کد خبر 72253
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
عامل مرگ و میر ۴۰درصد تهرانی‌ها سوانح رانندگی است

پرشین خودرو: رئیس مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها گفت: سوانح رانندگی عامل مرگ و میر ۴۰درصد تهرانی‌ها است.

به گزارش پرشین خودرو، حمید سوری رئیس مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در مراسم رونمایی از کتاب راهبردهای عملیاتی سند چشم‌انداز کلانشهر تهران گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش مرگ عابران پیاده هستیم که دلیل این امر آسیب پذیرتر شدن محیط‌های شهری برای شهروندان است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: کلانشهرها گسترش بیشتری می‌یابند و در این محیط پیچیده، انسان آسیب پذیرتر می‌شود و با حوادث بیشتری رو به رو است.

وی به مرگ عابران پیاده در ایران اشاره کرد و گفت: این آمار در کشور ما سالانه ۱۷ هزار مرگ است که البته بر اساس آمارهای دیگر این عدد به ۲۵ هزار فوتی هم می‌رسد.

سوری افزود: ایران یکی از پرخطرترین راه‌های درون شهری و برون شهری را در جهان داراست و در مقایسه با کشورهای مشابه به لحاظ جمعیتی می‌بینیم که وضع ایران وخیم تر از این کشورها است.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها ادامه داد: ایران به لحاظ جمعیتی با آلمان نزدیک است؛ کشور آلمان سالانه ۳ هزار مرگ عابر پیاده را داراست که در مقایسه با ایران شاهد تفاوت چشمگیری هستیم. این را هم باید اضافه کنم که تعداد خودروها در آلمان سه برابر ایران است.

وی تأکید کرد: متأسفانه باید بگویم محیط‌های شهری ما خودرو محور هستند نه انسان محور؛ لذا انسان در این محیط‌ها احساس امنیت نمی‌کند.

سوری با بیان اینکه در این میان خردسالان و کهن سالان بیشتر از دیگر قشرها قربانی حوادث می‌شوند، گفت: متأسفانه در فضای شهری می‌بینیم که به حقوق انسان‌ها تعرض می‌شود.

وی در خاتمه گفت: ۴۰ درصد مرگ و میر در تهران مربوط به حوادث رانندگی است و در تهران منطقه ۶ بالاترین میزان فوتی ناشی از سوانح رانندگی را داراست.

هر تهرانی روزانه ۴۰ دقیقه از وقتش را در ترافیک هدر می‌دهد

دکتر تن‌زاده استاد دانشگاه نیز در این مراسم، با بیان این مطلب که ترافیک از جمله معضلات جدی تهران است گفت: هر تهرانی روزانه حداقل ۴۰ دقیقه از وقتش را در ترافیک هدر می‌دهد.

وی افزود: تهران با جمعیت ۱۳ میلیونی، ۳ میلیون خودرو دارد اما در مقابل شهری مانند پاریس با ۱۴ میلیون جمعیت ۹ میلیون خودرو دارد که برخلاف تهران ترافیک در این کلانشهر روان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت واحد و تصمیم‌گیری مشخص راه حل رفع ترافیک در تهران است.

تن زاده افزود: متأسفانه ما در تهران معضل تصادف عابر پیاده را نیز به شکل جدی داریم که این معضل دو برابر میانگین کشوری است. آیا ما برای جان انسان‌ها ارزش قائل هستیم؟ اگر آری، پس چرا اقدام مناسب صورت نمی‌گیرد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترافیک علم رفتار انسانی است و چون همه در این حوزه خودشان را صاحب نظر می‌دانند ما امروز به این معضل دچار شده‌ایم، افزود: در سال ۲۰۱۴ در کشور کانادا ایرانی‌ها منضبط‌ترین رانندگان معرفی شدند، این نشان می‌دهد ایرانی‌ها فرهنگ ترافیکی دارند اما قالبش را در کشور خود، ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کشور هند گفت: این کشور به لحاظ مباحث فرهنگی از ایران بسیار عقب‌تر است اما برای سال ۲۰۲۰ یک سیستم جامع حمل و نقل برقی را طراحی کرده ، اما ما با وجود اهمیت این موضوع بزرگراه صدر را می‌سازیم که هزینه آن بالغ بر ایجاد ۷۰ کیلومتر خط مترو است.

تن زاده در خاتمه گفت: نیاز امروز تهران مترو است و بعد ال.آر.تی و سپس بی.آر.تی، آن هم با مطالعه دقیق و به صورت برقی تا مشکل زیست‌محیطی نیز نداشته باشد.

مهر

کد خبر 72253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha