹۵

۳۵۶۳

۶۲۶۸

۲۷.۳ %

۱۵.۹%

۵۶.۸%

۱۰۰

 

 

 

 

 

 

سنندجی با تأکید بر این که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یک نیاز مبرم برای حمل و نقل عمومی و پایدار شهر تهران است گفت: باتوجه به برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز تهران حدود ۸ هزار و ۲۵۳ دستگاه است که این میزان در پایان برنامه ۵ ساله یعنی سال ۹۷ باید ۹ هزار ۵۳ دستگاه باشد. بر اساس برنامه جامع حمل و نقل در افق ۱۴۰۴ ناوگان شرکت اتوبوسرانی تهران می‌بایست از ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بهره‌مند باشد تا بتواند در تحقق اهداف و ماموریت‌ها و نیز تحقق سهم ۲۹ درصدی در جابجایی مسافران موفق باشد.

 

 اتوبوس موردنیاز در سال جاری

 اتوبوس موردنیاز در سال ۱۳۹۷

 اتوبوس موردنیاز در افق ۱۴۰۴

۸۲۵۳

۹۰۵۳

۱۱۰۰۰

 

 

 

 

سنندجی ادامه داد: با توجه به نیاز اتوبوس در سال جاری وتعداد اتوبوس موجود، در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی درسال جاری با ۲۴ درصد کمبود ناوگان مواجه است و در حالی تهرانی‌ها خدمات رسانی می‌کند که نزدیک به نیمی از آن فرسوده هستند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اضافه کرد: تزریق ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس‌های جدید از دو طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام می‌شود. بر اساس تبصره ۱۳ مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۵ دولت می‌بایست در راستای نوسازی اتوبو سها و خرید اتوبوس‌های جدید ۸۲٫۵ درصد از هزینه را متقبل شود و تنها ۱۷٫۵ درصد بر عهده شهرداری‌های است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تا کنون هیچگونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالیانه دولت به شرکت واحد تحویل نشده است و نوسازی ناوگان صرفاً محدود به خرید مستقیم شهرداری بوده است.

سنندجی با رد نقش اتوبوس‌های فرسوده در آلوگی هوا پایتخت گفت:: هم اکنون در کلان شهر تهران روزانه بیش از دومیلیون خودرو در حالت تردد هستند، که عمدتاً خودروهای تک سرنشین بوده و هر ساله بر تعداد این خودروها نیز افزوده می‌شود. در چنینی شرایطی بیشترین سهم تولید آلایندگی نیز به خودروها اختصاص داده می‌شود.

این در حالی است که در کلان شهر تهران بمنظور جابجایی بیش از ۴ میلیون نفر مسافر در روز بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمات رسانی هستند که برابر آمارهای موجود میزان آلودگی ایجاد شده توسط اتوبوسرانی کمتر از یک درصد است که این شرکت برای کاهش آن یک درصد نیز برنامه‌های نظیر تجهیز اتوبوس‌های خود به فیلتر جذب دوده و بهبود وضعیت سوخت، انجام سرویس‌های دوره‌ای را در دستور کار قرار داده است.

به گفته وی از محل قرارداد خرید ۱۵۰ عدد فیلتر جاذب دوده تاکنون بودجه خرید ۵۰ عدد آن تأمین که تاکنون نیز ۷ عدد از آنها بر روی اتوبوسهای ۴۵۷ نصب شده‌اند، ضمن اینکه در طول دوره ارزیابی و تعیین مشخصات فنی فیلتر مناسب جهت ناوگان نیز ۹ عدد فیلتر بر روی اتوبوسهای کینگ لانگ نصب شده است.

کد خبر 72093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha